augustanr2 Skrevet 27. september 2008 #1 Del Skrevet 27. september 2008 Hm...andre med samme erfaring; har en jente fra før, tatt med ks i uke 34+4, meget dysamtur, 1500 gr og 41 cm.Det viste seg det var for lite gjennomstrømming fra morkaken til foster som gjorde babyen ikke voks som den skulle. Nå i uken var jeg på ul i uke 18 med nr2 i magen. Det viste seg at babyen var liten av vekst....som tilsvarende 15+6 uker, men det vet jeg ikke stemmer, så nå er vel denne babyen også liten av vekst. (det samme skjedde med nr.1, da ble jeg også satt tilbake 2,5 uke...og tenkte at den nye terminen ikke stemte, men det er jo lixom ul terminen de følger) I uke 32 oppdager sykehuset ved en tilfeldighet at babyen var altfor liten iforhold til alder og jeg ble innlagt på sykehus med div sparketester og ul, før de fant ut at babyen ikke voks mer i magen,så derfor ble det planlagt ks (var for liten til å tåle en vanlig fødsel) Skal inn på ny ul med nr2 nå om 2uker,for å sjekke om babyen vokser som den skal, men frykter den ikke gjør det....at våre barn bare er små....., men da ser jeg for meg i verste fall jeg blir innlagt på sykehuset, som sist....men denne gangen er det snakk om mye tidligere....uff er ikke bare bare å vite alt mulig så tidlig i svangersakpet.....-Noen andre som har opplevd dette eller har noen tilsvarende erfaringer å dele? (ble litt rotete dette...men men) Klem. håper på svar.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138785825-hmbabyen-hadde-vokst-mindre-enn-normalt-uke-18andre-med-erfaringer-har-et-dysmatur-barn-fra-f%C3%B8r-ks-uke-344/
niania Skrevet 28. september 2008 #2 Del Skrevet 28. september 2008 hei, var det ikke deg som svarte at du hadde leidenmutasjon? det er jo ofte en årsak til dårlig gjennomstrømning i morkaka. hvis du ikke har gått på blodfortynnende tidligere, kanskje du bør det nå? følger de deg ikke noe opp på det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138785825-hmbabyen-hadde-vokst-mindre-enn-normalt-uke-18andre-med-erfaringer-har-et-dysmatur-barn-fra-f%C3%B8r-ks-uke-344/#findComment-138787570
augustanr2 Skrevet 29. september 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 29. september 2008 oj, jo stemmer det, at eg har leiden mutasjon. jizz...legen min sjekket med sykehuset og fikk tilbakemld på at det krevde ingen spesilell oppfølging....men hvis det er en sammenheng mellom leiden og dårlig gjennomstrømmi er jo det ganske sykt at det ikke har blitt gjort noe....uff...men vet du om blodfortynnende er med på å bidra til at det blir bedre/normal gjennomstrømming?? har du opplevd noe av dette? takker for respons!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138785825-hmbabyen-hadde-vokst-mindre-enn-normalt-uke-18andre-med-erfaringer-har-et-dysmatur-barn-fra-f%C3%B8r-ks-uke-344/#findComment-138798030
niania Skrevet 2. oktober 2008 #4 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg vet ikke så mye om det selv, men har lest at infarkter i morkaka (som skyldes dårlig vevsperfusjon) kan være en følge av leidenmutasjon. Mange sjekker blodgjennomstrømning i navlestreng senere i svangerskapet bl.a. Leidenmutasjon er en nedarva mutasjon som ca 5% av befolkningen i Norge har (tror jeg). Det betyr at blodet har lettere for å koagulere og at man har en litt høyere risiko for blodpropp enn andre. Man kan enten ha heterozygot (nedarva fra kun én av foreldrene) eller homozygot (arva fra begge) variant. Jeg har selv heterozygot variant og iflg min lege behøver jeg ikke blodfortynnende, men jeg vet at det er stort sett vanlig praksis å sette de med homozygot på forebyggende blodfortynnenende behandling under svangerskap. Om man velger å sette pasienten på blodfortynnende henger visstnok sammen med flere faktorer. Om pasienten er overvektig, har hatt spontanaborter tidligere, røyker, har selv hatt blodpropp eller noen i nær familie med blodpropp.. etc. Dette er fortsatt et ganske uutforska område såvidt jeg har forstått, det kan være greit å være litt bevisst på det selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138785825-hmbabyen-hadde-vokst-mindre-enn-normalt-uke-18andre-med-erfaringer-har-et-dysmatur-barn-fra-f%C3%B8r-ks-uke-344/#findComment-138816276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå