Gå til innhold

Gruer meg- søke ABC?

Anbefalte innlegg

OK, min historie:

Jeg lurer på å søke ABC på Ullevål for min siste fødsel. Det er egentlig temmelig fjernt og ganske så ukarakteristisk, siden jeg verken er en stor tilhenger av badekar og delfinmusikk, og egentlig gjerne vil ha epidural.

Men jeg har jo aldri fått det, da. Og egentlig har jeg aldri fått noen annen service heller. Jeg har ingen store skrekkscenarier, eller masse blod og rifter å snakke om. Jeg vet bare at jeg har vært fryktelig uvedkommen på sykehuset, de har sendt meg hjem og tatt meg inn igjen når det var "for sent" å hjelpe til med noe som helst. Har aldri sett en klut, en saccosekk, et glass vann har aldri hørt en jordmor be meg snu meg sånn og slik. Det er mulig jeg er sutrete nå, men det er litt sårt å komme inn i fødsel- og ingen bryr seg i det hele tatt. Er det meg det er noen feil med, siden ingen legger merke til meg?

Har ingen angst. Min siste fødsel tok riktignok 33 timer og jeg fikk bare være på sykehuset de fire siste- uten medisinering og uten særlig hjelp, jeg husker knapt hva som skjedde- men jeg vet jo at jeg dør ikke. Du får barnet, og så lenge det er friskt skal du være glad. Og jeg ER jo det, jeg har tre flotte barn! Men jeg merker det knyter seg i meg ved tanken på nok en kjip fødsel.

Tror dere de avviser en søknad til ABC hvis jeg sier at jeg egentlig ønsker en fødsel med epidural, men vet at jeg ikke får? Jeg har aldri snakket med noen om fødslene mine, på overflaten er jeg en mor som passer på babyene og "alt går greit". Men kanskje jordmødrene på ABC er litt mer interesserte? Siden de tross alt har kontroller også?

Jeg vet ikke. Det blir på en måte en egotripp uansett, siden det er meg og mine følelser og blablabla. Strengt tatt spiller det jo ingen rolle, så lenge barnet kommer ut og er friskt. Jeg vet bare at det blir en sånn nedtur, hvis det blir samme, kjipe opplevelsen en gang til...? Jeg har grint meg igjennom ni måneder før, er det meningen jeg skal gjøre det enda en gang? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138785739-gruer-meg-s%C3%B8ke-abc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Siden du vurderer ABC så regner jeg med at du er i Oslo. Har du vurdert å kontakte rikshospitalet og fortelle om at din siste fødsel tok 33 timer og at du ønsker deg en annen opplevelse neste gang + epidural?

Det er ikke meningen at du skal grine deg igjennom 9 måneder igjen. Men hvis du ønsker å komme på riksen må du søke med en gang du tester positivt (du kan søke selv) og du bør skrive ned alt om forrige opplevelse i søknadsbrevet.

Jeg går på riksen og får full oppfølging der. Min forrige fødsel tok over 40 timer og endte med en baby på intensiven. Har fått innvilget KS, men vurderer å forsøke å føde hvis jeg på forhånd kan avtale at hvis ikke alt går som det bør (ca 1 cm åpning pr time iflg fødselsoverlege) så tar vi KS før det blir drama. Vi får se.

Uansett, du trenger ikke føde på ABC for å få oppfølging, og du kan avtale på forhånd at du skal ha epidural. Det bør bare gjøres før du står der med veer.

Lykke til!

Det her synes jeg var skikkelig trist lesing, så JA-søk ABC!

Jeg har født 2 barn på ABC, og venter nå mitt 3. som selvsagt også skal få komme til verden der.

Jeg valgte i utgangspunktet ABC fordi jeg ikke vil ha medikamentell smertelindring, det skremmer meg-jeg vil "oppleve" fødselen min og ha kontroll selv hvis du skjønner hva jeg mener..jeg ville ha det mest mulig naturlig.

Men de tilbyr jo akupunktur, og vann som du sier du ikke er tilhenger av.

Men de tilbyr jo ikke bare det. De er en ca 16 jordmødre som alle brenner for faget sitt, og alle er genuint, ja virkelig genuint interessert i deg og barnet du skal føde hos de. Du får oppfølging der under hele svangerskapet, en jordmor som er din under svangerskapet, og det er bare å ringe utenom kontroller også. Det er en så avslappet, rolig, intim og imøtekommende atmosfære der. De er der virkelig for deg. Ja, jeg kan ikke få fullrost de nok!

Og så er det en fødselsforberedning å gå der, for du vet at det er der du skal føde, en av de hyggelige damene som skal hjelpe deg. Her skal barnet ditt komme til verden, og det er så trygt og godt, og rolig.

Jeg har faktisk 1 times reisevei for å gå på kontroller der, men gjør det mer enn gjerne. Det er så fantastisk oppfølging.

Men fødslene mine har ikke foregått som en dans på roser, uten smerter og rifter akkompagnert av delfinmusikk:)

Den første brukte jeg ca20timer på, jeg ville føde i vann, men riene avtok da, og det varte og rakk..og jeg husker jeg tenkte at: Hvorfor skal jeg ha det så JÆVLA naturlig!!! men alt gikk bra, og jeg følte meg kjempestolt etterpå, de roste meg for min fødselsinnsats.

Nr 2 fikk komme til verden i vann, men jeg presset meg selv skikkelig. Kom inn med 1-2cm åpning og trodde jeg skulle føde straks:) Så vi måtte rusle rundt litt, men ble ikke sendt hjem. Vann er nydelig smertelindring, og jeg klarte å ta imot babyen selv-akkompagnert til musikk av U2:)

Så får dere et eget rom etterpå, mamman, pappan og babyen. Ingen forstyrrelser, bare disse hyggelige damene som stikker innom og lurer på om alt går bra med deg, trenger du noe for etterriene? Har dere alt dere trenger? Hva godt kan vi gjøre for dere er det nesten som de sier.

Sånn er iallfall min opplevelse av ABC. Nå har jeg aldri opplevd noen andre fødestuer/sykehus heller. Og jeg har heller aldri opplevd epidural eller lignende smertestillende.Så jeg vet ikke hva jeg går glipp av, men jeg vet hva jeg går til når jeg skal føde på ABC.

Og skulle ett eller annet skje under fødselen, eller du skulle ombestemme deg så er vanlig fødeavdeling rett nedunder og leger kan komme til om det skulle være noe. Men barselperioden får du uansett på ABC.

Jeg grugleder meg fortsatt til selve fødselen, smertene vet jeg kommer, men jeg vet at jeg skal til ABC og betrygger meg med det.

Håper du leser dette i dag, og ringer i morgen 23015656 mellom 9 og 11, da treffer du Emmy-kontordamen og kan avtale time.

Helt enig med mooch. Hvorfor er det bare de som skal føde på ABC som får slik oppfølging? Synes alle fødene burde hatt krav på dette uansett om de oppfyller kriteriene for ABC eller ikke (noe jeg desverre ikke gjør).

Tror flere hadde fått en god fødselsopplevelse da.

HI her, tusen takk for alle svar!

Jeg tenker jo alltid "Herregud, slutt å sutre!", når jeg leser hva jeg selv har skrevet. På en måte er det jo min egen skyld- for lite flink til å slå i bordet, for lite flink til formidle behov, så lenge barnet er friskt er det ingen problemer osvosv...

Men likevel, så lenge man griner og er lei seg i månedsvis, så ER det jo et problem, eller? Jeg kan fremdeles ikke se en fødsel på TV uten å bli lettere kvalm, og gjerne dødssjalu i tillegg. Hvor kommer alle disse søte jordmødrene fra?

Som sagt har jeg ikke ubetinget lyst på en medikamentfri fødsel, ikke i den grad at jeg er en naturlig kandidat for ABC. Men etter å ha blitt påtvunget naturlig fødsel flere ganger uten å ville det, så tenker jeg at jeg ikke har noe å tape likevel. Det er vel mest svangerskapsomsorgen som tiltaler meg, samt at folk vet hvem du er når du kommer.

Det er egentlig fullstendig tåpelig at en mellomleder med personalansvar ikke klarer å gjøre seg forstått på et sykehus, men i den settingen forsvinner alle sterke egenskaper. Og på en travel fødeavdeling, så har ingen tid med mindre du maser. Sånn er det jo. Og jeg husker knapt hva som skjedde sist gang, foruten at jeg fysisk slåss med mannen min (jeg var nemlig på vei ut vinduet for å kaste meg ut, slik at jeg slapp mer av terroren, og det syntes han visst var en dårlig ide) og alt bare setter seg i meg som et stort svart hull- og selv om det aldri har blitt diagnostisert noen depresjon (jeg er da for pokker en god mor, må vite! Hehe.), så har det nok alltid ligget der. Både etter andre fødsel, og særlig etter den siste.

Igjen, takk for svar, og jeg er veldig enig med de av dere som påpeker at det er synd man må ønske en medikamentfri fødsel for å få "servicen" man får på ABC. Sånn burde det nok ikke være. For min egen del har jeg bare gitt opp ønsket om epidural, noen timer i helvete er mindre viktig så lenge noen faktisk bryr seg. Beklager at jeg høres ut som en fjortis;-)

Dette opplegget på Riksen, hvordan er det da?

Mvh HI, som ønsker alle en god kveld!

Annonse

Hei

Synes du gir deg selv uforholdsmessig mye kritikk. Virker som om du har all mulig grunn til å være skeptisk.

På riksen har de ulike opplegg, men jeg er inne i kjent-JM programmet, dvs at jeg går til flere ulike jordmødre slik at man er helt sikker på at en av dem skal være tilstede når jeg kommer inn for å føde (går det som forrige gang rekker jeg sikkert å møte alle sammen...).

Hvis jeg nå bestemmer meg for å føde vaginalt (har fått innvilget KS men ikke bestemt meg) så kommer jeg til å skrive en avtale med dem. Epidural er en selvfølge, i tillegg kommer vi til å avtale at hvis ikke fødselen går fremover i riktig fart eller hvis noe virker det minste feil, så blir det KS på et tidlig tidspunkt.

Men; disse oppleggene tilpasses ift hvem det gjelder. Ift meg har de vært veldig tydelige på at de synes min forrige fødselshistorie var grusom og at de ønsker å gi meg en flott og rolig opplevelse i trygge omgivelser denne gangen, uavhengig av om det blir KS eller ikke.

Men som sagt: skal du på riksen må du søke ekstremt tidlig, du trenger ikke vente på at legen din søker, men må søke i uke 4-5 for å ha sjans til å få plass.

Hei på deg;)

Lister meg en tur innom i de tidlige morgentimer og datt rett inn på denne debatten av uviss grunn.. Eller..? Fikk mitt første barn for 4 mnd siden (idag faktisk) på ABC og kan virkelig ikke få fullrost denne avdelingen. Nå er jeg visst av typen "delfinmusikk og badekar"tilhenger.. Hehe.. måtte le litt av formuleringen din. Eller.. Nei, jeg ville gjerne føde i badekar (merkelig tanke jeg alltid har hatt med meg, godt for babyen å komme ut i sitt element). Og i tillegg til dette mener jeg at fødsel ikke er et sykdomsforløp som skal skje på et sykehus men mer naturlig- derav ABC... Er absolutt ikke motstander av smertelindring, men livredd tanken på en sprøyte i ryggen og at dette kan medføre lammelser under fødselen osv.... så er vel alternativ av meg.

Det som gjorde at jeg søkte meg til ABC er vel egentlig av andre "egoistiske" grunner:

- oppfølging der under graviditeten og tryggheten dette medfører

- en grunntanke om at trygghet og kunnskap for meg gjør at jeg kan klare dette uten å være redd og spenne meg slik at fødsel tar unødvendig lang tid

- roen man får på ABC, alle som har vært der sier det. Man går ut av heisen og vips er man i en annen verden. En utrolig ro der inne og de mest fantastiske jordmødrene du kan finne på en og samme plass:D

- det å vite at når man først har fått plass (og oppfyller kriteriene) så har man plassen. De har bortvist EN fødende i løpet av 10 år, noe man neppe kan si om andre avdelinger

- vanlige føden er bare en dør unna om man skal trenge noe som helst mer enn ABC kan gi (inkl epidural!!! man må ikke på død og liv klare seg uten man kan bytte til vanlig fødsel om det skulle skjære seg totalt underveis, noe som var kjekt for meg å vite som var førstegangs og ikke visst noe annet enn at dette skulle gjøre såååååå ondt som alle så pent sier???!!)

- Pappan får være med hele veien og det er egen barsel der med hotellrom (dette får man jo også på vanlig føden på ullevål da)

- Jordmor kan følge deg HELE fødselen, du blir ikke forlatt alene men har tryggheten fra en fagperson som har jobet der lenge. De har fokuset på deg hele tiden. JObben deres er en annen en andre jordmødre, disse har ikke medisiner men medmenneskelighet å tilby. og en utrolig kunnskap!!!

-osvosvosvosv.... det er mange poenger og jeg kan egetnlig skrive en avhandlign om ABC for jeg får ikke fullrost dette stedet. Når det er sagt er jeg helt enig med dere andre i at alle skulle fått like bra oppfølging og trygghet både underveis og i fødselen. For meg var nemlig dette avgjørende for å gi meg en herlig opplevelse. JA ! det er mulig! Jeg kunne født igjen dagen etter snuppa var ute. Dette til tross for mange sting der nede som følge av manglende pressrier og en vanskelig avslutning. Men ikke søren om de skulle flytte meg over nei, jeg SKULLE bli for der følte jeg meg så ivaretatt. Jeg fikk bli der med kun 1 cm åpning og snille rier, mitt valg. der er fødestuen din, bare finn deg til rette, gå og spis osv, si ifra om du lurer på noe eller vil snakke med oss.. og åpnignen gikk sin gang uten stress og mas og engstelse for når og om vi skulle få komme inn..

Dette er vel en teit solskinnshistorie, beklager dette, men vil vise deg at det faktisk er mulig å ha en bra fødsel bare man blir ivaretatt. At en frykt som du sitter med nå virkelig skulle vært unngått. At det er merkelig at norske fødeavd jobber som de gjør... Takket være mitt valg om ABC unngikk jeg å få dine negative opplevelser. Vi har begge født uten smertelinding. Jeg valgte det, du fikk ikke engang roen og tryggheten til å gjøre valget! Det viktigste fro deg neste gang må absolutt være å få oppfølgning!!!!! Jeg hadde tatt kontakt med sykehuset og forklart både angsten og situasjonen din og forlangt å få hjelp for du skal ikke trenge å gråte deg igjennom mnd i forkant! Det er snakk om noen begrensede dager. Det går over, ut kommer en unge samme hvordan de dagene er, men du fortjener virkelig å få trygghet underveis. Håper du tar vare på deg selv og ringer føden både på riksen og på ullevål og ber om hjelp! Jeg hadde nok vurdert og snakket emd ABC og hørt med de også ang fødselsangst og spurt hva de råder deg til?

Jeg skal absolutt ikke si om du skal søke det ene eller andre, håper bare du får trygghet og støtte underveis så du selv kan få bekjempet frykten din og slipper en opplevelse som sist igjen.Det er ikke bra for noen av dere!!!! Det burde være åpning for at en vanlig fødeavd kan følge deg opp. Ellers hadde jeg jobbet emd hva som er viktig for meg: smertelindring eller en visshet om å være velkommen og få bra oppfølging (hvis vanlig avd ikke kan gi deg oppfølgning?). Det viktigste er at dette er rett for deg!!!

Masse lykke til og beklager vissvasset fra meg, er bare masse tanker en tidllig morgen fra en som skulle ønske at alle hadde en like flott fødselsopplvelse som meg. DET ER MULIG! Men du må tørre å sette deg selv forran alt og tenke at dette fortjener du faktisk! Dette er DIN fødsel som de sa til meg på ABC, det er viktigst at det er rett for deg. Jormødrene skulle jo være der for å hjelpe deg i en sånn situasjon..? be om hjelp og ikke gi deg før du får den. Skriv et ønskebrev og forklar hva som skjedde sist. Jeg ville vel tro at føden heller ikke vil ha en slik hendelse om de kan unngå dette på en så enkel måte som å gi deg trygghet underveis? Norske sykehus er en skam rett og slett som ødelegger noe som lett kunne vært unngått. Dette tror jeg du vet, så slutt å bearbeid deg. Du har ikke gjort eller tenkt noe galt, bare vært ekstremt uheldig med dine fødsler!Vær så snill og ha tillit nok til deg selv til å tro at dette skulle du ha sluppet... og gjør deg selv tjenesten med å ta vare på deg selv og forlange hjelp i god tid før neste fødsel nå;)

Du fortjener å ha en bra opplevelse nå! Masse lykke sendes din vei (og husk at det kun er du som får gjort noe emd denne situasjonen, stå på ditt og pass på deg selv nå!!!!=)

• 2 uker senere...

Teite solskinnshistorier tas imot med takk;-)

Det er veldig hyggelig å høre at andre er fornøyd med sine fødsler, eller med sin oppfølging. Det tilsier jo at det er mulig! Jeg tror jeg har hatt litt uflaks med travel fødeavdeling, samtidig som jeg er en veldig beskjeden og rasjonell person ("Javel da, det gjør innihelvetes vondt, men det skal det jo gjøre... Rier i 24 timer er jo ikke så mye, de vet jo best, og siden JM sender meg hjem med en stikkpille i baken og ber meg om å sove (!!!??) så gjør jeg jo det...")

Takk igjen til dere som har svart. Det gir meg håp om at jeg kan tørre å få den attpåklatten jeg ønsker meg så inderlig. Eller, jeg hadde jo turt å få ham uansett. Etter tre fødsler vet jeg at jeg ikke dør, uansett. Det er bare en fødsel,.og den er over på maks et par døgn, og du får en flott baby! Men likevel... fødsler setter spor. Det sporet jeg har i dag, er at det ikke spiller noen rolle, jeg er totalt ubetydelig, og at jeg skal holde kjeft og grine alene. Den siste journalen min er praktisk talt tom. Og jeg har tenkt på, er det noe galt med meg? Med sykehuskommunikasjonen? Hva skjer hvis jeg ikke skal føde, men skal på et sykehus fordi jeg er SYK? Hvorfor ser ingen meg?

Igjen: når jeg leser dette føler jeg meg utrolig sutrete! Men det er virkelig ingen som har brydd seg, verken før, under eller etter, om hvordan jeg har det. Og jeg tror ikke jeg er en voldsomt vanskelig person...

Men igjen: takk for tipsene deres, og ikke minst oppbackingen! Jeg vet ikke om jeg søker ABC eller Riksen, eller kanskje begge for sikkerhets skyld, men jeg vet at jeg skal gjøre NOE for å slippe det som jeg har opplevd før. Det handler vel mest om å tørre å tro at noen skal høre på deg. Akkurat der sliter jeg, men takket være deres svar så skal jeg minne meg selv om å stå på krava! Jeg er kanskje bare en i en lang rekke damer som skal ha barn, men min opplevelse er ikke dårligere enn noen andres. Og søknadsbrevene ligger øverst i skuffen, klare til å sendes så fort jeg tester positivt. Jeg er ikke dum, er ikke dum, er ikke dum.

Tusen, tusen takk for at dere har svart så snilt.

Hilsen HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...