Gå til innhold

hva gjør dere sammen barna deres før jul? av sånne kose ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi maler julekuler, det er en viktig tradisjon

også maler vi på vinduet

og henger opp uante mengder julepynt.

også baker vi peppekaker og pynter peppekakehus.

det var det jeg kom på i farten.

har du noe mer?

Skrevet

vi har "juleverksted" en dag hvor i baker og lager julepynt, gjerne sammen med noen søskenbarn eller venner. og da spiser vi julegrøt og koser oss.

Og i stad tok jeg meg i å glede meg til å se på julekalenderen på tv sammen med mini. Så jeg skal nok få til det i år som daglig kveldskos før leggetid :)

Skrevet

lage julekort..;) i fjord bestilte jeg julekort men datteren min som da var 1.5 år lagdet il tanter og besteforeldre i tillegg. klistremerker og glitter var kjempe stas..

vi malte også isopor hjerter. som hun gav i gave til besteforeldree.. veldig kjekt..;)

Skrevet

Det samme som deg+

Lager karameller

Lager gelestriper som vi ruller i sukker

Lager konfekt

Brente mandler

Ellers et juleverksted hvor vi lager nisser av doruller og anna julepjus hehe.

Skrevet

det var to fine ideer.

jeg tenkte jeg skulle kjøpe sån juletre til og stå på bordet og spraye med snøspray og henge røde hjerter på med 24 små gaver under. men så hadde jeg plutselig ingen kjæreste og gi det til... haha.. men det er en fin idee til andre som har det.

Skrevet

karameller prøvde jeg på i fjor. lagde noe som alle her syns var megagodt, men jeg fikk det ikke til... hehe.. så det er herved gitt opp.

jo foresten jeg lager peppernøtter også sjokoladepuff

hvordan lager man gelestriper?

og konfekt?

brente mandler kan jeg... hehe

Skrevet

vi kjevler ut pepperkaker (deig fra ikea :))

og baker kaker og slikt, og feirer bursdagen til gutten vår i midten av desember :)

I år tenkte jeg at han skulle få lage noen gaver selv, så da var det greit med litt tips her inne :) Blir nok enten julekuler eller isoporhjerter ja:)

Men et spm, mortilgunnar 86%, hvilken maling bruker du på julekulene?

Skrevet

jeg bruker maling fra nille. det funker helt greit. den tørker kanskje litt sakte, men med tanke på pris osv så er den apselutt funkanes.

bruker også glitter fra nille. 6 farger for 39 kr.

men pensler og lim kjøper jeg på hobbybutikk. (lim med glitter er bare tøys)

Skrevet

foresten. julekulene kjøper jeg på ikea. de har store bokser med røde eller søl kuler uten pynt i mange fasoner oppi boksen. tror boksen kostet 30 kr stykk eller noe. og de to har jeg hatt i 3 år nå

Skrevet

vi har glemt marsipan. hva i alle dager er dette for noe bøll.

marsipan er viktig!

Skrevet

Hadde tenkt å la ungene lage julekort selv som vi skal sende rundt.

Bake pepperkaker

Lage julepynt, det med julekulene hørtes gøy ut.

Vi bruker å kose oss med julekaker, drikke julebrus, se på julekalenderen på tv og tenne lys hver søndag i advent.

Så hver søndag i advent er en kosekveld sammen.

Skrevet

Vi maler også julekuler (glasskuler som besteforeldrene får) og baker pepperkaker. Ellers lager vi noen gaver, i år blir det å male på lerret og lime perler på. Snuppa er utrolig flink. Har laget to allerede og der superflotte. Henger i gangen vår, ønsker meg flere selv.

Ellers er det alltis grøt og juletrepynting hos farmor lille juleaften. Skal vel ha juletre selv også i år, men det skal jeg pynte.

Skrevet

Vi baker pepperkaker

Vi hugger juletre og pynter det

Vi er på julemarkedet på folkemuseet (det er kjempekoselig)

Vi synger vilt mange sanger om nisser (jeg håper nissegalskapen er noe mindre i år)

I og med at klumpen ikke er fylt 3 år enda har vi ikke såå mange faste tradisjoner enda. De kommer nok etterhvert :)

Skrevet

takk for svar :) Har noe maling fra ikea liggende, prøver den først jeg. Har også glassmaling, og det tror jeg kanskje kan funke? :) Får prøve oss litt frem :)

Skrevet

julemarked på folkemuseet har jeg ikke hørt om. fortell fortell. hva skjer der?

Skrevet

Der er det nissdans og nisseorkester, juletrær, julepynt, salgsboder og gammeldags julebakst. Lys og fakler og god stemning :) Fast tradisjon her det.

Skrevet

det høres flott ut :-) kanskje jeg stejeler ideen din om det er greit?

Skrevet

Hehe, nei det er slett ikke greit.. Jeg setter sånn pris på å være der alene ;)

Skrevet

Vi har ikke så mange enda fordi de er så små, men vi skal gjøre følgende:

- Åpne kallender

- Tyvsmake på en sort kake hver søndag mens vi tenner advenslys

- Ha en tur på et "julested" som Drøbak, Folkemuseet etc etc

- Gå på julekonserten i konserthuset

- Juleverksted

- Peppekaker

- Pynte

- Sette ut grøt til nissen Lille julaften

Og det var hva jeg kom på :)

Skrevet

takk teline :-) om det faller seg naturlig så kan vi jo traske dit sammen.. barna våre hadde nok likt det... hihi

Skrevet

Gelestriper er enkelt ser du,bare lag gele på vanlig måte og hell det ut i en langpanne.Dagen etter så skjærer du den opp i strimler,ruller det i sukker og skærer det opp i passe biter.Perfekt for små barn:)

Konfekt gogglet jeg meg fram til i fjor,mange forskjellige oppskrifter og som smaker yammi hehe.Ikke så mye de små for gjort kanskje,men fikk koset seg med slikkepotten hvertfall.

Skrevet

Juleverksted med tanta til tuppa og gutten, baking. Gubbene våre blir bare sittendes og snakke data, så de er lite hjelp i.

Etter jul så pleier vi å møtes hvor vi har et gedigent middagsbord med det som er av julemat, alle lager noe og bidrar til festbordet :)

Feirer jul hvert år hos mine foreldre og søsken hvor vi har våre koselige tradisjoner igjennom juledagene :)

Tuppa er fortsatt så lita, men vi kommer til å finne ut mer etterhvert å gjøre :)

Skrevet

Vi bare må gå på et julerelatert teater. Puttipluttiplott, Blåfjell, i år kommer Skomakergata :))

Så har vi barnevakt _en_ kveld - hvor vi går på julebord med firmaet til mannen :)

Foreldrene mine lager pepperkakehus og vi er samlet alle sammen (3 søsken med en flokk barn hver) og pynter hvert vårt :)

Vi lager litt julepynt. Bruker slike barne-esker eller noe annet enkelt fra panduro vi da. Ofte er det nok igjen av det meste til at vi bare kjøper til et par "hovedingredienser" å får laget litt flere enn det boksen tar utg.punkt i.

Vi har oss minst en kveld på shopping - hvor vi egentlig er ferdig med alt vi skal ha. Da drar vi mest for å snuse på stemninga. Nissene som rusler rundt på senteret, julepynten og alle stressede menneskene.

Så lenge vi slipper å være en del av "de stressede menneskene", synest jeg atmosfæren på kjøpesenteret ellers er fint i de siste to ukene før jul :)

Så bare må vi se barne-tv sammen. Med egen kalender. Nice.

Går jo en del andre julerelaterte program også. Titter på noen av dem.

Nå kjenner jeg virkelig at jeg gleder meg!

Skrevet

Baker pepperkaker, siruppsnipper samt noen store så vi kan henge i vinduet sammen med ett vennepar av oss.

Baker andre kaker til oss selv og til julegave til estemor og hennes søster. alltid kranling om hvem meg og mamma skal bake.

Setter ut grøt til nissen lilleulaften slik at nissen fyller strømpa på julaften. Julestrømpa åpnes under dyna på sofaen med tegneseriene ruller.

Masse kafe besøk i jula, veldig lite shopping med snuse inn litt julestemning. jeg elsker nemlig å se folk stresse i julen og ikke stresse selv.

småpynte hele julen.

Julepynt laging med vennepar.

Hadde en tradisjon på å dra på museum kombinert julemese hvert år. Der nissen ikke ga julegaver til barna, men barna gav julegaver til nissen. Slik at han kunne ta det med til barn i ett annet land. Det syns jeg var veldig hyggelig, og ungene storkoste seg. Har desverre flyttet derfra. men tok opp litt av tradisjonen i fjor, med å strikke skjerf og sende nedover. (jeg klarer ikke sokker og votter, så det tok min mor seg av. Så jeg ordnet like skjerf til det hun laget) Ungene var veldig opptatte av det, og hjalp til med innpakking.

Julekort blir laget og skrivd. Og det minner meg på at vi må ta en tur ut for å ta bilde av alle ungene igjen. Alltid ett høstbilde på julekortene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...