Gå til innhold

Har dere opplevd baby shower?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det kommer vel fra USA, og jeg har ikke hørt at dette praktiseres i Norge, før nå for noen mnd siden.....men alt kommer jo til Norge etterhvert, det bare tar litt tid...som alt annet. Handelsstanden finner stadig vekk ut av ting de kan tjene penger på...hehe.

- men poenget mitt er: har dere vært på eller i et slikt selskap før eller har dere fått et slik selskap av venninnene deres noen gang?

Noen som vil fortelle om det? (ble litt nysgjerrig bare, på hva man gjør og hva man kjøper/får osv.)

Skrevet

Jeg ble overrasket med baby shower igår:) Var et par venninner som hadde stelt i stand og invitert alle venninnene mine + Familie:) Var masse pakker med baby tøy. leker., god mat. En drøss med ballonger/gassballonger hvor det sto its a boy. Og var et par leker, den ene var at de andre skulle gjette hvor stor jeg var rundt magen med en tråd og den som var nærmest vant en ting. Var kjempe morro:)

Skrevet

Jeg venter 3.unge nå og har ønsket meg baby-shower gjennom alle svangerskapene, men det blir nok ikke no sånt med mindre jeg steller istand selv, tror ikke folk hadde kommet med gaver heller enkli..hehe..

Skrevet

Jeg hadde en babyshower med nr 1. Jeg bodde i Norge, men var på besøk til familie i USA og det var der vi hadde det. Fikk mange kommentarer om hvor rart det var da jeg kom tilbake til Norge. Mitt var gitt av venner i kirken, og vet at det er vanlig, plus venner, jobb, osv - alle mulige kretser.

Vet ikke hvordan de gjør det her i Norge, men i USA så pleier de, avhenging av tidspunkt på dagen, å ha drikke (punch er mest popular, men også brus, kaffe, osv), kake/kjekks, og noen ganger andre lettvinte retter (smørbrød, salater).

Så pleier den gravide å sitte i midten eller foran og åpner alle gavene, som da blir sendt rundt som alle kan se på. Der borte er det mulig å registrere seg på forskjellige baby-butikker slik at folk vet hva du har lyst på. De fleste handler utifra de listene, slik at de vet at gaven er noe mann faktisk trenger/ønsker, men ikke alltid. Gavene kan være alt fra småting (hårbørste, neglklipper, osv) til klær, tepper, og opptil bilseter/sprinkelseng/vogn/osv. De største tingene pleier flere å gå sammen med på å kjøpe. Min mor pleier alltid å lage et lappeteppe til alle i kirken vår som får en baby, personalisert med navn (hvis de vet hva de får, og det er mest vanlig i USA). Senere syr hun på bursdagen, vekt, og tidspunkt for fødselen om de ønsker det. Slike gaver (hjemmelagde) blir også satt pris på. De pleier også å ha noen som sitter ved siden av den gravide og skriver ned hvilken gave kom fra hvem, som riktig takkekort kan sendes ut senere.

Så har de også leker, som jeg aldri har vært noe glad i. Men for eksempel, en leke er å ta av gavebåndene fra pakkene uten å klippe eller rive dem og så feste dem på et kleshenger. De som blir ødelagt er et "tegn" på hvor mange barn den gravide kommer til å få.

Jeg synes i grunn det var veldig morsomt og er en liten del av amerikansk kultur jeg savner. Det var koselig å treffe mange venner samtidig og ha en hyggelig stund sammen. Man føler virkelig at får støtte i svangerskapet, og at venner gleder seg like mye på den gravides vegne. Litt vanskelig å forklare, men kanskje du forstår likevel? Det blir mye latter og moro, og det er ganske så festlig. Må si at det er én tradisjon fra USA som kan godt vandre bort til Norge. :-)

Skrevet

så moro det høres ut som ;o) sosialt og litt annerledes. Sikket moro for de som har opplevd dette.

Selv har jeg termin om 11 dager så jeg opplever nok ikke noe slikt, men ei venninne av meg har om 20 dager, så jeg rekker å stelle i stand et lag til henne.....det kunne jo vært litt moro

Skrevet

Jeg har opplevd babyshower. Min søster inviterte venninnene mine. Hun hadde lagd god mat, kake + at alle hadde med en gave til babyen. Det var kjempekoselig. Jeg visste ingenting og ble veldig overrasket.

Skrevet

Jeg har hatt 2!

Jeg bor i London, men venninnene mine hjemme i Norge arrangerte et for meg da jeg var hjemme i sommer. Koselig å møtes siden jeg bor i et annet land og vi ikke sees så ofte. Jeg fikk også gaver, noe som alltid er stas... :-)

Venninnene mine i London arrangerte også en baby-shower for meg. Det er ikke vanlig her heller, men det var jo veldig koselig, og enda flere gaver til babyen :-)

Jeg synes det er en sosial og koselig ting å gjøre, selv om det i utgangspunktet er veldig "amerikansk".

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt babyshower, men synes det er litt i overkant å arrangere det selv- Å forvente at venninner kommer med masse gaver og div... jeg lurer på om jeg heller skal ha en søndagslunsj etter at jeg har gått i permisjon....da ligger det ikke forventninger om pakker og greier- ikke alle som har råd til det.

Skrevet

I vennegjengen vår er det mest vanlig at man har med en gave til babyen når man kommer for å se den nyfødte. Synes igrunnen dette er mer koselig en en babyshower. Da får man en og en gave. og ikke alle på en gang...

Skrevet

Jeg har fått og arrangert suprise-baby shower..

På den jeg fikk var det alle venninnene mine+mamma og søsteren min.. Vi spiste pølser og kaker og boller og det som var.. De hadde pyntet så fint med rosa blomster og "it´s a girl" gassballonger og masse rosa gaver fra alle.. Fikk for det meste klær til bebien.. De andre drakk vin, og vi spiste og skravlet og pakket opp gaver..

Den jeg arrangerte hadde ganske likt opplegg den og.. Kjempehyggelig ting syntes jeg + at det er hyggelig at alle venninnene samles før den store dagen <3

Skrevet

Jeg arrangerer det selv! :)

Jeg forventer ikke at noen skal ha med gaver, selvom jeg selvfølgelig ikke blir lei meg om noen har det med! :P

Jeg skal servere litt lettvint mat og drikke.

Jeg gjør det vel mest for å få hele venninnnegjengen samlet en gang før barnet kommer til verden. :)

Skrevet

hei! jeg har ogsaa arrangert babyshower..er ekspert! har funnet masse goye ting og tips paa internet!! det er veldig koselig. den forste babyshower var min egen, det var ikke saa vanlig i Norge med babyshower for 9 aar siden!! jeg samlet alle venninnene mine fra jobb, skole og familie og hadde det veldig koselig...de fleste var allerede modrer saa jeg fikk masse tips og morsomme historier! vi hadde leker som aa maale den svaaare magen min, hadde pyntet med blae og hvite ballonger og hadde masse god mat, kaffe, brus og kake...babyen fikk masse fint!! dagen etter fikk alle sammen fine takkekort og etter ni aar saa husker alle sammen hvor goy de hadde det pa babyshower...no holder jeg paa arrangere nr 2 og det jo ogsaa veldig goy! det er ikke hver dag man samler en hel venninne gjeng!!

Skrevet

Jeg skulle egentlig få et slikt selskap, men så ble det liksom aldri noe, hehe.. Var en del som ikke kunne eller måtte jobbe så da ble det avlyst i siste liten. Men tror nok dette er en kjempekoselig ting;) Kunne godt ha tenkt meg å ha holdt noe slikt for en fremtidlig gravid veninne. Gi en liten gave og feire at det nærmer seg;) Samle de aller nærmeste venner og ha noe digg og søte babyting.

Skrevet

Hos oss er det som hos Krysta, vanlig at man har med en gave til babyen når man kommer på visitt.

Ideen med babyshower var også veldig koselig og man samler hele gjengen til en liten "fest" før man føder......

Greit å ha i bakhode til evt noen skal ha baby igjen.

Skrevet

ble "tatt på senga" av venninnene mine noen uker etter at førstemann kom til i 2006, var såååå satt ut jeg!!

men det var utrolig koselig, de hadde med masse mat&goodies, gaver og ikke minst så var det utrolig koselig å ha dem alle samlet!! for det skjer jo ikke hver dag!

hadde søstersen på besøk og ante ingentingen, skulle ut en tur i bila å hente noe hun da..å når hun kom inn døra igjen hadde hun med seg et tog av venninner, mat&goodies osv!! skulle likt å se trynet mitt...hehe

tidligere i vår var jeg med å arrangerte en babyshower for ei venninne, noen uker før hun fikk. vi samkjørte oss med kjæresten hennes, kom oss inn i leiligheten og ordna masse god mat, tente lys og ordnet gavebord til henne! det ble litt tårer når hun kom inn døra å skjønte(tror ikke det gikk opp med en gang men...)hva som var i gjære!! vi kosa oss med mye babyprat og venninneprat:)

felles for babyshowerne var at vi fikk mye fine klær til babyen, saueskinn, "boken om meg" og litt hygieneprodukt til mor ;)

det er trivsel i å arrangere for noen eller å få det arrangert for seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...