Gå til innhold

Sanger og eventyr med fæle ord handlinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har et lite problem som jeg gjerne skulle hatt synspunkter på. Jeg har akkurat begynt å jobbe i en friluftspark og skal innføre samlingstund for barna med sang og eventyr som byttes på hver måned. I utgangspunktet en veldig god ide.

Jeg vil gjerne at sangene og eventyrene skal henge sammen.

Jeg og samboer har diskutert dette det er mange eventyr med troll feks hvor troll og andre blir drept m.m. Feks i de tre bukkene bruse stanger den siste bukken ut øynene på trollet og dreper det. hva mener dere om dette kan man fortelle disse eventyrene til barna vet de gjør det i min sønns barnehage som har barn fra 0-3 år. Min park har barn fra 1-3 år. synes dere dette blir for sterk kost for barna. Tenkte også på eventyret "gutten som kapp åt med trollet" men der ber jo gutten trollet skjære hull på magen og det gjør trollet og gutten sier at det ikke gjør vondt og trollet dør. Har også diverse kjente sanger som kjerringa med kjeppen osv. Kjerring er jo ikke noe bra ord og er vell ikke noe man vil barnet sitt skal si. Går jo ann å skrive de litt om men, eller hva synes dere om det? Er så redd for å støte foreldre når jeg bare gjør dette i beste mening for deres barn.

Vil bli veldig glad for meninger og synspunnkter og gode tips til sanger pg eventyr.

hilsen

ny parkleder-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lage eventyr selv? jeg utdanner meg til førskolelærer, og i musikk metodikken fikk vi tips om å lage historier selv... prøvde det i praksis, og det var veldig populært! vi lager dorull kikkerter til alle barna, og latet som at vi var på safari! så laget vi sanger og tok med noen kjente sanger osv... og fortalte litt om dyra, hva de liker å spise og hvem de er venner med osv....

lykke til!!!

Skrevet

Kjerring er faktisk et helt ok ord på bygda! Er hyggelig ment!

Men lille pusekatten min får aldri ris på halen, men derimot suss ;-)

Det er nemlig fullt lovlig å stjele melk fra mammaen sin!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg skjønner godt tankegangen din, av og til når jeg leser eventyr for min 2 åring så lurer jeg på om de kanskje er litt brutale.

MEN, jeg tror at barn skjønner at det er eventyr. Jeg tror barn har lettere for å takle at troll blir drept enn når de blir eldre og leker at de skyter noen mennesker i dataspill.

Jeg tror også at eventyrene gir oss noe dypere, de har flere meninger, selv om vi ikke tenker så mye over det. Derfor tror jeg at det er viktig for barn å få slike eventyr med litt brutalitet og ikke bare uskyldige historier. Barn opplever negative ting /følelser og jeg tror slike eventyr kan hjelpe dem med å takle det.

Da jeg var liten og var sint og gretten, sa jeg ofte at jeg hadde et troll inni meg og så kunne jeg bestemme meg for at jeg skulle "drepe" trollet i meg og være snill. Det ble lest masse eventyr for meg da jeg var liten og jeg har aldri vært redd for troll eller følt at jeg har tatt skade av det. Jeg har bare positive minner med det, med peiskos og poppkorn og bestefar som leste eventyr for oss.

De fleste eventyrene premierer jo de som er snille, flittige, lure eller godhjertede så moralen sånn sett er ofte bedre enn i mye av det de viser på barne-tv nå for tiden.

Og når det gjelder "stygge" ord så tror jeg at disse ordene er veldig uskyldige i forhold til hva barn lærer av hverandre i førskole-alderen (ord som de ofte ikke skjønner hva betyr, f.eks. hore og homse og slikt). Ordet "kjerring" er heller ikke brukt negativt i sangen, bare som betegnelse for kone.

Vet ikke om jeg har fått forklart hva jeg mener helt, men jeg kommer hvertfall til å fortsette å lese eventyr for min sønn og når han blir litt større så er jeg forberedt på at han kommer til å spørre om slike ting.

Du har sikkert for lenge siden funnet ut hvordan du har det i din barnepark, men jeg ville likevel skrive mitt synspunkt på denne saken.

• 3 måneder senere...
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns mange voksne er for pripne når det gjelder dette. Sjøl ser vi på skrekkfilm - vi elsker et lite thrill - men kan ikke en gang synge om at trollet sprekker. Hva skal vi liksom gjøre med trollet da, omskolere det?Å synge om å slå katten er ikke det samme som å faktisk slå katten. Tenk på blåmann, og deres egne tårer når mor sang: skal vi frata barn det emosjonelle?

La barna møte det skumle. De har godt av å grøsse og å fristes litt, i en situasjon som ellers er trygg og vennlig.

Skrevet

Kjerring er ikke noe negativt ord når det brukes i positiv eller nøytral sammenheng. Sett jævlig foran, så blir det negtivt, men det har du vel ikke lyst til å si til barna ;-) Slutt å vær så prippen på ord. Eventyr er for barn, les det som det er. Synes pus burde få ris på halen, viser at det er eventyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...