Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Hei jeg har et lite problem som jeg gjerne skulle hatt synspunkter på. Jeg har akkurat begynt å jobbe i en friluftspark og skal innføre samlingstund for barna med sang og eventyr som byttes på hver måned. I utgangspunktet en veldig god ide. Jeg vil gjerne at sangene og eventyrene skal henge sammen. Jeg og samboer har diskutert dette det er mange eventyr med troll feks hvor troll og andre blir drept m.m. Feks i de tre bukkene bruse stanger den siste bukken ut øynene på trollet og dreper det. hva mener dere om dette kan man fortelle disse eventyrene til barna vet de gjør det i min sønns barnehage som har barn fra 0-3 år. Min park har barn fra 1-3 år. synes dere dette blir for sterk kost for barna. Tenkte også på eventyret "gutten som kapp åt med trollet" men der ber jo gutten trollet skjære hull på magen og det gjør trollet og gutten sier at det ikke gjør vondt og trollet dør. Vil bli veldig glad for meninger og synspunnkter eller tips til sanger pg eventyr. hilsen ny parkleder-
Gjest Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 I sangen om bukkene Bruse skjer det da ikke noe værre enn at trollet ramler i vannet? Kan du ikke fortelle eventyret på tilsvarende måte? "Bare kom du, jeg er ikke redd for deg! For jeg har to horn, og jeg skal STANGE deg." Og den store gjeitebukken løp mot trollet og stanget ham i magen (eller rumpa?) så trollet ramlet ned fra broen. PLASK sa det. Og så gikk den store geitebukken videre til seters for å spise masse gress sammen med brødrene sine. Og eventyret om å kappete? der ber jo gutten trollet skjære hull på magen og det gjør trollet og gutten sier at det ikke gjør vondt men det VAR vondt likevel. Stakkars trollet som ble narret av den gutten.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 takk for inlegg. Hadde ikke hørt den versjonen du sa nå jeg men det går jo ann å si det sånn ja. takk for tipset.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Fint at du likte tips om å lage litt mindre bodige versjoner av eventyrene. Det er ikke noe problem om enkelte 3åringer vil diskutere hvordan eventyrene SKAL være. Får du protester, kan du f.eks. si: "Det er jo bare historier som vi finner på. Det finnes ikke troll på ordentlig. Så Ole kan godt få si at HANS troll døde. I MIN historie la trollet seg på lur én gang til og venter på at det skal komme noen nye gjeitebukker." Eller: "Hva synes dere? Burde gjeitebukken stikke ut øynene på trollet og knuse beina hans, eller var det lurere å bare stange ham ned fra broen?"
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Hei, hei. Jeg er førskolelærer og jobber med barn fra 0-3. De fleste barn reflekterer ikke så voldsomt rundt dette spørsmålet i den alderen. Trollet er ondt og det er derfor bra at det er borte. Vi legger ikke vekt på hva som skjer med trollet når det blir stanget ned i vannet. Bare at det er borte. Om noen spør prøver vi heller å få dem til å komme med sin forklaring. Om de synes det er skummelt og sympatiserer med trollet, lager de da ofte en forklaring som ikke er så ille. Som at trollet seilte nedover elven og kom hjem til mammaen som ga han kakao. Vil også tipse deg om eventyrene om bjørnen og reven, de har fungert godt her. Husk på at det er mye grove ting i barnas kultur. Tenk på leken alle mine barn kom hjem. - Alle mine barn kom hjem - VI kan ikke - Hvorfor ikke det - Ulven tar oss -Hva spiser han -KJØTT -Hva drikker han -BLOOOOOOD men mammaen roper like godt: -KOM LIKEVEL En gutt jeg kjenner er veldig tankefull som person. Da han hørte "reven på hønsejakt", en sang som fokuserer på reven som skal skaffe mat til barna og konen sa han: "men hønen var jo også en mamma". Han var da 3,5 og jeg vil kalle det svært avansert at han tenkte på det, da de fleste barn sympatiserer med reven og tenker ikke over den stakars hønen. Denne gutten gjør ofte slik jeg skrev tidligere, han bruker fantasien til å lage forklaringer han er mer komfortabel med. Det får han selvsagt lov til, og han får ikke mareritt av eventyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå