Gå til innhold

Alle med kort/svak konisert livmorhals

Jorunn77

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Det er med tungt hjerte jeg skriver dette. Og det er slett ikke for å skremme noen av dere, men kanskje jeg med dette kan prøve å redde noen små menneskebarn.

Jeg vet mange av dere kanskje er i lignende situasjon som jeg var i, og jeg vil så gjerne at min historie kan være til hjelp.....Vet mange av dere kan bli redde og engstelige nå, men kan jeg bare med dette berge en eneste en.....

Den 25 juli i år fødte jeg min kjære umistelige lillegutt Gudmund. Han fikk være hos oss i 1 time 40 minutter. Han var min førstefødte.

Jeg har fått opplevd morskjærligheten, jeg har blitt mor....men lillegutten min er ikke her hos meg. Han hviler nå ved siden av bestemor på kirkegården....

Det er bare helt ufattelig....

lille Gudmund ble født i uke 22+2. Da hadde jeg kjent liv siden uke 17. Så fin og stolt jeg var av magen min og den lile gutten inni der......

Jeg fikk påvist celleforandringer i fjor høst. Ble konisert januar i år. Gravid like etterpå. Leste en del om konisering og fortidligfødsler på nettet. Snakket mye med lege om dette, men de fleste gynekologer påsto det ikke var behov for ekstra ul. Jeg fikk et par ekstra, men det var tidlig i svangerskapet.

Faren er jo når barnet begynner å bli tung og stort. Jeg mistet helt plutselig alt fostervannet i uke 21+6, altså 3 dager før jeg fødte.

Merker jeg ikke klarer å skrive så mye om dette, det er så sårt for meg. Å miste et barn, så helt perfekt, alt ferdig, skulle bare vokse.....det er så vondt.

I ettertid viser det seg nå at jeg sannsynligvis har svak livmorhals.......

Er du konisert, så stå på dine krav å få innvendig ul ofte, annenhver/hver uke. Kontakt spesialister, få cerlage, antibiotika.......progestronsprøyter, lungemodning osv.......

Det er mange forhåndsregler man absolutt skal ta som sykemeld, unngå løft,sex osv...osv....

Ikke tro at almennlegen har så mye kunnskap om konisering og graviditeter, tro heller ikke på gynekologer som ikke vil gi deg spesiell oppfølging.

Det går så bra, mange gravide som er konisert fikk jeg høre.....

Det er rett og slett ikke nokk kunnskap.....

Etter jeg mistet min lille engel har jeg kommet i kontakt med flere som har mistet grunnet svak/kort livmorhals.

Kjære dere alle....Jeg vil ikke skremme dere, jeg vil bare informere dere alle om at dere må søke hjelp. For de fleste som er koniserte går nok svangerskapet bra, det er det vel ingen tvil om......men jeg fikk altså en annen erfaring....

Alt jeg kan gjøre for lille babyen min nå er å pynte graven hans....det gjør godt, samtidig som der er vanvittig vondt.

Jeg håper historien om meg og min lille englegutt Gudmund kan berge noen andre små barn.

Jeg ønsker dere alle alt godt!!!!!!

Ps. lurer dere på noe ang. konisering/fostervann..bare spør, kan jeg svare så vil jeg så gjerne hjelpe dere så mye jeg bare kan.

Fortsetter under...

Det var utrolig trist og leit å høre at det gikk galt :-( dessverre gjør det det for mange.. har venninner som har vært innlagt lang lang til på sykehus osv men det har gått bra..

For meg selv er jeg på ul hver uke, og blir så bra fulgt opp av min gyn..

Jeg er 100% sykemld og ligger det meste av dagen. Og måler livmorhals hver uke som sagt.. sist nå var den 2,5 ok men ikke bra.. så det er bare å holde ut, er nå snart 24 uker på vei og håper bare å komme meg opp mot 30 uker, har ikke hatt noen blødninger eller noe ubehag, har inni mellom litt press ned mot tissen føles det som men jeg har skjønt litt nå at det mulig er pga at babyen ligger litt feil..

For jeg måtte en tur på føden for å sjekke for 14 dg siden samme smerte som i går, men alt var bra og kunne bare reise hjem og slappe av, så nå har jeg lært at den smerten er bare at babyen ligger litt feil, kjenner det også at det er hardt nederst i magen.. og mye spark.

Har også blir konisert 2 ganger men godt å bli passet godt på av gyn min..

Får bare krysse videre og hold ut på sofan :o) premien er verdt hver eneste minutt på sofan..

Håper dere kan få oppleve å få et barn igjen og at det nå skal gå bra, men som du sier, stå på kravene!!!

Lykke lykke til.. kleem

Hei Tullemor1

Jeg ønsker og håper alt går bra med deg!! Godt å høre at du får god oppfølging!!!!

Vil bare komme med noen råd til deg.

Får du antibiotika??? Det bør du absolutt få siden du har kort livmorhals, og det er lettere for bakterier å komme opp til fosterhinna. hvis du ikke får, diskuter med gyn, om jevnlige antibiotikakurer.

For det andre ville jeg absolutt bedt om lungemodning. Du har KRAV på å få det i uke 23+6 hvis det er fare for fortidlig fødsel. Håper du har fått det......hvis ikke MÅ du få det nå!!!!

Spør om progestronsprøyter også!!!!!

Ellers vil jeg gi deg noen andre råd også.

Unngå sex, vær nøye med å ta en rask dusj av underlivet etter dorunde. Ikke bruk såpe....

Ikke varmt vann på eller stimulering av brystene....det kan faktisk sette igang en fødsel....

Et råd som også er viktig, som jeg ikke fikk vite om.....:ikke kos for mye med magen. Det er veldig viktig da dette også kan fremkalle en fødsel. Kjenn på magen med å holde fingrene over, ikke stryk og kos med hånden......

Ønsker deg en fin helg!!

Klem fra meg.....

Hei Jorunn,

Det er med tungt hjerte og tårer i øynene jeg leser hva du har måttet oppleve og nå må "leve med". Så urettferig, så grusomt, så nådeløst og så sårt! Det var jo ikke sånn det skulle bli!

Jeg har kort (ikke veldig kort) livmorhals, har aldri hatt noen inngrep (vel, to provoserte aborter for 20 og 15 år siden). Men den åpner seg fra innsiden til tider og i tillegg har jeg født i uke 36 sist gang. Blir nøye fulgt opp av gyn hver uke og beskjed om å komme oftere hvis jeg synes noe er rart osv.

Er 32 uker i morgen så nå begynner jeg å senke skuldrene litt da, men vil helst over 34 uker da. Legen sier jeg nærmest er garantert å føde for tidlig denne gangen også, og antagelig enda tidligere enn 36.

Vi får se....

Lykke til med deg, hører gjerne mer fra deg og hvordan du har det!!!

Klem!!!

Hei Snorke-frøken...

Er kjempe lei meg på dine vegne og det er lett å bli ordfattig i slike situasjoner. Men du virker som en knall hardt jente, siden du klarer å tenke fremover for nye forsøk det er beundringsverdig!

Jeg mente å ha lest at du var i tønsberg, jeg har jo også kort livmorhals og blir fulgt opp hver uke, har nå kommet til uke 24 og alt bra, har 28mm. Er 100% sykemeldt og sengeliggende, får tusle litt rundt i stua.

Var på omvisning i skien i går og hun sa at hvis det var snakk om noen fødsel nå ble jeg sendt rett til riksen.. alt etter 28 uker kunne jeg være i skien eller tønsberg. Men får prøve å holde nurket inni magen så lenge det lar seg gjøre.. har ingen antydning til noe ennå utenom at den er litt kort. så får bare krysse videre.. har lest alle innleggene dine og fulgt med deg inne på dinbaby. Jeg krysser fingre og tær og alt som i grunn kan krysset for at dere lykkes fort igjen, og at du får en oppfølging som er bedre denne gangen og at spiren sitter og blir der til termin, iallefall så nærme termin som mulig.. kleem

heifekk konstantert kort livmorhals i veke 26, den var da 1.9cm. Var til sjekk ein gang i veka fram til veke 32. Fekk vere heime, men måtte vere i ro/ligge til eg kom til veke 34. Er no i veke 37+2:)))))))og ingen prins er kommen:)))no er eg utolmodig, har venta han lenge. Men ser ut som han lar vente på seg <3 min lille helt:)))

Annonse

Hei igjen Snorke-frøken..

Jeg har ikke noen tråd nei.. har ikke hørt han har snakket noe om det ennå.

Men jordmoren på sykehuset sier jeg er i veldig trygge hender hos min lege, han har visst jobbet der selv og er super dyktig så det er jo bra.. jeg vet jo han er langt fremme men veldig hyggelig å høre, så i dag skal han få skryt. hehe

Ja får bare holde ut, gevinsten er stor!!!

Ønsker deg masse lykke til og jeg håper den sitter på 1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 2 uker senere...

Hei Jorunn.

Takk for det rørende innlegget ditt...jeg føler med deg og tror jeg kan forstå hva du har gått igjennom ...

Jeg synes det er utrolig flott at du ønsker å informere andre gravide som er konisert.Det er faktisk veldig viktig at alle koniserte blir fulgt opp ofte.

For det er risiko for for tidlig fødsel.

Jeg tror at mye av grunnen til at gravide blir møtt med "det går nok bra" holdningen, er mangel på kapasitet til å gi alle koniserte ekstra oppfølging.

Jeg er også konisert. Min 1.fødsel skjedde i uke 34, og 2.gang fødte jeg i 20.uke.Det var det samme som skjedde med meg, plutselig gikk vannet.

I dag er jeg gravid igjen, er i uke 17, og skal få god oppfølging på rikshospitalet, hvor jeg også skal føde.

Situasjonen min idag er 30mm livmorhals og at jeg er liggende.Ny undersøkelse imorgen.

Jeg gruer meg til de neste månedene. Regner med at det blir veldig tøft...

...men håpet om at går bra er stort...og da har det jo vært verdt det hele....

Jeg ønsker deg lykke til med å bli gravid igjen, og håper "alle gode ting er tre"for oss begge.

Og lykke til dere andre også som er i et komplisert svangerskap...

Klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...