Gå til innhold

TFF og forlenget permisjon?!

gima

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg føler at jeg har hørt et sted at Tvillingforeldreforeningen kan hjelpe oss vordende tvillingforeldre med å søke om 2 uker ekstra permisjon for far i forbindelse med fødsel... Noen som kjenner til dette? Må vi bare melde oss inn og be om hjelp da eller? Hadde vært så deilig å hatt ham hjemme i 4 uker før jeg blir overlatt til meg selv.

Høres helt sikkert ganske grønn ut- og det er jeg også!!:)

Takker.

Fortsetter under...

Hei!

Stemmer det. Bare ring eller mail TFF så får mannen din et støttebrev som han kan legge ved en søknad om 2 uker ekstra. Vet ikke om du må være medlem for å få det, men det får du jo bekjed om. Fungerer vel best der mannen har krav på 2 uker MED lønn, ikke alle har råd til mange uker uten lønn. Vil også minne om at man får 5 eller 7 uker(100 eller 80%) ekstra permisjon ved tvillingfødsel(NAV), som man kan bruke akkurat som man vil. Disse ukene(eller deler av de) kan far ta samtidig med mor. Vi har valgt den løsningen, i tillegg til at mannen min får 4 uker med lønn fra jobb, så han skal være hjemme de 9 første ukene, og det blir godt tror jeg!

Lykke til!

Hei!

Trenger ikke være medlem for å få støttebrevet! Jeg sendte bare mail med navn og adr til arbeidsgiver og den blivende pappaen, så fikk vi brev. Om det hjelper med dette støttebrevet vet jeg jo ikke da, arb.giver har ikke tatt stilling til permisjonen enda... Men håper i det lengste på 4 uker!

Kommer disse 2-4 ukene i tillegg til de ekstra man får ved tvillingfødsel 5 el 7 uker, og fedrekvoten på 6 uker?

Men det er ingen plikt arbgiver har? Dette støttebrevet sier kanskje noe om betydningen av å ha begge hjemme i beg?

Så hvis far da feks får 2 uker med lønn fra arb giver

Og vi velger 100% dekning - har vi da( 44 +5 +2 ) 51 uker med perm?

De 2 el 4 ukene er noe fedre kan få fra arbeidsgiver, det kalles vel omsorgsperm eller noe. Dette er uker som NAV ikke har noe med, og som arb.giver ikke får refusjon for(tror jeg). Alle fedre har KRAV på 2 uker UTEN lønn i direkte tilknytning til fødsel, men mange arbeidsgivere utbetaler likevel lønn disse ukene. TFF mener at fedre bør få 2 uker ekstra ved tvillingfødsler. Disse 2 ukene er ikke noe arb.giver plikter å gi. Noen får de etter å ha søkt, andre ikke, og noen arb.givere gir 2 uker ekstra, men da uten lønn. Støttebrevet sier noe om betydningen av å være 2 hjemme i starten, samt påpeker at dersom barna hadde kommet hver for seg, så hadde man jo totalt fått 4 uker. De skriver også noe om hvilke bedrifter som har innvilget disse 2 ukene MED lønn. Målet på lengre sikt er at alle fedre skal ha KRAV på 2 uker MED lønn, og at tvillingfedre skal ha KRAV på 4 uker MED lønn.

Men skill for all del mellom omsorgsperm fra arb.giver og fedrekvote fra NAV. Fedrekvote kan ikke brukes de første 6 ukene eller samtidig med at mor har permisjon(med mindre det er ulønnet perm fra arb.giver). Omsorgsperm fra arb.giver gis direkte etter fødsel(man kan vel velge å utsette permen til mor er hjemme fra sykehuset hvis man vil det). De 5 el 7 ekstra tvillingukene får man fra NAV og er fullstendig fleksible, både mor og far kan ta de når som helst, og man kan dele de opp som man vil.

Ble sikkert veldig rotete dette, men håper dere skjønte noe:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...