Gjest Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Hva synes dere om Gabriel og August? Har fått litt sansen for Gabriel lately :-) Synes det klinger flott.. Men, er det for "engle-aktig"?
Gjest Siklerotte Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Kusinen min har verdens nydeligste lille gutt som heter Gabriel, han klar navnet sitt uten tvil, men jeg liker det ikke av den grunn. Synes ikke det klinger så bra og det er vel et av de få bibelske navnene jeg ikke liker. August er for august.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Jeg har falt så for Gabriel, men BF er ikke overbegeistra, så blir nok ikke det uansett, men har liksom falt litt for det.. Tidligere tenkte jeg altfor mye på måneden august da jeg hørte August, men nå kommer månedens navn fra keiser Augustus, så har "vendt" meg av akkurat dét. Kommer du på fine bibelske navn i farten, forresten? :-) Untatt Jacob, Johannes, Lukas, Isak og Noah... Hva synes du om Abel?
Gjest Siklerotte Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Abel - den første martyr og den første gjeter. Sånn ifht. bibelhistorien passer det jo greit til Ava - da han er sønn av Adam og Eve (eller Eva om du vil...) Selv om han er en fin figur i bibelen er jeg ikke særskilt begeistret for navnet. Kjenner forsåvidt en gutt som heter det, men han er av utenlandsk opprinnelse. Ellers er det jo brukt som etternavn, og der har jeg hørt det kanskje flittig brukt. Ellers er det jo mange andre bibelske navn...Ariel, Christoffer, Pontus, Samson, Daniel, David, Felix, Simon, Joshua, Elias, Elijah, Isaiah, Saul, Peter, Nathanael, Nathan,Nicolas, Titus, Nicodemus, Ezekiel, Joakim, John, Judah, Mateus, Silas, Matthew, Malachy, Marcus, Martin, Matias.... Og mange flere, men jeg kommer ikke på flere i farten... Ellers fins det jo masse fine katolske navn. Ava er forresten et navn i bibelen, og ikke bare fra Eve som du tidligere har nevnt.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Tusen takk for masse fine forslag :-) Og ikke minst:- for en fin innføring i historien bak navnet Abel.. Når du sier det, en eldre dame fortalte meg også det en gang, men hvor i Bibelen finner man navnet Ava?
Gjest Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 "Ava (ā'vu) [key], in the Bible, an unidentified city of Mesopotamia, perhaps the same as Ivah. Its inhabitants are called Avites". Artig
Gjest Siklerotte Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Det er noe usikkert rundt det - men det er ikke brukt som et person navn. Ava var en by i Mesopotamia som er området mellom Tigris og Eufrat (nådagens Irak). Jeg mener (nå er jeg noe usikker) at byen aldri har blitt funnet - altså ingen ruiner som kan indikere at den faktisk har eksistert. Byen går også under navnet Ivah (eller, mange mener at dette var samme by), men byens innbyggere referes i bibelhistorien som "Avites".
Gjest Siklerotte Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Og jeg lurer på om det er Isaiah det står, om jeg ikke er helt på jordet.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 Den har aldri blitt funnet, nei. Tusen takk for masse informasjon, sitter og fører litt av det inn i babyboken hennes akkurat nå :-)
Gjest Siklerotte Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 Ikke ta alt jeg sier for godt ord - ting jeg husker fravviker som oftest litt fra fakta.
sonne Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 Gabriel er litt for bibelsk for min smak. Likte ikke August så godt før. Syntes det var et sossenavn og forbandt det med Jens August fra Hotell Cæsar. Men nå har en venninne av meg kalt sønnen sin for August og jeg har vent meg litt mer til det, så nå synes jeg ikk det er så ille lenger...men det er nok fortsatt ikke helt min smak.
prebs Skrevet 27. september 2008 #12 Skrevet 27. september 2008 Gabriel liker jeg ikke - av en eller annen grunn. August, derimot, er nydelig, og det kunne jeg gjerne brukt selv : ))
Vannmann35 Skrevet 27. september 2008 #13 Skrevet 27. september 2008 To usedvanlig vakre navn! Hadde definitivt vurdert Gabriel hadde ikke navnet alt vært tatt av noen venner....
Vannmann35 Skrevet 27. september 2008 #14 Skrevet 27. september 2008 Jeg forbinder ellers navnet Gabriel med forfatteren Gabriel Scott, samt skuespilleren Gabriel Byrne - tenker ikke engel i det hele tatt...
huldra87 Skrevet 28. september 2008 #15 Skrevet 28. september 2008 Gabriel er ganske fint. Passer greit til Ava også. Tenker ikke over at det er bibelsk! August er også greit, og passer til Ava.
Clemencia Skrevet 28. september 2008 #16 Skrevet 28. september 2008 Jeg ELSKER Gabriel, er absolutt et yndlingsnavn, og jeg har maaange navn å velge mellom. Er et englenavn, på samme måte som Mikael, Angelica osv. Jeg har måttet "smake" på navnet lenge, og har funnet ut at jeg liker det bare bedre og bedre. Det er en flott klang over navnet, ja! :-) August er jo pent, men jeg synes det er litt.. nei, jeg aner ikke. Det er noe jeg ikke liker med navnet. Litt "jålete" kanskje? Men jeg hadde ikke rynket på nesa om noen kalte babyen sin det, laangt ifra :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå