Gå til innhold

Glukose...ell å det heter da..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos lege i dag å hadde ventet meg å ta denne testen da.. får jordmors var så nøye på det der.. sikker greit da :)

Men legen tok fastende blodsukker og ul viste bebbisen ikke var større en den skulle.. så hun sa jeg ikke trengte ta den..

Er det lurt? :S blir litt usikker.. vet hu er lege men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jordmor sendte meg til glukose test fordi ho trodde ungen var stor.. men tallene var helt fine på testen! viste seg at det bare var litt for mye fostervann da jeg var på vekstkontroll uka etterpå... hu veit sikkert hva hun sakker om, så du får bare stole på det:)

Skrevet

Babyen min er mindre enn gjennomsnittet, men jordmor ville at jeg skulle ta en glukosebelastningstest alikevell. Og det var jo bra, for jeg har svangerskapsdiabetes. Syns du skal spørre jordmor om det jeg, så du er helt sikker på at det er i orden å ikke ta testen!

Skrevet

Jeg fikk ta glukosebelastning i uke 16 kun grunnet overvekt og dermed ökt risiko for svangerskapsdiabetes. Min lege sa at hun kontrollerer det på alle gravide over 90 kg. Men de gjör sikkert vorskjellig. Heldigvis var jeg frisk:)

Skrevet

jeg opplevde akkurat det samme i dag:) legen mente det ikke var så farlig:P d var fare for stort barn, men da ble bare fødselen før termin:P

Skrevet

Ikke så farlig??? Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes, og det er ikke bare stort barn som er faren ved det. Barnet kan i tillegg produsere for mye insulin fordi du ikke produserer nok, og dermed ha alt for mye insulin i kroppen når det blir født. Et slags "insulinsjokk". Det skal måles blodsukker nivaået på babyen i to dager etter den er født, og vi blir nøye følgt opp gjennom hele svangerskapet. Måler selv blodsukkret annehver dag (fastende og 2 timer etter hvert måltid) som jeg noterer i en bok og tar med til sjekk på sykehuset.(annenhver uke nå, men nærmere termin skal jeg hver uke). I tillegg måles babyens ofte. Så er ganske kompliserte greier.

I tillegg har man større sjans for å utv diabetes senere i livet om man har svangerskaps diabetes og ikke følger opp.

Syns det høres helt utrolig ut at legen tar så lett på dette.

Skrevet

Hei. Jeg har selv tatt denne testen uten noe tegn på svangerskapsdiabetes, og var ikke akkurat behagelig. Men vil absolutt anbefale deg å ta den, ingenting kan vel slå følelsen av å vite at din baby har det bra der inni?:) Eventuelt vite at du har svangerskapsdiabetes så du kan gjøre noe med det?

Lykke til:)

Skrevet

hmm tror jeg vill spørre jordmora jeg.. er jo synd om jeg skulle ha det uten å merke det ;-/

Greit å være sikker liksom.. er så redd får det skjer noe da så..

Skrevet

jeg har på følelsen av at jordmor vil trumfe gjennom en glukosebelastningstest uansett jeg:) det er jeg også glad for:) ble bare overaska over at legen tok det så lett:S

Skrevet

Er lehge selv og må nok dessverre si at legen din ikke følger vanlige retningslinjer og ikke har forstått poenget med å ta glukosebelastning. Alle som har BMI over et visst nivå skal ta testen, uavhengig av om barnet er stort eller lite. Et normalt fastende blodsukker utelukker ikke svangerskapsdiabetes. Hør på jordmora di, du!

Skrevet

usja.. jeg som trodde legen mente det.. kan hende hu bare regnet med alt skulle være bra da.. likte ikke det helt sia jordmora snakka ganske serriøst om det :-/ snakka med jordmora omd et jeg :) så er jeg sikker på alt blir bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...