Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Snille snille lånekassen. de har jo satt igang så fine tiltak til oss med dårlig råd. De er så snille, at hvis du har dårlig råd, kan du få betalingsutsettelse! du kan faktisk utsette lånet i hele 3 år! helt utrolig... ja så snille er de, at hvis du ikke har råd til å betale, nei da kan du betale senere... Jeg har et lån på 180.000 ca. utrolig surt lån, for jeg har ikke klart å få en utdannelse på dette lånet. Jeg har mest sansynlig add. utrolig kjedelig, og nå sitter jeg med 9000 kr utbetalt i mnd i permisjon, og jeg og samboeren har det mildt sakt trangt for tiden. Jeg tenkte og tenkte, og gikk inn på lånekassa og så at de faktisk annbefalte å få betalingsutsettelse hvis man slet litt økonomisk... Jeg tenkte at dette kunne være noe, å ringte lånekassen. joda, dette var gull og grønne skoger dette her... Jeg måtte bare betale litt renter, men hun sa at dette utgjorde bare småbeløp. så jeg kjørte på, utsettelse i to terminer sa jeg. da får jeg tid til å komme ut i jobb og faktisk overleve greit i tiden det tar. så tok det ei uke, og jeg fikk et brev i posten. alt var i orden, MEN der sto summen jeg måtte betale for å utsette dette i 6 mnd.... 22000 kroner!!!! jeg kødder ikke!!!!!!!!!!!! på 6 mnd betaler jeg 8000 kr.... og plutselig "straffes" jeg ved å måtte betale nesten det 3 doble!!!! Jeg ble sjokkert, og måtte ringe å høre om jeg forsto det riktig.... joda..., stemte det! så staten snyter på de fattige igjen. dem som ikke kan betale akkurat nå, opparbeider seg bare ekstremt mye mer gjeld enn de trenger... Og her hjemme må vi bare snu og vende på hver krone, for ikke faen om jeg skal ha 22000 mer i lån..... Det er jo sinnsykt...... jeg kan ikke forstå det er mulig!!!!!!!!!!!!! tenk på dem som utsetter i et års tid da.... 44.000 kroner!!! for meg utgjør 6 mnd betalingsutsettelse rundt 15% av lå¨net mitt..... SYKE SYKE STAT!!!! er så sinna at det flagrer rundt ørene på meg. dette er tyveri.... grrr
kanutteogkruttet Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Lånekassen er dryge ja.... det har jeg selv fått erfart.... Og for all del hvis en skal søke om betalingsutsettelse, så ikke gjør det gjør de via nett, men pr.telefon/skriftlig brev..... For jeg gjorde det og har vært i krangel med de i månedsvis nå og hele dritten har gått til innkreving, jeg var til og med i kontakt med advokat, men de greide å sno seg unna
Herlige barn har jeg fått Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Du kan jo klage, det kan man på alle vedtak fra lånekassen! Dessuten om du er i ferd med med og gå over på uførestønad så sletter de mest sannsynlig hele lånet ditt. Ville skrevet en skriftlig klage, men at du må betale 22000 mer tviler jeg sterkt på! Har selv noen ganger utsatt terminbeløpene mens jeg hadde studielån og det eneste som kom på var renter til neste termin. Får du renteutsettelse så løper det ikke ekstra renter på lånet ditt. Er jo heller ikke lånekassen sitt problem at du ikke har fått deg noen utdannelse ved og ta studielån, så enten kan du jo fullføre og kanskje ende opp med en bedre betalt jobb eller så må du nok bite i det sure eplet og betale tilbake!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Det høres ikke ut som du har så veldig greie på lån og renter og sånt. Dersom man ikke betaler gjelden sin, påløper det renter. Og det er selvsagt dyrt, men sånn er det. Har ingenting med staten å gjøre, like ille i en bank. Grunnen til at det blir så dyrt, er at du utsetter lånet i 6mnd. Det betyr også at for hver eneste termin under resten av løpetiden på lånet ditt er det beløpet du betaler rente av LITT større. Til sammen blir det mye penger. Likevel er det et godt tilbud lånekassen har når man har mulighet til å utsette lånet på denne måten. For det er NÅ du har dårlig råd, og det er nå du trenger det. I en vanlig bank ville du kanskje fått tilbud om ikke å betale avdrag, men du måtte ha betalt renter. Kunne du ikke betalt, ville lånet blitt sagt opp. Men om du er i permisjon med et barn under ett år, får du rentefritak for denne perioden, uavhengig av om du betaler på lånet eller ikke. Du må bare søke etterpå. Din samboers inntekt betyr ikke noe i denne perioden. Så da slipper du litt billigere unna likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå