*Rutletutt* Skrevet 26. september 2008 #26 Skrevet 26. september 2008 ja, ja - mange skriveleif der...;o)
CB-BabyBoy Skrevet 26. september 2008 #27 Skrevet 26. september 2008 Smoking betyr også mørk dress for mannen da og man kan evt leie en hvis man ikke har. Dog de aller fleste har vel en mørk dress i skapet Vi hadde antrekk i vår invitasjon; "smoking/mørk dress/lang kjole/bunad". Dette er fordi vi er vant til dette og det er unaturlig for meg å ikke skrive det egentlig. Jeg ville også skrevet det i en festinvitasjon dersom det var en anledning som tilsa det. Jeg tror det har mye med hva man er vant til og settingen i selve bryllupet. Samtidig kan det gjøre ting lettere for gjestene, det er ikke alltid folk har lik definisjon av pent antrekk.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. september 2008 #28 Skrevet 26. september 2008 haha briter ja! Der kom jeg på noe annet som skal stå i invitasjonen også, det er hatteplikt i kirken! *ler høyt* om de ikke har hatt, så skal jeg lage et utvalg fjærkreasjoner de kan sette på seg før de går inn i kirken! jeg kommer til å bli bridzilla!!
Gjest Siklerotte Skrevet 26. september 2008 #29 Skrevet 26. september 2008 Da er det i hvert fall utelukket at du og jeg skal gifte oss... Med mindre det blir oss to alene på en eller annen forlatt øy i verden.
Mom2Two Skrevet 26. september 2008 Forfatter #30 Skrevet 26. september 2008 Men er det ikke det som er litt fint da CB-BabyBoy? Det er jo individuelt hva man synes er pent, ikke sant? Kan ikke folk bare få ha på seg det DE synes er pent og som de føler seg vel i?
*Rutletutt* Skrevet 26. september 2008 #31 Skrevet 26. september 2008 Ja, det er det jeg mener også - pent antrekk kan visst variere veldig fra en person til en annen...greit å komme i bryllupet og ikke føle seg fullstendig over -eller underpyntet, det er ikke særlig komfotablet for gjestene...da er det bedre at gjestene er på noe lunde samme linje klesmessig.
Mom2Two Skrevet 26. september 2008 Forfatter #32 Skrevet 26. september 2008 Litt uenig jeg atlså, ruttelutt. Har vært i ganske mange bryllup der antrekk ikke har vært definert i invitasjonen. Har aldri sett at noen kommer i kjipe strandkjoler. Er du sikker på at det ikke bare er kjoler du ikke synes er pene da? Man liker jo så forskjellig.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. september 2008 #33 Skrevet 26. september 2008 Anything for you da'ling!
Mom2Two Skrevet 26. september 2008 Forfatter #34 Skrevet 26. september 2008 Mitt inntrykk er at når man skriver pent antrekk, så vil folk komme i alt fra bunad, til galla, til drakt eller lange eller korte kjoler. Da er det så mange som er så ulikt kledd uansett, at ingen skiller seg ut:o)
Dronningen! Skrevet 26. september 2008 #35 Skrevet 26. september 2008 Ja folk pynter seg som regel så godt de kan MEN hva om det kommer 15 damer med lange kjoler og du kommer med en kort sommerkjole, ville du da følt deg komfortabel? Dresskodene skrives som regel IKKE for at brudeparet/vertskapet skal bestemme (eller for at det skal fremstå som et prinsessebryllup) men for at gjestene skal føle seg som en del av selskapet og ikke som "hun dama som stilte opp i sommerkjolen vet du".....
*Rutletutt* Skrevet 26. september 2008 #36 Skrevet 26. september 2008 Spørs om alle vil føle seg så vel hvis de kommer i gallakjole om alle de andre stiller i kort sommerkjole eller omvendt...?;o) Jeg har i allefall følt meg helt utenfor i enkelte bryllup pga forskjellen mellom meg og andre gjester - selv om jeg i utgangspunktet følte meg vel og flott hjemme, så føltes det ikke på samme måten da jeg kom til kirken og følte meg overpyntet til tusen i lang "galla"kjole blandt alle sommerkjolene....
Mom2Two Skrevet 26. september 2008 Forfatter #37 Skrevet 26. september 2008 Men om det står kun pent antrekk i invitasjonen, så er vel i utgangspunktet galla litt overpyntet?
CB-BabyBoy Skrevet 26. september 2008 #38 Skrevet 26. september 2008 Mja jeg hadde faktisk blitt skuffet om noen dukket opp i jeans og skjorte i vårt bryllup siden det er de som definerer det som pent også. Komfort kommer i annen rekke i noe så spes som bryllup hehe
*Rutletutt* Skrevet 26. september 2008 #39 Skrevet 26. september 2008 Du skulle sett noen bilder fra et par av de bryllupene vi har vært i...hjelpe meg....som for eks søstere til samboer da hun giftet seg. Jeg var i hundre, var første bryllupet jeg skulle i og fikk sydd meg en flott mørkeblå silkekjole (lang) og følte meg så flott med ny kjole og oppsatt hår...helt til jeg kom i kirken og fikk se bla søstrene til brudgommen som kom i blomstrete kjoler som jeg helt ærlig kun ville brukt en ettermiddag på besøk hos bestemor en sommerdag...og det var det faktisk flere som kommenterte;o) Var jo noe en la ekstra merke til siden de var såpass nærme, men det var flere som hadde på seg kjole a`la dette - så jeg og svigermor bla, så ikke ut som om vi skulle i samme fest som dem;o) Selvsagt er jo smaken forskjellig, men hadde de for eks skrevet litt mer info enn "pent antrekk" i invitasjonen (som i grunn ikke er vits i å gjøre, da pent kan bety så mangt...alle vet jo at en skal kle seg "pent" i bryllup uten å få det skriftlig) Men som jeg skrev lenger over her, så ville jeg nok ikke presisert antrekket i bryllupsinvitasjonen selv hvis jeg skulle hatt bryllupsfest her hjemme, annet enn med mørk dress hvis samboer skulle hatt det på seg, jeg tror nok de fleste hadde syntes det var litt rart om de fikk en invitasjon med for eks "galla/smoking" - for det er ikke vi vant til i familien/omgangskretsen vår (ingen andre som har gjort det i allefall).
Mom2Two Skrevet 26. september 2008 Forfatter #40 Skrevet 26. september 2008 Det vil vel i så fall gjelde maks èn person da? Tror ikke jeg har sett noen i et vanlig bryllup i jeans?
*Rutletutt* Skrevet 26. september 2008 #41 Skrevet 26. september 2008 Ja, nettopp! der sa du det jeg har prøvd å få frem i flere innlegg her, he he:o) (klarte visst ikke få det frem skikkelig)
*Rutletutt* Skrevet 26. september 2008 #42 Skrevet 26. september 2008 ...og en sommerkjole underpyntet....men det er ikke alltid så lett å vite hva "pent" er syns jeg - folk tenker vel ulikt om det også. Nei, tror veldig mange blir usikker når det står pent antrekk - noen tolker det som stivpyntet mens andre som litt penere enn på byen;o) Har i allefall sett mye rart i bryllup, jeg da;o) he, he - var et engasjerende tema dette her på en fredagskveld;o)
Mom2Two Skrevet 26. september 2008 Forfatter #43 Skrevet 26. september 2008 Er ikke det viktigste og koseligste at folk kommer da?
CB-BabyBoy Skrevet 26. september 2008 #44 Skrevet 26. september 2008 Hehe nei det er nå rett, jeg tror heller ikke jeg har sett jeans i bryllup.Men man vet jo aldri, noen syns at skjorte, jakke, jeans og til nød slips er pent nok. Hm vel det blir jo dumt for den ene personen som har bommet og dukker opp slik fordi jeg regner med at de andre gjestene vil legge merke til det? Jeg ser mer på dresskode som en veiledning og hjelp enn et hinder fordi da er det lettere for meg å vite hva settingen er rett og slett. Jeg ville ikke følt meg vel om jeg var over/underpyntet. Mulig det virker overfladisk, men jeg forsøker å gjøre en helhjertet innsats når jeg skal bort sånn. F.eks i bryllupet vårt brukte jeg kun smykker med en spesiell betydning for meg. I selskapet til en venninne brukte jeg et kjede/øredobber hun hadde gitt til meg ved en veldig spesiell anledning for å ære henne om du skjønner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå