Gå til innhold

Er det bare jeg som synes det er litt teit med disse dresskodene i bryllupsinvitasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ikke bare skrive "Antrekk: Pent", så pynter folk seg som de vil?

Folk vil jo gjerne være så fine som mulig, så det er jo ikke noe problem liksom. Skjønner ikke vitsen med å presse folk til å kjøpe smoking, lange kjoler ol. De fleste skjønner at man skal kle seg pent.

Det er jo flere og flere som slutter å skrive antrekk i invitasjonen, synes det er like greit, jeg:o)

Hva synes dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Er det så kjempevanlig her da? Vi kom ikke på å skrive noe om det (tar det vel som en selvfølge at folk er fine, men stilte ingen krav til hva de skal ha på seg for å være fine), og har ikke lest noe om det i de invitasjonene vi har mottatt i alle fall :o)

Skrevet

Ikke for å støte noen, men jeg synes f. eks det er veldig fjernt å ha smoking/galla som antrekk i et bryllup med mindre man er kongelig:o)

Ikke alle som har lyst til å bruke en formue på å kjøpe eller leie en smoking til engagnsbruk.

Sånn nå fikk jeg sagt det og.:-p

Skrevet

Poenget er jo at de som kommer skal vite HVOR pent man skal kle seg, da. Noen ønsker ikke stivpynting, da heter det antrekk: pent. Antrekk: smoking betyr ikke at man må ha smoking, men at man skal være omtrent så pyntet.

Jeg synes det er greit jeg, så vet man om man skal ta bunaden eller om man risikerer å være den eneste blant alle skjørtene og draktene.

Skrevet

Av de invitasjonene vi har fått til bryllup, bruker det vel å stå antrekk i omtrent halvparten tror jeg.

Men det var enda er vanlig før.

Skrevet

Helt enig. De fleste har vel uansett vett til å kle seg pent i ett bryllup? Men det er visst lurt å skrive dresskode. Venninna mi gjorde det ikke, og ble da fortalt av noen andre at det betydde at antrekket var smoking?! Hun fikk litt hetta stakkar for de var absolutt ikke ute etter noe smoking bryllup.

Annonse

Skrevet

Synes det er verre med tema-bursdager, ala black & white party etc.

Er endel unge folk (ja, jeg er jo steingammel blitt, så alt under 30 er ungt;) på jobben som arrangerer slike, jeg synes det er så utrolig klein og kan ikke si at det gjør noe som er lite fristende i seg selv mer fristende.

I bryllup er det greit med litt anvisninger, ellers er det jo mange som dukker opp i hva som helst...

Skrevet

Et av poengene med antrekk i et bryllup er at gjestene ikke skal overgå brudeparet.

Forøvrig er det ganske greit synes jeg, jeg hater å være over- eller underdressed :)

Gjest nickedokka
Skrevet

Jeg har aldri fått invitasjon hvor antrekk har vært noe tema - heldigvis. Bryllup er en fest hvor man feirer en stor dag med familie og venner, ikke klærne deres... Men pent skal det være, man skal da ha respekt for brudeparet=)

Skrevet

Elsker kleskode i inbydelsen. Sparer meg for masse frustrasjon!

Om jeg gifter meg så skal kleskoden være: 50's team. hehhehe.

Skrevet

Hvis man skriver antrekk pent, kan man jo egentlig gå i både bunad, drakt, lang kjole, kort kjole osv.

Mennene bør vel som et minimum ha skjorte, bukse og jakke.

Eller er jeg helt på jordet?

Skrevet

Ja, men alle skjønner vel av seg selv at man ikke skal kle seg penere enn bruden?

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg synes ikke noe særlig om det selv, men det har jo mye med at folk skal ha så kontroll over alt - bryllupet skal jo være slik som de ønsker og dermed må gjestene være slik som de ønsker. I min familie er de fanatiske - i omkring 98% av bryllupene som holdes deler de inn de forskjellige folkene i grupper av hvilke farger kjolene/dressene på være - alt avhengig av bryllupets farger og gjernes nevnes hvor man kan få tak i bestemte kjoler. So much for fri vilje. Av den grunn kunne jeg aldri funnet på å gifte meg, det er tragisk at det skal være slik.

Annonse

Skrevet

Om man først skal i bryllup hvor man foventer en viss stil er jeg helt klar for dresskoden, kongelig eller ikke!

galla betyr også bunad!!

Skrevet

ja, du er helt på jordet. det er helt meningsløst at noen kommer i sommerkjole og andre i full galla. ser rart ut, og kjennes rart ut for den som evt. er underdressed eller overdressed.

Skrevet

Det høres ekstremt ut, siklis.

Du kan jo stikke av å gifte deg da;o)

Skrevet

Man skal ikke kle seg penere enn brudhommen heller. Var i et bryllup hvor brudeparet ikke helt hadde skjønt dette med dresskoder. de skrev mørk dress/smoking i invitasjonen fordi de ikke ville ha det for stivt. Brudgommen stilte i mørk dress. Ikke særlig stilig for han når familie og venner stilte i smoking og han var den minst pyntede hele kvelden.

Skrevet

Hmmm...er faktisk ikke helt sikker på hva jeg mener...i de bryllupene vi har vært i har det bare vært en invitasjon med kles-kode, da hadde de presisert med "mørk dress" siden brudgommen skulle gå med mørk dress, og da ville de ikke at noen av gjestene skulle komme i smoking...så den er grei syns jeg;o) Er enig med deg i at det legger litt "press" på gjestene om kles-koden er galla/smoking....er jo slett ikke alle som har så veldig lyst (eller råd) til å bruke masse penger på slike antrekk hvis det er noe en aldri ville gått med igjen...samtidig som jeg helt ærlig må si at ofte har det vært gjester i de bryllupene vi har vært i, som ser ut som de er på vei på stranen...med småblomstrete korte "strandkjoler" eller lignenede....DET syns jeg hadde vært kjipt om det var mitt bryllup - hadde følt at de ikke "gadd" å pynte seg...så å angi kles-kode sånn noe lunde kan jo være greit i noen tilfelle - sånn at gjestene ser ut som om de skal i samme bryllup i hvert fall - at ikke noen kommer i "strandkjoler" og andre i galla-kjoler for eks;o)

Skrevet

Ja, en skulle jo tro at disse temapartyene var litt passè snart?

Togaparty, 80-talls osv.

Hva hendte med å bestemme sjøl liksom?

Skrevet

men siklerotte daaaah! du kan jo bare komme i tutu'en din!! *Drømme* Dessuten skal du jo gifte deg med meg! moahhahah!

jeg skal også ha color-coded bryllup om jeg skal gifte meg, men det betyr ikke annet en at de i det minste kan ha en blomst i temafargene i knapphullet eller i håret. hehe.

Skrevet

Hehe, vi er forskjellige da...

Min tankegang er at folk pynter seg så godt de kan. Synes det er viktigere at gjestene føler seg komfortable og føler seg vel, enn at de skulle tilfredsstilt mitt behov for at bryllupet skal fremstå som et prinsessebryllup. Folk gjør vel så godt de kan?

Skrevet

Vi gifter oss i vinter, og har med vilje ikke skrevet dresskode på invitasjonene. Vi gifter oss på et slott, så det er en flott anledning for de som vil finne fram gallakjolen (slik son jeg selv synes er gøy), men vil ikke at mannens nevø på 20 skal være nødt til å kjøpe en smoking for å komme i bryllupet. Har sagt at folk får komme i noe de synes er fint, og som de føler seg komfortable i. Enten det er stivpyntet eller avslappet fint. Det viktige er at gjestene koser seg, jeg blåser i hva de har på seg så lenge de har det gøy!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ja, men de er jo briter da, så det er ikke så merkelig at de er ekstreme.

Heh, tutu ja, det er ikke et så veldig ofte syn egentlig da - beklager. Men jeg er selvfølgelig veldig fin. Og gifte meg skal jeg aldri - absolutt aldri;)

Skrevet

AKKURAT sånn tenker jeg også, snørose!!!!

Skrevet

Ja, skulle tro folk pynter seg så godt de kan...men det virker ikke alltid sånn;o) Jeg gjør det selv, og har ofte følt meg overpyntet, og det er lite gøy;o/ Jeg hadde ikke selv skrevet kles-kode hvis vi skulle giftet oss "tradisjonelt" her hjemme, men jeg hadde jo håpet at gjestene hadde giddet å legge mer i pyntingen enn å slenge på seg strandkjolen fra i fjor....for det ser viekrlig ut som om emdel gjør det....syns det har noe med respekt for brudeparet å gjøre også på en måte - ikke nødvenndig å være stivpyntet elelr noe, men er jo lov å se ut som om man har prøvd i det minste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...