Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei vi er et hetrofilt par som har vært igjennom mange IVF, og har nå begynt å se i retning av donasjon.

Jeg vet at det finnes mange klinikker for å gjøre dette, bla. Valencia, Finland, Barcelona, Russland m.fl.

Kan dere som har vært igjennom dette si litt om prosessen, søknad, ventetid, behandling? Evt. steder? Har hørt mye godt om Russland, men kunne godt høre om flere steder.

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Finland, AVA Clinic i Tampere/Tammerfors. De er anbefalt av norske leger, og har et meget dyktig personell.

Prisen ligger vel ca. på 7400 euro sist jeg sjekket. Der er da det meste inkludert. Det som kommer utenom er medisinene dine, flybilletter og opphold. Dere må også til forsamtale, og denne kommer på 100 euro.

Ventetiden var for 2 mnd siden 4-5 mnd. Det er ikke lenger lov med anonym donasjon i Finland slik at et evt barn kan spore opp sin genetiske mor.

Kommunikasjonen foregår på norsk/svensk via mail eller tlf med en sykepleier.

Under forsamtalen går dere gjennom sykehistorien deres, og evt forsøk med egne egg. Det fylles ut skjema med beskrivelsen av trekkene deres, og donors om dere har spesielle ønsker til henne, det blir gjort prøveinnsetting med saltvann, samt gjort vaginal UL, og hele prosessen med ED blir gjennomgått. Husker ikke helt, men mener mannen avga sædprøve.

Når de har funnet donor til deg settes din egen syklus ut med en sprøyte som skal tas på dag 20. Ved blødning starter du opp med Progynova for og bygge oppslimhinnen. UL etter ca 10-12 dager. Etter at donor har hatt uttak, og befruktning er bekreftet vil du starte opp med Crinone i tillegg. Eggene settes inn på dag 2.

Jeg har også vært i Riga ved EGV Clinic. De hadde kort ventetid. Tror jeg ventet ett par mnd. De er billig, ca 40.000 norske kroner, men er ikke like profesjonelle som de i Finland. Kommunikasjonen går på engelsk, og du forholder deg til embryologen pr mail eller tlf. Jeg trivdes ikke der.

Prosessen med medisiner og donor er den samme som i Finland.

Nå sist var jeg i Spania ved IVI Clinic i Alicante. Meget profesjonelle folk, og en flott klinikk. Prisen ligger på ca 9000 euro. Kommunikasjonen foregår på engelsk via mail/tlf. Er vel en sykepleier du forholder deg til. Jeg hadde EN som jeg forholdt meg til både før, under og etter forsøk. Hun var sammen med oss hele tiden.

De har egne rom til hvert enkelt par hvor man kan ligge og slappe av før og etter innsetting (i Finland var det rett fra venterommet, ned i gyn-stolen, innsetting, opp igjen, og hadetbra).

De har ikke ventetid, men ønsker at du kommer til forsamtale før oppstart av forsøk. Under forsamtalen vil dere fylle ut et skjema med fysiske trekk for deg mannen din, og de vil gjøre en vaginal UL, samt prøveinnsetting med saltvann, og de vil gå gjennom hele ED-prosessen med dere. Mannen avgir sæd som de fryser ned og bruker ved befruktning. De mener at dette ikke gir noen dårligere sjanse for og lykkes.

Ved oppstart vil du settes på medisiner og når du nærmer deg tid for innsetting (når slimhinnen er tykk nok) vil de finne en donor som matcher deg og mannen din. Du får altså ikke en egen donor helt fra starten.

Medisinene du skal gå på er Progynova for og bygge opp slimhinnen (UL etter 10-12 dager), og etter bekreftet befruktning skal du starte med Progestan vaginal kapsler. Eggene blir satt inn 3-5 dager etter uttak. (Om du har egen syklus er vel prosedyren lik som i Finland ved og sette din egen syklus ut av spill med en sprøyte - tror dette gjøres likt ved de forskjellige klinikkene).

Fordelen ved og ikke ha en fast donor er at om donoren må avbryte sitt forsøk (klinikken krever at hun har 8 egg klar for uttak), så er det lett for de og finne en ny donor til dere, og dere slipper og avbryte.

I Valencia er det også en IVI-klinikk. Jeg kjenner ikke til den, men IVI har generelt et godt rykte. Det samme har Instituto de Marques i Barcelona.

Russland er det flere som er fornøyde med, og spesielt AVA-Peter (AVA-klinikken i St.Petersburg). Der forholder du deg til legen (dr.Olga) via mail/SMS/tlf. Hun er visstnok veldig dyktig, og flink til og følge opp pasientene sine. Det erfaringene fra folk sier er at det er det visum-styret som er negativt med og dra til Russland.

Sånn! Om det er mer du lurer på er det bare og spørre. Vi er mange inne på ønskebarn som kan hjelpe deg.

Jeg vil anbefale deg og sende mail til flere klinikker og spørre og ventetid/priser og evt andre ting dere lurer på. Velg klinikk utfra dette:)

Jeg kan hjelpe deg med e-post adresser om du vil:)

Skrevet

Hei Frøya, tusen takk for flott og detaljert informasjon. Det satte jeg STOR pris på. Det finnes jo så mange klinikker, og det er greit å sortere ut noen. Spania virker ok, skal til Barcelona den 8-12 oktober, har lurt litt på å komme inn på en forsamtale der. Litt skummelt ennå, men man må jo hoppe i det. Har lest mye bra om St. petersburg. Det er viktig med god oppfølging egentlig. Så nå skal jeg gå litt i tenkeboksen, kikke litt på ønskebarn og prøve å modne tankene godt samt motivere mannen min :).

Leste at det ikke gikk så bra i forsøket ditt, er lei meg på dine vegne :(.

Igjen- tusen takk for svar.

Er det noen som har vært på klinikk i Barcelona så hører jeg gjerne om deres erfaring.

klem

Skrevet

Ville bare legge til at om du ønsker forsamtale i det tidsrommet du allikevel er i Barcelona må du ta kontakt med de snarest. De har ventetid på forsamtale der. I sommer når vi hadde tenkt oss dit måtte vi vente 3-4 uker.

Lykke til:)

Klem

Skrevet

Hei igjen.

Det var bra du sa det med ventetiden.

Har vært inne på hjemmesidene til Instituto Marques, Barcelona, det står noe om den "første samtalen". Der står det at man må ha med protokoll, blodtype osv. Vet du om det er nødvendig til det aller første møte der vi bare ønsker informasjon og en liten samtale? Vi har jo bare en protokoll på norsk, så hvem kan evt. oversette den? Hmm..

Igjen - tusen takk for svar. :)

Skrevet

Hei:)

Nå må jeg tenke meg om, gitt:) Vi valgte jo og droppe den forsamtalen i Barcelona og heller gå for Alicante, men da vi fikk time hos de hørte vi ingenting om at de trengte blodprøver etc.

Send de en mail og spør. De svarer utrolig kjapt.

Ved forsamtale i Alicante og i Finland måtte vi ha tatt blodprøver på forhånd, samt fylt ut noen ekstra skjema med diverse opplysninger. I Finland trengte de journalen, men denne kunne være på norsk da de prater svensk ved klinikken. I Alicante hadde de ikke behov for journalen. Vi fylte ut medisinske opplysninger selv, samt erfaringer fra tidligere behandling/forsøk.

Send de en mail og spør, du. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...