Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg er førstegangsmamma og har av ulike årsaker hatt problemer med amming siden fødselen, sliter bl. a. med både teknikk og lite melk. Har siden dag 3 gitt MME i tillegg til MM pga at den lille fikk feber og infeksjon - og han trengte mer næring enn jeg kunne gi ham. Gutten vår er nå 2 uker gammel og vi har fortsatt problemer tross ulike ammetiltak/råd. Det har blitt mer og mer MME, men forsøker å pumpe slik at han får MM hver dag i tillegg dog sliter med dårlig produksjon. Har etter hvert innsett at han blir et flaskebarn og er naturlig nok opptatt av at han skal ha det så bra som mulig - og lurer derfor på en del ting: Da han ble født veide han 3440 gram og var 51 cm lang. Etter fødselen gikk han ned til 3250 gram etter fødselen, hvilket var innenfor grensen av hva sykehuset mener er forsvarlig. Pga ammeproblematikken ble vi anbefalt tidlig vektkontroll etter vi forlot sykehuset - og på kontroll da han var 9 dager gammel hadde han tatt igjen fødselsvekten sin og veide 3720 gram. Nå spiser han ca hver 3.-4. time og da rundt 80-90 ml pr måltid. Han virker fornøyd med det, sover godt, og vi ser nesten at han vokser fra dag til dag. Til dere med flaskebarn - - hvor gammelt er barnet deres og hvor mye veier det? - hvor ofte spiser barnet deres? - hvor mye gir dere pr måltid? - hvor ofte har barnet avføring? - hvor mye malt pr måltid evt pr døgn gir dere? - har dere noen råd mot gulping? Mange spørsmål her, men jeg håper noen har tid til å svare innimellom mating, bleieskift og ellers annet :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 oi...dette var mange spørsmål...hehe:) Skal svare så godt jeg kan! Gutten vår er 12 uker nå, og har også fått flaskemelk fra andre uka. I likhet med gutten deres gikk også han ned i vekt den første uka, pga dårlig melkeproduskjon. Etter mye pumping med dårlig resultat, resignerte jeg...man skal klare å leve med dette også da:) Har fått pupp til hvert måltid, da jeg hadde litt. Må vel snart krype til korset og innse at puppen ikke er like interessant lenger nå, ettersom han spiser mer og er en sulten gutt. Blir ordentlig sint når han får presentert en "lurepupp" før flaska...hehe:). Så puppen brukes mest til nærhet og kos nå! Da han ble født veide han 3020g (gikk ned til 2790g etter en uke) og veide nå på 3 mnd kontrollen 6460g. Altså vokser han som bare det:) Han spiser ca hver 3-4 time på dagen, mens på natta spiser han kun en gang fra vi legger han rundt 8-9 til 7-8 om morgenen. Nå er jo min lille pode noen uker eldre enn deres, men faktisk kan det fortsatt være måltid som han bare spiser rundt 80-90ml. Blander nå til 180ml så får han spise det han orker. Er så veldig forskjellig fra dag til dag og fra måltid til måltid. Noen ganger tømmer han flaska, mens andre ganger spiser han under 100ml. Dette styrer de selv! Så lenge gutten din virker rolig og fornøyd og vekten går oppover skal du ikke tenke så mye på hvor mye han spiser. Han spiser helt sikkert akkurat det han trenger for å vokse seg stor og sterk:) I forhold til avføring har det vært litt opp og ned. Vi har hatt en dæsj (tuppen av en kniv) med malt i hver flaske. Han har aldri hatt avføring mer enn en gang per dag, og det har på det meste gått 4 dager uten avføring. Men nå plutselig har det endra seg. Har nettopp bytta fra NAN til HIPP og i dag har han faktisk hatt avføring 3 ganger...så nå er det kraftig redusering av malt. De sier visst det at HIPP er mildere for magen så mange slutter med malt når de går over fra NAN. Vi byttet pga økende gulping...det skvæla i gulvet bak sofan etter hvert måltid nesten...hehe:) Har bare prøvd HIPP et par dager, men syns foreløpig det funker bedre! Gikk dessuten også tilbake fra sutt nr 2 til sutt nr 1 igjen...gutten vår er rett og slett for glupsk til å øke hullene i smokken ennå! Hører melka kommer ned i magen og det romler som bare d, før det kommer MYE i retur! Ellers er det vel råd som å prøve å la babyen sitte litt mer når de får mat...rape i løpet av måltidet....kanskje heve hodeenden litt der han sover, hvis han er plaget med det når han sover også....holde de rolige en stund etter måltidet... ja...hvis ikke dette hjelper, så får vi bare trøste oss med at det går over etterhvert. For mange hjelper det også når de introduseres for litt fastere føde. Er gulpinga virkelig ille, vet jeg en kan få kjøpt no sånn tykningsmiddel til å ha i melka... men jeg har ikke prøvd d... Håper du fikk svar på det du lurte på...blei langt detta å
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Nestargel hetter det fortykningsmiddelet, fåes kjøpt på apoteket. (Nestle produkt) Skal kokes i vannet du skal blande med mme. Må nok ha flaske smokk med større hull da melken blir endel tykkere. Har prøvd det i en kort periode, synes det hjalp, men ble litt mye styr så jeg gadd rett og slett ikke.
Lilletrille-84 Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 -jenten min er 4 mnd og veier 6600g -hun spiser ca hver 3 time,men kan variere litt til og fra -gir 145 ml hipp -avføring ca hver dag -gir en halv teskje i hver flaske -jeg gikk over på hipp,så hjalp det også når jeg gikk over til bare og bruke dr brown sine flasker.sluker jo ikke luft mer..Ikke hips og dull etter måltid,da kommer det lett opp. lykke til videre med lille gull
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Hei. Jenta våres veide 2820 gr ved fødsel, gikk ned til 2660 gr dag 3, dagen vi reiset hjem. Vi ble også anbefalt tidlig etterkontroll av vekt og hun hadde da tatt igjen fødselvekten sin. Nå er hun 4 mnd gammel og veide 5960 gr. Hun spiser ver 3.time på dagen, ingenting om natten, legger seg mellom 1830 og 1930 og sover til 0700. Hun får 165 ml pr måltid, av og til en flaske om dagen med 200 ml. Har avføring 1 gang om dagen, hvis hun ikke har det en dag så kommer det 2 ganger neste dag. Bruker ikke malt nå da det ikke er nødvendig for oss, men brukte en teskje i hver flaske når vi brukte det. Råd mot gulping ja..eh...ikke leke og tulle med han rett etter mat, la han ligge mot deg eller sette han opp en stund etter mat. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå