Gå til innhold

Når sier dere fra til familie og venner?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vi fortalte det til foreldrene våre i uke 8. legen sa vi burde vente med å fortelle det til andre til vi var kommet forbi uke 12, da det ikke er sikkert at fosteret overlever... sjefen min fikk ikke vite det før jeg var i uke 20 eller noe sånt.. hehe=P

ellers så fikk folk vite det litt etter hvert som ryktet spredde seg;)

Mine svigerforeldre så det på meg i uke 6, og da bestemte vi oss for at de andre kommende besteforelde skulle få vite det også. Ei venninne fikk vite det i uke 7.

Den ene sjefen min så det på meg i uke 8, fortalte det til den andre sjefen min i uke 13, samt at mine onkler og tanter og øvrig familie fikk vite det i uke 13/14. De kommende oldeforeldre fikk vite det i uke 12, da jeg mente de skulle få vite om nyheten før onkler og tanter....På den måten fikk vi fortelle det selv.

Nå er jeg 17 uker på vei og det er på en måte kommet ut for alle nå, selv om noen ikke vet det ennå.

Det er mange som ennå venter til etter 12 mnd, det ville jeg.. Men da noen klarer å se det på en, (ikke magen) så er det ikke så lett å holde det skjult :P

• 2 uker senere...

Annonse

Første gang fortalte vi det i uke 12 i god tro om at nå var det trygt. Endte med MA i uke 15, og fosteret hadde vært død siden uke 11 uten at jeg hadde merket noe. Og da visste alle det, så vi fikk ekstrabelastningen med å bli spurt av alle hvordan det gikk med magen, i tillegg til å måtte ringe å avlyse UL, jordmortimer osv.

Denne gangen fortalte vi det til mødrene våre og til min ene venninne med en gang fordi alle visste at vi prøvde likevel. Ingen andre turte å spørre. Vi ventet med å fortelle det til noen andre til uke 13, og da ordnet vi privat UL først for å se at alt var i orden. Det var det og nå er jeg i uke 39:)

Jeg klarte ikke å holde meg lenge :P

Fortalte det til to venninner dagen jeg fant ut av det (var da 4+2)... Sa det til sjefen ikke så veldig lenge etter,pga en litt spesiell arb.situasjon. Og de kommende besteforeldrene fikk vite det i uke 7 :)

Men resten får vente litt :P

Er inne i 5. svangerskapsuke her og har allerede sagt det til min ene søster og foreldrene mine. Ser at det er mange som venter til at man er mer sikker på at det går bra (uke 12 og utover) men for meg så er det viktig at de aller nærmeste vet det nå, i tilfelle noe skal gå galt. Da skjønner de hvorfor vi er lei oss og kan være der å støtte oss. Men det er nå min mening da :)

Tanter, onkler, besteforeldre og (noen) venner kan gjerne få vente en stund til, så lenge de ikke spørr. Da sier jeg det som det er :)

• 2 uker senere...

Jeg ringte først til mannen min, så til mamma og pappa. Mannen min ringte til sin mor. Ringte rett etter testen altså. Så ble vi vel enige om å holde tett frem til uke 12, men det gikk ikke så greit, vi greide ikke å holde oss, og de vi hadde sagt det til greide heller ikke å holde seg. HIHI. Det var litt morsomt da jeg fortalte det til min søster, hun var på besøk hos meg og jeg bare gav henne testen da hun var opptatt med mobilen sin, jeg bare prata i vei, og det tok noen sekunder før hun fikk samla seg og så hva det var! Reaksjonen var PRICELESS!!!

Har inntrykk av at mange velger å holde det hemmlig frem til uke 12, for da er det mer sikkert. Jeg har stoore problemer med ikke å si det!! MEN sjefen var den siste som fikk vite :D Hun fikk vite det da jeg i 4 mnd ble sykemeldt pga lkvalmen...

Jeg fortalte det til familie og venner med en gang. Spurte legen hva han syntes, og han sa at selv om risikoen for SA er større før 12. uke, så er det naturens gang og ikke noen sin skyld. Og de som står deg nærmest er jo de man gjerne får støtte fra om noe slikt skulle skjedd.... Mamma sa også at hun ikke syntes jeg trengte å vente, man kan ikke gå rundt med den tanken om at det skal gå galt.

Men alt dette er selvfølgelig individuelt, og man må selv kjenne på hva som er riktig i sin egen situasjon, jeg mener bare at man må tenke positivt, og om man skulle være så uheldig at noe går galt så er det da man skal ha mennesker rundt seg som forstår!

Jeg sa ifra til mine nærmeste venninner noen dager etter at jeg fant det ut fordi jeg er bare sånn. Må dele alt med de! Typen sa det til en av kameratene. Nå venter vi med å fortelle det til familie og resten av vennene til jeg er 12 uker...dvs til jul :) Vi skal nemlig til ultralyd og se om alt står bra til den 18.des...mye bedre å fortelle det når man vet at alt er bra der inne :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...