Gå til innhold

Igangsatt fødsel, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ble igangsatt forrige gang, fordi jeg var 14 dager over tiden. Dessverre var det ingen god erfaring for min del. Riene kom fort og intenst, men var veldig lite effektive, og gjorde veldig vondt. Holdt på ca 8 timer uten bedøvelse før jeg kom på fødestue og hadde stor nok åpning til at jeg fikk epidural. Etter det så ble alt veldig mye bedre. Dvs det gikk smått med framdriften, men smertene var mye mer til å holde ut. Det endte med keisersnitt siden jeg ikke fikk mer enn 8 cm åpning. Men det var ikke noe drama rundt det, og både keisersnittet og rehabiliteringen etterpå gikk veldig greit.

Min jordmor sier at hun kjenner igjen fødselshistorien, og at det ofte begynner med igangsettelse: Vonde, ineffektive rier som gjør at mor blir utslitt, får epidural, og til slutt keisersnitt.

Denne gangen har jeg gjort en avtale om at jeg skal forsøke å føde naturlig nok en gang, men at dersom jeg går 14 dager over så skal de ta keisersnitt fremfor å sette igang.

Dette var ingen oppmuntrende historie mht igangsettelse, men jeg tok ikke skrekken og totalopplevelsen var god. Og jeg vet at mange har bedre erfaringer enn meg. Men hadde jeg hatt valget med å gå, si 16 dager over, eller å bli satt igang, så hadde jeg valgt det første...

Jeg ble igangsatt forrige mandag pga av vannavgang.

Ble lagt inn søndag,fikk to omganger med tabletter,som ikke funket..Fikk deretter sprøyte for å stoppe maseriene,som ikke hadde noen virkning.

Mandagen startet med tabletter igjen,men på ettermiddagen stakk de hull på fostervannet.

Fikk da sterke og intense rier med en gang,med 1 minutt mellomrom,å jeg fikk ikke noe hvile mellom.

Ble lagt oppi fødesengen der jeg fikk epidural,og slappet av en halvtime.

Så fikk jeg drypp for å øke på riene,og plutselig,til både jordmors overraskelse,og min,hadde åpning gåt fra 3 cm til 10 på under en time:D

Så var det 45 min med pressrier,før dattra vår kom..=)

• 4 uker senere...

Æ fikk satt i gang fødelen pga preeklampsi (svangerskapsforgiftning).

var innlagt på sykehus i 14 dagen før di endeli kunne sette fødselen igang..

Fikk først en tabelett i kjeden klokka 12..den ska liksåm modne..

Nr 2 kokka 16.. Då fikk æ beskjed om å prøv å gå mest muli..

Kjente egentli ingenting,alt var såm normalt..Jikk nån runda på føden me samboern..

Skulle få en pause tell dagen etter,skulle då EGENTLI få min 3 tabelett kl 08..

MEN,våkna av et smell medt på natta,klokka 02.40,då va fødeln i gang.

Hadde kraftie sammentrekninge å konstante rier..

Jordmora sjekka åpninga å hadde då 3cm,ho fulgte mæ på do å 3min etter lå æ i senga me 10 cm åpning å fødseln va i gang.

Hadde ctg kobla tell unner heile fødseln,førr å følg me babyen.

Syns d jikk over all forventning,fikk ingen smertelindring..

D va sjølsagt ikkje nåkka deili å føde,men må nu sei at æ måtte se på samboern min etterpå å spørr"-e detta alt??"

hadde forestilt mæ så mykje verre,men va heldi:))

klokka 04.55 fikk vi ei etterlengta pia:)

så jikk fort-nesten førr fort..

Nesten helt etter "boka".

Jeg gikk faktisk hele 17 dager over tiden og ble satt på modningsgele kl 0900 om morgenen på dag 17. Jeg ble fortalt at jeg måtte forberede meg på at jeg sikkert måtte ha flere kurer før noe skjedde. Jeg sa at jeg hadde helga på meg og ikke skulle noen steder (he-he). Det de mente var at det var sjelden man kom i gang på første kur.....men at vi måtte begynne en plass.

Jeg måtte ligge i 2 timer etter gelen ble satt og etter første måling hadde jeg faktisk fra 0 til 2 cm åpning. Jeg kjente at riene begynte å komme, så jeg tenkte at dette går den rette vegen. Jeg ble målt ca hver time og resultatet ble 1 ny cm åpning pr time...!!

Slik holdt jeg på de neste timene og kl 2100 om kvelden kom lillejenta.

Synes alt gikk veldig fint og kontrollert og reaksjonen min på modningsgelen kan man vel si var tilfredsstillende. Det skal sies at jeg fikk epidural halvveis, noe som var utrolig godt!! Hadde ikke planlagt noe på forhånd med tanke på smertestillende, men syntes tilbudet var for godt til å takkei nei til. Det gjorde min fødsel til en mye bedre opplevelse. Følte jeg var "tilstede".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...