Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Orker ikke å skrive om alle problemene med kroppen min, men jeg tror seriøst jeg har MS på begynnerstadiet. Det skremmer livskiten av meg. Deprimerende tanke. Jeg har time til legen snart, og jeg vet noe er galt med meg. Jeg er syk hele tiden, og aldri uthvilt. Har mange symptomer MS innebærer, og nå lurer jeg bare på om det er noen blodprøver eller andre prøver som kan påvise MS? sliten og lei
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Ved å ta MR av hodet og ryggmargsprøve får man svar på om man har ms.Mange andre diagnoser som har lignende symptom.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Stakkars deg,det må være en deprimerende tanke. Ikke minst når du merker selv at noe er alvorlig galt. Håper ikke det er noe så alvorlig,at det kun er vitaminmangel eller noe slikt. Krysse alt jeg har for deg.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Det tar lang tid å sette diagnosen MS. Så det er nok en lang og tung vei du er på vei nedover. Men husk, det trenger ikke være MS, det kan være noe annet så ikke ta sorgene på forskudd.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Takk for svar. Jeg skal iallefall nevne mistanken for legen, og be om skikkelig utredelse. Jeg orker ikke leve sånn lengre. MR skal jeg kreve, siden jeg har hatt MR for noen år siden, og de da kan sammenligne. Det verste er at hukommelsen min svikter. Jeg klarer ikke å henge med i en samtale lengre. Håper det "bare" er pga langtidsproblemer med søvnvansker, men hele kroppen verker, og mange,mange andre symptomer er likt de med MS. Ingen av dere som har det, eller vet hvordan det starter? Hi
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Er MS dødelig? Lever MS pasienter kortere enn andre?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Jeg har det ikke, men min mor har det. Hun fikk diagnosen etter å ha gått gravid med meg, men hadde mistanke om at noe var gale i noen år før. Det tok på den tiden enda lengre tid å stille en slik diagnose, så det går nok raskere i dag. Men så, hvordan starter MS. Dette er HELT individuelt siden dette er en sykdom som ikke har faste rammer. Men det typiske er vel nummenhet i bein eller armer, bevegelseforstyrrelser og lignende. Du kan forklare legen din symptomene og be om en MR, men husk; Det er mye som spiller inn for at det skal være MS, så selv om du har "alle" symptomene på det så kan det bare være en filleting som vitaminmangel. Så jeg sier igjen, ikke ta sorgene på forskudd.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 MS er ikke dødelig i seg selv, men med denne sykdommen blir immunforsvaret svekket og kroppen tåler mindre. Igjen er dette så ekstremt forskjellig fra pasient til pasient. Noen lever til de er 90 år, andre bare til de er 60 år.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Jeg har allerede fått påvist at jeg mangler vitaminer. Men det er så mange andre ting som plager, og det blir omtrent verre for hver dag som går. Men håper selvsagt det beste.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 Hei! Jeg har hatt diagnosen MS i snart 8 år. Sykdommen ble påvist etter en MR-undersøkelse og en ryggmargvæskeprøve + det jeg selv kunne fortelle om rare symptomer og sykehistorie. Men bare vær oppmerksom på at slett ikke alle leger vet spesielt mye om MS. Jeg var opp gjennom årene hos 5 leger, fordi jeg VISSTE at noe var galt, men selvfølgelig ikke HVA. Etter div. blodprøver, som alltid var i den skjønneste orden, ble "hypokonderen" sendt hjem igjen. Helt til jeg dro til den 6. legen.... Ville nok levd livet mitt LITT annerledes hvis jeg hadde visst... Ja, ja. Men i hvert fall; MS er ingen dødelig sykdom. Og ofte vil faktisk folk med MS være mere obs. på å ta vare på helsa, fordi det jo er en fordel å være i så bra form som mulig, for å takle sykdommen. Bortsett fra det, kan det være noe helt annet som feiler deg! LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 hei! jeg var også overbevist om at jeg hadde begynnende ms..( MEN etter besøk hos lege å alskens prøver, viser det seg at jeg har nerver som ligger i klem.. derfor "visner" kroppen min av å til. håper det ikke er ms hos deg heller:)))
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 Mr er viktig i diagnostiseringen av MS, samt undersøke spinalvæsken din. Da går man inn mellom ryggvirvlene og tapper ut noen ml med spinalvæsken og sjekker den for noe som heter bånd. Sammen med MR bilder kan det bekrefte/ avkrefte MS-diagnosen.PS! Man skal ta MR FØR man spinalpunkteres. Men det kan nå være mange andre ting enn MS du har da! Kanskje du rett og slett "bare" mangler noen viktige vitaminer/ mineraler? B12 mangel, jernmangel, tja.... Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at det er langt mer uskyldig enn MS. (Men husk det er mange som lever ett godt liv med MS, såklart har man hørt mest om de som sitter lenket til stolen, men det finnes mange andre, som både er i jobb og har familie! Flere dør med MS, ikke AV MS)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 Ser noen skrive at det tar lang tid å finne MS-diagnose. Men det er ikke sant, det tar den tiden det tar å få svar på spinal-væske prøvene. Dvs. noen dager... Kommer jo litt an på om prøvene må sendes til annet sykehus eller om de undersøkes ved ditt sykehus. Krysser fortsatt fingrene for at det er noe annet og mer uskyldig:)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Nei når du har klart å presse igjennom at det kan være MS så tar det ikke lang tid. Men som hun over her som har hatt MS i 8 år nå sa, er at det er desverre ikke så mange leger som vet så mye om MS, og symptomene på det kan være akkurat likt noe annet, eller man kan bli tatt for å være hypokonder. Derfor kan det ta lang tid. Men bare si at du virkelig frykter det og ønsker at dette skal sjekkes med en gang så krysser alle fingrene for at det er noe annet og mer uskyldig ja:-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 Det er kanskje sant, de jeg har vært med på å diagnostisere har jo vært innlagt på sykehuset, ved avd.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #16 Skrevet 26. september 2008 Spiser og drikker du mye light produkter? Kunstig søtning som bl.a ASPARTAM kan gi MS liknende symptomer.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #17 Skrevet 26. september 2008 Bare en liten kommentar til tiden det tar å få stilt MSdiagnose; ja, når du først kommer så langt at du får foretatt en spinalpunksjon, går det jo ikke så fryktelig lang tid før du får svar på prøven. Men greia er at de allerfleste personer med MS, har gått i årevis med diffuse symptomer, som kanskje t.o.m. har vært helt fraværende i lange perioder, og da tenker hverken lege eller pasient jo MS eller utredning. De fleste med MS, (ca. 80%), har noe som heter relapsing-remitting MS, da vil man oppleve markerte sykdomsattakker, som går helt eller delvis tilbake. Det er også denne typen MS det går an å stagge med bremsemedisin, man forlenger periodene mellom sykdomsattakkene. Derfor også et poeng å få stilt diagnosen så tidlig som mulig. Grunnen til at mange får stilt diagnosen i forbindelse med en sykehusinnleggelse, er at man f.eks. er innlagt med en synsnervebetennelse, og det blir da mere åpenbart at det kan være MS. Jeg har vært så "heldig" at jeg har fått det som kalles primær progressiv MS, (ca. 10%), jeg opplever ingen sykdomsattakker, bare en jevn forverring og sykdommen kan ikke medisineres. Hurra! Jeg har virkelig trukket vinnerloddet! (not!). Jeg må si, at jeg skulle ønske en av de mange legene hadde tenkt MS litt før. Jeg hadde f.eks. 3-4 år, hvor jeg belastet kroppen min altfor hardt, men jeg var jo overbevist om at jeg bare kunne kjøre på, og så ville jeg glatt kunne "ta meg inn" etterpå. Jeg ville jo såklart ikke levd på den måten, hvis jeg visste om MSen. Så jeg vil overhodet ikke skremme deg, det er tross alt ikke SÅ mange som får MS, men hvis mye peker i den retning, vil jeg råde deg til å undersøke saken. Du vil sansynligvis ha gode muligheter til å bremse sykdommen.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #18 Skrevet 26. september 2008 Nei, jeg drikker ikke mye light produkter. Og spiser vanlig mat. Har ikke noen problemer med kostholdet, men hadde spiseforstyrrelser når jeg var yngre. Men det er lenge siden jeg ble bra. Skal til legen min snart, og da skal jeg legge fram mistanken min. Jeg er sliten av å ha så dårlige dager enkelte ganger, at jeg føler meg som en hval som ikke greier komme seg opp av senga (og jeg er ikke overvektig). Alt er tungt innimellom, mens jeg har dager hvor ting er ganske ok. Men periodene hvor jeg har vondt er flere enn de jeg har det bra, og det føles som "anfall" av noe. Jeg føler jeg har influensa. Hypokonder er jeg ikke. HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #19 Skrevet 26. september 2008 Jeg skal be om begge prøvene. Legen min er meget samarbeidsvillig, så jeg tror ikke jeg får problemer med å stille diagnose eller se om det er noe annet. Jeg blir behandlet for vitaminmangel akkurat nå, i 12 uker. I morgest våknet jeg, og visste ikke hvor jeg var. Tok flere sekunder før jeg skjønte at jeg er i mitt eget soverom, i vårt eget hus. Sånne episoder er skremmende..Jeg glemmer mye, og mister tråden i samtaler. Jeg har konsentrasjonsproblemer, og folk kan fort bli litt irritert på meg når det ser ut som jeg ikke gir dem full konsentrasjon, når jeg bare ikke greier å holde tråden. Det har gjort at jeg helst isolerer meg. Vond sirkel, kanskje. Men jeg er på randen av sammenbrudd pga helsen min. hi
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #20 Skrevet 26. september 2008 De kan ta en såkalt spinalpunksjon for å konstantere om du har MS eller ikke. Diagnosen stilles uansett ikke før du har hatt to "anfall" på ulike steder. MS kan avsløre om du har en demyeliniserende betennelse i hjernen, men de setter ingen diagnose ut fra det. Jeg har hatt et anfall, og legene ønsker å utføre en spinalpunksjon. men jeg nekter, ønsker ikke å få diagnosen siden det ikke er noe jeg kan gjøre for å forebygge flere anfall. Så lenge som mulig ønsker jeg ikke at MS skal være en del av min identitet. Det finnes mange gode nettsider som omhandler MS, bruk google. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #21 Skrevet 26. september 2008 2 anfall? Hvordankan jeg sette fingeren på hva som er anfall, så mye som jeg har vørt sjaber de siste årene? Kan skylde på migrene flere ganger i mnd, men influensasymptomene uten å ha influensa, har vært mest påfallende det siste året. HI
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #22 Skrevet 26. september 2008 Hei HI Jeg er en annen anonym og har ikke svart før nå. Det du har nevnt av symptomer kan stemme med en rekke andre tilstander og/eller sykdommer. F. eks ME eller noen typer hormonsykdommer. I sistnevnte tilfelle blir du friskere av noe så enkelt som å ta medisin. Du kan jo håpe det er noe sånt. Lurt å sjekke absolutt HELE hormonspeilet. Hilsen en som hadde en lang vei å gå før sykdommen ble oppdaget.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #23 Skrevet 26. september 2008 Tviler på at du kan gå til legen å be om MR og spinal prøve. Det er store prøver som må gjøres på sykehus, de tar tid og ressursser, og må nok bestilles av lege eller spesialist. Har MS selv, og det er verken dødelig eller drepen. For all del det er ikke noe stas, men det finnes da verre ting å ha, kreft for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #24 Skrevet 26. september 2008 Kan ikke være ME da? Sliten og aldri uthvilt... http://www.lightningprocess.com/ Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #25 Skrevet 26. september 2008 Anfall, eller attakk, kan være synstap, nummenhet og vissenhet, kraftsvekkelse, ustø gange, dobbeltsyn, økt trøttbarhet, varmeintoleranse, delvise eller fullstendige lammelser og en fornemmelse av elektrisk støt langs ryggsøylen ved bøyning i nakken. Jeg hadde bl.a. en ansiktslammelse som forsvant etter noen uker. Her står det en del om symptomer: http://www.ms.no/cgi-bin/msforeningen/imaker?id=328&visdybde=2&aktiv=328 Anonym 1709
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå