Gå til innhold

Tett i pappen!.. Kortison nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter veldig med tett nese (får ikke sove om natten eller jobbe normalt om dagen), og kan ikke ta mer nesespray. Saltvann fungerer ikke, har prøvd allt typene som finnes på apoteket!

En farmasøyt anbefalte meg å gå til legen å få resept på en kortison-nesespray? Noen som har prøvd dette? Vet om det fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har du prøvd neseskylling? Høres kanskje litt ekkelt ut, men det er helt genialt! Lærte det på yoga'en når vi hadde om pusteteknikk.

Tenkte jeg kunne teste det ut hjemme, siden jeg var ofte tett. Har holdt på ett år, og aldri vært tett siden. Er også mindre forkjølet. Min samboer er også "frelst"

Skrevet

Hm, har hørt om det men, menhar ikke kommet på å prøve det! Takk for tips, skal prøve dette også (desperat)!

Skrevet

Kortison vet jeg tilfeldigvis litt om. (har aldri brukt det selv)

Det er et veldig strekt stoff. De som er veldig asmatiske går på det, fordi de må, (mamma har en slik spray) men det er ikke noe man tar lett på. Kan gi senvirkninger i form av benskjørhet blant annet. Folk som er veldig plaget med allergi kan også behandles med kortison slik at allergiene reduseres. Folk som har senebetennelser eller store muskulære betennesler slik at de blir hovne og ikke klarer røre seg får en sprøyte med kortison midt inn i muskelen for å fjerne smertene.

Det går altså fint an å ta det, og tro meg, det er effektivt. Men det er ikke noe man begynner med før man har prøvd det meste annet.

Høres ut som du kan ha kroniske bihulebetennelse, og burde ta en operasjon?

Skrevet

Har selv måttet bruke kortison nesespray en periode (rhinocort), og syns egentlig ikke den hjalp veldig mot tett nese. Den minsket nok hevelsen i slimhinnene, eller minsket "avhengigheten" av vanlig nesespray. I felleskatalogen står det følgende om bruk av preparatet under graviditet:

Preparatet skal ikke brukes ved graviditet hvis ikke fordelen for mor oppveier en mulig risiko for foster

Jeg ville ikke brukt det, uansett hvor tett jeg var i pappen, og tro meg, jeg har vært til de grader tett til tider! Har også hatt kronisk bihulebetennelse.

Derimot vil jeg anbefale å skylle nesa med et nesehorn (koster 150kr på apoteket), jeg har hatt kjempeeffekt av det og har nå sjelden både bihulebetennelse eller kraftig forkjølelse :) Anbefales og er totalt ufarlig ;)

Skrevet

Bihulebetendelese er det iallefall ikke, og når jeg sover max 2-3 timer hver natt begynner jeg å bli temmelig desperat.

Operasjon er IKKE et alternativ, kan ikke tro at narkose er noe bedre enn kortison.. Dessuten har jeg hørt fra 2 personer at operasjon mot bihulene har liten effekt i ettertid :/

Får prøve å skylle, det er det eneste alternativet jeg har frem til mandag og legetimen. Håper det funker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...