Gå til innhold

Ett skritt frem og to tilbake...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne utredningen trekker ut i langdrag for oss altså. Har prøvd i halvannet år (20pp), og intet skjer. Har stabil syklus, hormonprøvene er normale.

Mannen min leverte en sædprøve før sommeren - og den viste nedsatt bevegelighet. Det var på et vis en lettelse, jeg begynte å se frem til ivf-behandlinger og roet meg med at vi hadde fått en forklaring.

SÅ viser kontrollprøven som ble tatt 3 mnd senere at alt nå er normalt! At den forrige prøven har vist et forbigående, tilfeldig resultat! Hodet mitt bare spinner. Hva er DA galt??

Er det noen flere som har fått slike ulike testsvar? Nå tror jeg jo at det er noe annet (evt noe mer), som endometriose eller noe... Æsj altså, eller - bra at sædkvaliteten er normal - men jeg er så utrolig redd for at det skal være noe annet feil som er vanskeligere å omgå ved hjelp av prøverørsbehandling... Huff..

Skal ha lap om et par uker og finner kanskje ut noe mer da. Måtte bare dytte ut av meg et lite hjertesukk her ... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei på dejeg vet faktisk at selv om dere er friske å raske så har det noe med kropps kjemien.jeg vet om ett par som prøvde i flere år uten hell.men ble gravide etter partner bytte.ikke så veldig oppkvikkende dette men sånt skjr..jeg ønske dere lykke til..vi har prøvd i over ett år også med pergo kur men vi er på prøve siden enda.la oss ikke gi opp.stor klem og lykke til.

Skrevet

Ja, vi må jo bare stå på og se fremover! Lykke til dere også :)

Skrevet

Hei!

Har det litt likt; Jeg har stabil syklus, normale hormon-prøver og alt så normalt ut på gu og ul. Mannen min leverte sædprøve for en måned siden, den viste sterkt nedsatt sædcelle-tall... Gynekologen sa han ikke trodde vi kom til å bli gravid uten hjelp. Skal ta kontroll-prøve om en måned, og så henvises til ivf. Jeg reagerte også med lettelse og så fram til å starte med ivf-behandling. Men, så fikk mannen brev i posten om å komme og ta flere prøver pga nedsatt hormon-nivå også... Nå er jeg ganske bekymra, og mannen min har litt problemer med å snakke om det, og jeg kan ikke snakke med noen andre om det heller.... Er ganske fortvila!

Så bare vær glad for at sædprøven var normalisert!! Men ikke misforstå altså, jeg skjønner at du er fortvila. Men det kan jo hende at du plutselig blir gravid, nå som prøven er normal!! Ønsker deg lykke til, lioness, og håper at du slipper å vente så mye lenger!!!

Skrevet

Sørg for å ta flere sædprøver, det kan jo være at den normale prøven kun var flaks, at det generelt er nedsatt kvalitet...

Det vet man jo ikke.

Skrevet

Liza-76: Du har helt rett, det er all grunn til å være glad for normale prøvesvar. Jeg skjønner at du blir bekymret over usikkerheten vedrørende hormonprøvene til mannen din. Greit å ta med seg det som i hvert fall er positivt!! Håper det løser seg for dere nå - i det minste vil dere få vite mer hva som er årsaken til at dere sliter. Veldig mange kan hjelpes til å bli gravide!

Nå skal jeg ha lap til uka - så får forhåpentligvis vite noe mer om min egen situasjon da.

Lindynatt - du har rett du også i at det kan være veldig svingende kvalitet og at en bra test ikke nødvendigvis sier noe om hvordan det blir fremover...

Skrevet

Jeg klipper inn babylengsel sin innlegg i forumet oss over 35, da det er så genialt. Og synes det kan vere aktuelt både for de med dårlig (det er alltid håp) og bra (kan jo alltids bli bedre!) sædkvalitet:

"......

Først mannen: (faktisk i ett av 4 tilfeller ligger problemet hos mannen):

Sink: Fruktbarhetsbomben fremfor alt.

-styrker antall sædceller

-bevegeligheten

-volum

-hormonnivå

-arvestoffer

-celledeling og sexlyst

-FORMER YTRE LAG AV HALEN PÅ SÆDCELLEN! (viktig)

-sørger rett og slett for "patroner i revolveren".

*Mannen bør ta minimum 15 mg daglig,aller helst doble.Pga ved hver utløsning mister mannen 9% sink av sitt daglige inntak.

Selen: -produserer testosteron som igjen styrer sædproduksjon

-øker mengde bevegelighet

-reduserer antall handikappede svømmere

-Forebygger at ikke halen til sædcellene ramler av og

svekker arvestoffet(DNA)

(mangel på selen gjør at halen ramler av)

B 12 vitamin: -gir bedre sædkvalitet

-B 12 opptrer nesten alltid sammen med folsyre og

sammen er de dynamitt.

-vitaminet sørger for at cellene til enhver tid har nokk

av den aktive folsyrereformen som er så viktig i stoff

skiftet.

C-vitamin: -forebygger sammenklumpede sædceller

(som er en vanlig hindring for å bli pappa)

-hjelper cellene til å klare svømmeturen på egen hånd

-øker mengden og reduserer unormalheter

-mye frukt og grønt inneholder c-vitamin.

(sats økologisk,sprøytemidler svekker sædkvaliteten)

Det anbefales 100 mg daglig.(i tbl form)

Fettsyrer: -bygger blokker for prostaglandiner som finnes i mange vev.

(lavt nivå gir svekket fruktbarhet og dårlig sædkvalitet)

-Prostaglandiner STYRKER sædcellenes evne til å befrukte

egget.

Q 10: -styrker energi og gir sædcellene ekstra krefter så de lettere

når målet.

Anbefales kosttilskudd på 50 mg daglig.(vi får ikke nokk via maten)

E-vitamin: -øker sædkvaliteten

OBS! Forsiktig med store doser,pga bivirkninger.

Soyaprodukter: Hold mennene unna det,pga de har NEGATIV effekt på

sædcellene!!!

Alkohol: Svekker det meste som har med sædkvalitet å gjøre.

Koffein: Gå over til koffein fri kaffe og te.

-koffein reduserer sædmengden da det tar knekken på

testosteronet.

...."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...