Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er restrektiv til all bruk av medikamenter når man er gravid. Mange preparater er "lovlig" når man er gravid og når man ammer, men det finnes ingengaranti dfor at det ikke kan påvirke forsteret/barnet på en eller annen måte. Nylig kom det opp en ny forskning ang bruk av paracet til barn - og at det kan føre til større risiko for utvikling av astma. Altså - kanskje ikke så ufarlig som først antatt. Selvom paracet og andre legemidler er unntatt respetplikt så betyr det ikke at de er sterke og kan ha negative effekter på kroppen.

Når det er sagt - har jeg selvsagt tatt paracet ett par ganger under graviditeten. Sliter med hodepine og migrene hver dag, men velger å gå korte spaserturer for frisk luft og ikke minst sove mye.. det gjør vidunerverker det også :-)

Annonse

Alt med måte.. heter det vel.. Jeg drøyer det mest mulig med å ta paracet.. og bruker det ikke med mindre jeg "må". Og da tar jeg gjerne bare en i stede for to. Men paracet er det som er anbefalt når en er gravid. Og noen ganger er det bedre å ta en paracet en å være syk. Foreksempel hvis en har feber. Barnet har det best når mor har det best heter det. Så du kan jo ta med det i vurderingen når du lurer påom det er greit å ta paracet. =)

Jeg er nok en ren misbruker i forhold til dere skjønner jeg :( Siste uka har jeg tatt mye paracet. Har fått tilbake prolaps/isjas-plager, og det er så sinnsykt vondt!! Legen sier jeg kan ta paracet.. men jeg har tatt opptil 6 stykker i døgnet jeg altså.. liker det ikke, men blir jo helt gal her.

1000 mg paracetamol (Paracet el.pinex) opp til 4 ganger i døgnet er helt ufarlig når man er gravid. Temperaturforhøyelse i form av feber er mye verre for babyen+når mor har vondt. Paracetamol er gjennomutforsket, og til den av dere som refererer til den siste undersøkelsen som kobler sammen bruk av paracetamol og utvikling av astma, så har du nok ikke lest kritikken etterfølgende som viser at undersøkelsen er full av hull og dårlig dokumentasjon.

Jeg blir så lei av all den nye forskningen som finner ut at ditt og datt er skyld i astma. (joda jeg skjønner greia, det ER jo et medikament tross alt, men) Man får kreft av gulrot, blir forgifta av kål, og blir kullosforgifta om man våger seg utenfor døren... Folk og forskere ER for hysteriske, og når man har veldig vondt så må man få ta en paracet uten dårlig samvittighet :/ Er det ikke nok vi må være redde for? Blir helt fortvilet av alle disse varslene fordi det faktisk er noe som heter naturens gang også. Med alle disse fremomentene så blir det jo mor som sitter igjen med skyldfølelse for den ene paraceten eller salamien hun spiste hvis hun skulle miste eller barnet får astma (evt noe annet...)

At man skal være forsiktig sier seg jo egentlig selv, i og med at det er kjemikalier..

Huff sorry altså... fikk utblåsning nå...

JA d gjør jeg. Bruker også Paralgin Forte ved behov, da jeg har en kronisk sykdom (morbus Crohns) som tidvis medfører store (!) smerter... må rett og slett ta d (bruker tidvis morfinprep "til vanlig", for å gi en sammenligning, for å holde smertene i sjakk (-Paralgin inneholder jo kodein, som er blant den aller aller svakeste morfingruppene....)), selv om jeg får dåårlig samvittighet, må jeg faktisk bare nødt, for å klare hverdagen.... ikke snakk om hver dag/hver uke/hver måned; varierer veldig. Men har jeg behov, tar jeg. klarer ikke stå oppreist hvis ikke.... feks.

sånn er d.

gikk helt fint med forrige :) regner med, og håper, selvsagt, at alt går bra denne gangen, å.....

Annonse

Hei!!

Paracetamol er ufarlig så lenge man følger bruksanvisning, dvs 1 g x 4 i døgnet. Paracetamol er virkestoffet i paracet, panodil og pinex.

Ibux derimot har et annet virkestoff, ibuprofen, dette skal man unngå.

Fra felleskatalogen;

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Dersom du er i tvil om hva du kan bruke av medikamenter under svangerskapet, kan du se på felleskatalogen.no, ringe fastlegen,spørre på apoteket, på kveld/helg ta kontakt med legevakt eller fødeavd.

:-)

Gukllkornet: Forskningen var bare ett eksempel. Det er naivt å si at paracet er ufarlig, og at paracetamol er "gjennomutforsket". Det anbefales at man holder seg unna alle typer medikamenter - iallefall i løpet av første trimester - selvfølgelig er man ikke like restriktive til bruk av paracet. Når det gjelder feber og fosterskade, er det ikke klare undersøkelser osm tyder på at feber alene øker riskio for fosterskade/dødfødsel.

Og du som bruker ZON gel.. den skal ikke brukes av gravide!

Jeg sliter veldig med rygg-nakke-og hodesmerter etter en bilulykke for snart 6 år siden.. enkelte dager føler jeg meg nesten som pillemissbruker..for å komme meg gjennom dagen! Nå under svangerskapet er jeg selvfølelig mye med forsiktig med å ta medisiner, og har bare tatt paracet når smertene er uutholdelig...

Da jeg gikk med føstemann lå jeg en del på sykehus og der følte jeg nesten at de gav meg for mye medisin!! Kom med smertestillende til meg hele tiden...UTEN at jeg hadde bedt om det!! ..de bare visste om plagene mine ut ifra journalen min

Alle leger jeg har snakket med sier det er helt trygt å ta paracet under svangerskap. Men dersom man tar max dose over lengre tid, vil de ikke lenger ha effekt på deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...