Gå til innhold

Uheldig å bade i klorvann med spebarnseksem?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma'n t go'guttene
Skrevet

Lillegutt på 3 mnd har plutselig de siste to uker fått atopisk eksem, eller helsesøster sa det var spebarnseksem. Har blitt verre og verre og har en del på stort sett hele kroppen. Han går på babysvømming, så lurer på om dette kan gjøre det verre? Noen som vet? Han elsker å bade:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har også atopisk eksem. Jeg er så heldig å ha en svigermor som er sykepleier, og hun frarådet babysvømming. Men er ikke så sikker på hvor viktig det er, ville hørt med HS.

Skrevet

Hudelegen vår fraråder å bade i klorvann med eksem. Han forbyr det, faktisk.

Han anbefaler et kort bad hver dag, maksimalt fem minutter, maksimalt 37 grader og smøre med masse god fettkrem etterpå. Babylinecremen, aderma eller miniderm fra Aco.

Vi gjorde som han sa med førstemann og fikk utbruddet under kontroll nesten uten kortison. I fjor vinter begynte vi før det brøyt ut og han fikk nesten ikke noe, bare noen røde flekker på leggene som var katastrofeområde da han var baby.

Gjest mamma'n t go'guttene
Skrevet

Takk for svar! Det var synd.. har bare 4 ganger igjen på babysvømming så får se hva jeg gjør..har jo betalt så mye og pluss at han elsker det..:( men har jo blitt verre og verre nå så..smører med a-derma morgen og kveld og med miniderm i fjeset for det er ekstra tørt (men ikke flekker der noe særlig). Men en ting jeg lurer på: det med badet, er det for at det skal bli god effekt av kremen, eller var det at de max bør bades slik? altså..BØR de bades hver dag?;) Har nemlig prøvd å bade han minst mulig nå jeg for trodde det var dumt..

Skrevet

Det er vel ikke gunstig å bade for ofte ved atopisk eksem, nei. Kan være lurt å bruke litt olje i vannet også. Så å fortsette å ikke bade så ofte kan nok være lurt.

Har du fått noe ekstra oppfølging med tanke på eksemen? Det er en del gode råd man kan få av folk som har peiling:)

Skrevet

Veslejenta her har atopisk eksem og ble mye verre av klorvann. Bra at dere er flinke til å smøre - det er superviktig! For øvrig bader jeg henne 1-2 ganger i uka, unngår tøymykner i klesvasken og har det kjølig på soverommet så hun ikke skal klø. Med ull må man prøve seg fram, det går ganske greit her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...