Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Jeg må ha barnevakt til min 4 mnd gamle baby i ca 4-5 timer. Det pleier å gå 2-3 timer mellom hvert måltid, så jeg må regne med ett måltid. Fullammer og har jo ikke peiling på hvor mye han egentlig spiser på ett måltid. Prøvde for en uke sia og gi flaske bare for å se om han tok den, men det var bare 40ml også fikk han resten av måltidet fra puppen etterpå. Noen som har forslag til ca hvor mye jeg bør pumpe?
En snupp - og en knert i magen Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Tror det går på vekt og ikke alder, men til min jente på 5 kg pumpet jeg ut 100ml til hvert måltid, da klunket det i henne etterpå og hun sov så lenge som hun aldri har gjort før - hihi. Så tror et sted mellom 80 og 90 egentlig er nok foreløpig. Men kommer til å i alle fall ta ut 120 per måltid når vi skal ha barnevakt om en mnd. Da pumper jeg flere ganger for hver flaske. Nå sist fikk jeg ut ca. 60 ml. pr pumping, så på tre pumpinger hadde jeg nok til to måltider. Da fordelte jeg den siste på de to andre, det var ok siden de to jeg hadde var større i volum enn det jeg helte i. Det finnes en måte å regne det ut på, noe med 15 %, men jeg husker ikke hvordan det egentlig er.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Hei Det er riktig som hun over sier. Babyen skal spise ca 15% av kroppsvekten sin i døgnet. Deretter må du dele dette på hvor ofte babyen spiser for å tenke deg hvor mye den lille trenger pr. måltid. En baby som veier 8 kg vil da trenge ca 1200ml i døgnet og fordelt på f.eks 7 måtider blir dette litt over 170ml i hvert måltid. (8000*0,15)/7
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 HI her. Takk for svar. Da får jeg bare regne litt. Han veier 6 kg, men vi har ikke faste spisetider enda, så det varierer hvor mange ganger han spiser iløpet av en dag. Han spiser alltid bare en pupp da, så igår prøvde jeg å pumpe den andre etter han var ferdig å spise. Bare for å se hvor mye jeg fikk ut. Etter 10min pumping hadde jeg 130ml, og da kjentes puppen egentlig ganske myk og "tom" ut før jeg begynte. Så da skulle det ikke være noe problem å få nok. Kan jo bare pumpe et par ganger.
lille sprelle Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 kjøp en kartong med nan og ha på lur! Da slipper du å stresse! Er jo ikke krise om babyen får det en gang i ny og ne.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Vi har e n hipp stående i skapet i tilfelle noen slår ur melken, det er for lite osv. Har ikke blitt åpnet enda, men god å ha som backup
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Skal man ha mme i bakhånd bør man la barnet smake på dette en gang for å se om det liker det. Mme smaker annerledes enn morsmelk og en del små vil ikke ha. Litt synd om det er barnevakten som får den opplevelsen og må ringe etter dere fordi barnet bare gråter å ikke vil spise. De fleste drikker det uten problemer, men det er greit å ha kjørt en test først. Har man mye melk kan man jo også pumpe seg litt innimellom og fryse ned - så kan man tine det i slike tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Sønnen min drakk ca 180 ml pumpet melk da han var 4 måneder; da var han god og mett 2-3 timer. Det praktiske med NAN mme er at den er ferdigblandet og ikke trenger og varmes. Mine barnevakte blir alltid glad for å ha det som backup, selv om den sjelden brukes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå