Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Hei alle sammen! En del velger kristne eller religiøse navn til sine små. Ikke at det er noe galt med det, selvsagt! :-) Men jeg lurer på om dere som velger kristent eller religiøst navn har gjort dere opp noen tanker om hva slags signaler navnet (for noen ) sender ut? Dere som har tanker om dette, og som ikke velger religiøst navn er selvsagt også velkomne med tanker her. For noen handler det vel bare om hva de synes klinger fint. For andre kan det være snakk om vaner eller tradisjoner. Noen gjør det kanskje fordi de er troende. Tanker om dette, folkens?
grace&hope Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Hmmm... jeg er kristen, men har ikke behov for å velge navn fra bibelen av den grunn. Men jeg synes mange av de navnene er fine da! Og hvis et navn klinger fint og har en fin betydning i tillegg, så er det bare flott. Men jeg vet ikke om det sender ut så mange signaler siden mange av bibelnavnene er blitt så vanlige....
Vannmann35 Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Både meg og mannen min har "religiøse" navn, men ingen av oss kommer fra religiøse familier. Maria hadde jo navnet sitt før "jomfrufødselen", og folk har sikkert hetet både Jacob og Elisabeth før Bibelen ble til - så om det er bibelske navn eller ikke ville jeg ikke hengt meg opp i.
prebs Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Jeg vurderer selv Kristin, det betyr jo kristen - noe vi ikke er. Men jeg tenker at det er et navn med lang og god tradisjon i Norge, at det er blitt udødeliggjort gjennom "Kristin Lavransdatter" og kan trygt kalles norsk. Og slik tenker jeg det er med gode gamle bibelske navn som "er blitt norske", som: Johan Johannes Jakob Mathias Elias Maria (og variasjoner over det) og så videre. Men ville absolutt reagert hvis jeg hørte noen rope på Jesus på gata..."Jesus, kom til meg!" liksom.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 25. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2008 Hi-hi, den siste der var artig :-) Da er det mange som ser den oppstandne på gata i f.eks Spania. der heter jo mange Jesus!
Gjest Siklerotte Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Jeg har bevisst gitt min datter et bibelsk/katolsk navn. For min del var det fordi det er tradisjon samt at jeg er troende, jeg hadde ikke valgt de to navnene hennes som er bibelsk/katolsk om det ikke hadde vært av den grunnen.
Gjest Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Avas navn, som er en variant av Eva, er jo kinda bibelsk om du ser sånn på det.. Jeg har for øvrig ingenting i mot det faktum. Men;- Nå er det såpass vanlig å hete Lukas, Noah og Isak - har vanskelig for å tro at alle disse foreldrene er personlig kristne. Uansett, jeg har ikke følelsen av at et navn "representerer" f.eks kristendommen i større grad en andre navn, men mange bibelske navn (Rebecca, Maria, Hannah osv.) kan jeg kanskje tenke litt over at er bibelske..
huldra87 Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Hm.. Jeg er absolutt ikke troende. Men jeg er både døpt og konfirmert i kirka, fordi det er tradisjon, thats it. Selv har jeg et bibelsk navn, Maria, og mellomnavnet kan jo også forbindes med kristendommen tror jeg, men det er ikke noe jeg tenker over. Og min mor, som valgte navnet mitt, er heller ikke kristen. Hun valgte de to navnene fordi hun syntes de var fine, de klinger sammen, pluss at det har med oppkalling og gjøre. Jeg liker mange bibelske navn, sånn som Isak, Benjamin, Lukas, Johannes, Eva osv. Men jeg tenker overhodet ikke over at de er bibelske. Jeg bare liker dem. Og de er jo ganske vanlige også. De fleste ville sikkert ikke ropt om bibelen hvis jeg fikk tvillinger og kalte dem Isak og Johannes? Det tviler nå jeg på. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå