Krusemynthe Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Dere som har erfaring med barn som har sjelden avføring. I dag kom ENDELIG det vi har ventet på i 5 dager, en bæsjebleie. Det var bæsj overalt, selvsagt, men det er greit. Det jeg lurer på er 2 ting: 1. Vil sjelden avføring gi den kremaktige massen ( motsetning til den tynne, litt klumpete) hver gang? 2. Vil et barn som begynner med sjelden avføring kunne gå tilbake til hyppigere avføring? Blir det et mønster, eller er det litt varierende? Synes så synd på henne før hun "fikk det til" i dag. Tydelig vondt og tungt å få ut...så jeg foretrekker heller 10 bæsjebleier om dagen... ..og der kom jeg på noe mer: 3. Hva gjør man med et fullammet barn for å hjelpe til med å få ut noe (annet enn luft)?
camosilla Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Da jeg fullammet bæsja han ca. en gang i uka. Da vi gikk over til fast føde ble det 1-3 ganger om dagen. Hvis barnet får bare mm er det helt normalt med både sjelden og hyppig avføring. Kan jo prøve å gi litt sviskemos/saft, for å hjelpe litt:)
limlam Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Hei! Jeg har en baby som bæsjer alt fra to ganger i uka, til hver 14. dag. Ble skikkelig bekymra i starten, men har skjønt at sånn er han bare. Og når bæsjen først kommer, er det selvsagt i bøtter og spann, og den er kremaktig, slik du beskriver. Barnet ditt kan komme til å gå tilbake til hyppigere avføring igjen, dette er forskjellig fra barn til barn. Jeg har fått beskjed om at dersom jeg fullammer, blir ikke barnet forstoppet, selv om avføringen kommer sjeldent. Massasje kan hjelpe på. Massér magen med klokkeretningen, tarmen ligger slik til at dette KAN hjelpe. Jeg fikk også tips om at du kan massere forsiktig bare en millimeter innenfor endetarmsåpningen. Hold fingrene om den enden av q-tipsen du fører inn, slik at du sikrer at ikke for mye av pinnen kommer inn. Dette skal utløse bæsjerefleksen. Funka for meg den ene gangen det gikk fjorten dager...
Krusemynthe Skrevet 25. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2008 Takk for tipsene! Begge to. 14 dager er jo vesentlig lenger enn 5 dager...da hadde jeg blitt veldig bekymret selv! Hadde han vondt i den perioden, eller?
beibis Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Lillejenta mi har samme problem. Bæsjer stort sett en gang i uka. Det hadde vært helt greit det, hadde det ikke vært for at hun sliter sånn med å få ut luften i magen når det ligger så mye i veien og blokkerer. Har prøvd Q-tips metoden, men fikk ikke noe resultat. Ikke engang en promp... Hun liker magemassasje, men kan ikke akkurat skryte av noe resultat her heller.
Zikosu og William Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 vann med litt malt sviskesaft/mos laktulose sistnevnte var det eneste som hjalp her,men nå har william fått mme siden han var ca 1mnd pluss at vu har begynt med grøt og middager... nå har vi også fått påvist melkeallergi,så det var mye av årsaken her...
rikedaspike Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Teeskje med malt i melka er tingen altså - eller tran selvsagt
Lille Lu Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 Største jenta mi bæsjet bare hver 7-14 dag fra hun var ca 1 mnd til vi begynte med fast føde. Det var da den kremaktige ja - hver gang. I enorme mengder når det først kom. Hun var litt urolig dagen før og den dagen hun fikk bæsjet, men ellers hadde hun ingen plager. Min datter gikk ikke tilbake til hyppigere avføring, men litt varierende var det jo. Ikke absolutt hver gang det gikk så lenge. Litt vanskelig å blande malt i puppen, og første gang det gikk 13 dager uten hun hadde bæsjet så ringte jeg helsestasjonen. Fikk tips om å gi henne sviskesaft,og tror jeg ga bare noen te-skjeer, og etter et par timer eller noe sånt så kom det. Det som verre er med dette, er at hun fremdeles (snart 3 år) har sjelden avføring, og sliter egentlig en del med dette. Vi gir henne lactulose. Er nå spent om lillesøster på 7 uker får samme problem. Nå er det 2 dager siden sist hun bæsjet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå