Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mange kvinner plages med bekkenløsningssmerter både under og etter svangerskapet og opplever at det kanskje ikke er så mye hjelp å få. Jeg har erfart at akupunktur kan hjelpe mange av dem.

I Sverige har jordmødre og leger nylig forsket på akupunktur og bekkenløsning, 386 kvinner deltok i studiet som viste at akupunktur har god smertelindrende effekt ved bekkenløsning. Akupunktur kan brukes som eneste behandlingsform, men også gjerne kombineres med fysioterapi, stabiliseringsøvelser, bekkenbelte, trening i varmt basseng, yoga for gravide m.m.

Noen får smertelindring ved å bruke Paracet eller lignende, men kan bekymre seg for medikamentbruk under svangerskapet. Studiet i Sverige viste ingen alvorlige bivirkninger av akupunktur hos mor og ingen bivirkninger hos barnet. Vurdert etter internasjonal faglitteratur er akupunktur en meget trygg behandling.

I Norge i dag blir kvinner under svangerskapet fortsatt opplyst og informert alt for lite om muligheten for å bruke akupunktur, men vi er et stykke på vei. I de nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen anbefales det nå å henvise kvinner med bekkenløsningsmerter og/eller svangerskapskvalme og oppkast til akupunkturbehandling. Forhåpentligvis vil det settes større fokus på akupunktur i norsk helsevesen fremover slik at kvinnen får informasjon hos både fastlege, jordmor, helsestasjon og svangerskapsomsorgen om muligheten for å benytte akupunktur både under og etter svangerskapet. For de som ønsker å lese mer finnes det linker på nettsiden www.jordmorforeningen.no, og det står også en artikkel om akupunktur og bekkenløsning i medlemsbladet til LKB, Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsning.

Søker man behandling for bekkenløsning hos akupunktør blir det fokusert på hele kvinnen. Det blir tatt hensyn til og eventuelt tatt med i behandlingen andre plager hun måtte ha under/etter svangerskapet. Dette kan f.eks være kvalme, lavt energinivå, søvnproblem, trang til hyppig vannlating, hovne ankler og ben, allergier, ammeproblemer med mer. Les mer på www.akupunkturklinikken.net

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138767046-akupunktur-og-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har akkurat begynt til akupunktur. men ble litt redd etter første behandling da jeg fikk enorme smerter i flere dager og svimte av noen ganger. men han sier at det er positivt at man reagerer negativt først, så jeg har vært for tredje gang nå og merker litt bedring. han setter nåler for stiv nakke på meg i samme slengen.

er du akupunktør selv? hvilken erfaring har du med hvor stor reaksjon som er unormal etter en behandling? men han sa da at han hadde gitt meg en litt tøff behandling siden han hadde satt nåler i rotator-muskelaturen i ryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...