superklar Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Jet tenkte å kjøpe prefold, det ser jo ut til at de er litt mer pappavennlige enn brettebleiene, men ser ut til at så mange velger motsatt. Hva har brettebleiene som ikke prefolden har??
anette&tutta mari :) Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Hei. Jeg er også en av de som synes brettebleier er bedre. Jeg synes prefolds er altfor klumpete. Jeg kjøpte kinesiske prefolds og prefolds i bambusfrottè men de har jo allerede blitt for små - snuppa er 2mnd. Kanskje jeg som gjør noe feil? Uansett, de er også utrolig stive og klumpete. Med brettebleier har du friheten til å brette de sånn som du liker det best. Og justere de slik at bleiebaken blir mest mulig nett og fin! Og tøyet i brettebleiene er så tynt at det ikke blir klumpete eller stivt - men suger fortsatt veldig bra:) Så nå skal jeg sette meg ned ved symaskina og sy om prefolds'ene mine til lommebleieinnlegg
superklar Skrevet 25. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2008 Kanskje jeg må innse at ikke prefold er enklest likevel.. Kan man ikke brette brettebleier ganske klart på forhånd? Og jeg tenkte å kjøpe ull sperrelag. Tenkte det må jo være pedre for barnerumpa enn pul? Holder det med brettebleie og ull sperrelag? Synes det blir litt mye brillebukse i tillegg.. Litt mange ingredienser for å få på en bleie.. kan man bruke brettebleiene til gulpekluter i tillegg? Og bruke de som innlegg i lommebleie senere? Tenkte å kjøpe BG one size etterhvert..
anette&tutta mari :) Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 skal vi se. vi bruker pul av den enkle grunn at jeg ikke har fått kjøpt meg ullbukser enda! men jeg skal sette farmor til pers og strikke noen snart:) og ja - ull puster mye bedre enn pul! her holder det med brettebleie og sperrelag, noen bruker vel brillebukser også, men det er vel evt. for at bæsjen ikke skal "tyte" utover hvis man ikke tar brettebleien stram nok ved bruk av ullbukse. brettebleiene er bare å brette når de er tørket - jeg bleier å brette de når jeg skal skifte bleier, men hver sin smak og ja - brettebleier er supre til gulpekluter, vaskefiller, u name it, senere. vi har BG one size nå, men enn så lenge holder det med de innleggene som fulgte med.
superklar Skrevet 25. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2008 Tusen takk for svar. Og her kommer to spørsmål til.. Har du prøvd brettebleien fra Jysk? De er jo utrolig billige!!! Har funnet et sperrelag jeg synes er fint http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=13 tror du dette blir bra? Synes disse er finere enn ullbukser.. Er det bretteteknikken som har betydning på om det lekker ved lårene?
anette&tutta mari :) Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Hei - det sperrelaget så superdigg ut - vurderer jammen å kjøpe meg noen sånne selv. For da slipper jeg å be mormor strikke - hehe Har ikke prøvd brettebleier fra Jysk, men har kjøpt på SparKjøp og Coop Mega (eller den store Coop-butikken hvor de har ALT) - og er fornøyd med de. Det eneste er at de jeg kjøpte på SparKjøp var jo ikke helt firkanta - men funker å brette de for det. Jeg tror kanskje at trekantbretting hindrer mer lekking enn f.eks konvoluttbretting, siden du da får mer tøy nedover lårene, men her lekker det bare om tulla har bæsja SKIKKELIG:) Og når vi bruker PUL som sperrelag så skyller vi bare av det og bruker samme trekk til neste bleie. Er bare å spørre igjen hvis du vil vite mer
Duracella Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Jeg bruker brettebleier (fra Jysk) og de bretter jeg ferdig når de har tørket etter vask, jeg orker ikke brette for hvert skift. Har barn fra før så det må ofte skje fort! Bruker kun pul-trekk, har ikke prøvd ull en gang. Det funker fint for rumpa det: Har aldri vært sår hvertfall. Jeg bruker ikke brillebukse, syns det virker styrete. Men nå som babyen har blitt litt større har jeg begynt å bruke innlegg av et gammelt håndkle som jeg bretter inn i bleia (konvoluttbrett) De er skikkelig stive og skarpe, men kommer jo aldri i kontakt med babyens hud uansett. Suger bra! Og ville blitt kastet ellers. Kjøpte en kinesisk prefold bare for å prøve, men syns den virker litt stor enda? Jenta mi er 10 uker gammel. Uansett, prefoldsene virker mye enklere i og med at de er ferdigbrettet. Tar litt lenger tid å tørke da, men tror jeg kan tenke meg å gå over til de etterhvert. Ellers er jeg så fornøyd med brettiser og prefolds at jeg angrer på at jeg brukte penger på lommebleier..... Det var helt unødvendig for min del. Brettebleiene er også supre som underlag/håndkle på stellebordet, de er så mye tynnere enn vanlig håndkle så de er bra til å tørke bak ører og mellom tær på liten baby. Og etter 100 vask er de supre støvkluter og til vinduspussing, for de loer ikke et fnugg.
superklar Skrevet 30. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. september 2008 Tusen takk for svar:) Tror jeg går for Jysk sine brettebleier. De er jo kjempebillige, og sett at mange er veldig fornøyde. Hva fester dere brettebleiene med? Synes sikkerhetsnålene er finest, men er kanskje mer praktisk med de snappi-greiene? Holder det med 3 ull-trekk og 3 pul-trekk? Hvilken str kjøper dere? Ofte x-small opptil 6 kg. Hvor lang tid tar det før barnet er så stort?
anette&tutta mari :) Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 Bruk snappi! Du får også kjøpt sikkerhetsnåler som er til bleier (hvertfall på bleieboden). Jeg ville ikke brukt vanlige sikkerhetsnåler i allefall. Jeg har 2 pul-trekk i str. newborn og 2 i str. small (de er fra Thirsties). Har såvidt begynt å bruke small nå, jenta mi er 9 uker og ca 5kg. Regner med å bruke small ganske lenge. Er greit å ha 2 trekk i hver str. i allefall så har du ett hvis det andre er på vask. Ang. ullbukser så har jeg ingen erfaring desverre..
superklar Skrevet 30. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. september 2008 Gått opp en str på 9 uker? Kan man nesten begynne på small med en gang? På de trekkene jeg har tenkt å kjøpe står det opptill 7 kg på x-small, neste str fra 7-11. Blir den da veldig stor med en gang?
anette&tutta mari :) Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Ja ville kjøpt x-small. Jenta mi bruker fortsatt newborn også - spørs hva slags bleier jeg bruker. Med brettebleier i gas kan jeg fortsatt sette på newborn-størrelsen, men med prefolds (som er mye stivere) har jeg nå begynt med small. Hun var bare 2990gram når hun ble født, altså ikke så veldig stor, så det kommer jo litt ann på hvor fort de vokser ut av dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå