Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg er ca 40 kg for mye og blir ikke tatt seriøst når det gjelder utredning..Har prøvd å bli gravid i 4 år, men legene sier bare at det er pga av at jeg for tykk at jeg ikke blir gravid.. Har veldig lyst å ta kikkehullsoprasjon(LAP), men har blitt nektet det pga vekta!! Han ville ikke ta risken med narkosen sa han.. Noen som har opplevd noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Kan bare svare for meg selv da... Vi slet mange år med å få første mann... Jeg var overvektig, men ble tatt seriøst hele veien. Min gyn henviste med til ullevåll, men sa at de mest sannsynlig kom til å klage på vekta mi, så det hadde vært en fordel for meg selv å gå ned litt i vekt før timen der... Men nå ble jeg da gravid på noe som heter pergotime før vi fikk innkallelsen... Så hvordan de hadde møtt meg, vet jeg desverre ikke! Men vet i hvert fall at de har en bmi grense på 30 når det gjelder IVF. Så når det kommer til lap. Jeg er 168 høy, og veier 130kr. Meeeget overvektig med andre ord! Men jeg har nå tatt lap flere ganger, og ikke hatt noe probem med det! Jeg anbefaler deg å få tak i en god gynekolog som tar deg på alvor!!! En god plass å begynne i hvert fall =)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Tusen takk for svar:)) Da må jeg nok lete etter en seriøs gynekolog ja. Jeg har prøvd både Pergo og IVF uten å bli gravid, men har heller ikke blitt skikkelig utredet.. HI
Dodlimammatil2 Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Det behøver ikke alltid være vekta som avgjør om en kan bli gravid eller ikke! De aller fleste leger sier det er lurt å ta av , men at du ikke skal få operasjon er rart, jeg ble også sendt til lap var da 115 kg/165 høy, så bmi en min er veldig høy. Nå ble også jeg gravid på pergo så jeg tok aldri den lapen, men jeg synes de burde utrede deg for det om du er overvektig...
Frøya76 Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Hei! Jeg fikk ikke lap pga 40 kg for mye, men jeg fikk invendig røntgen av eggstokkene og det gjør omtrent samme susen. De ser da om alt er normalt, at det er gjennomstrømning etc. Det tok de på Rikshospitalet på meg. På riksen har de egen avdeling for gravide store ogås så de kan mye om dette. Selv ble jeg gravid etter 4 års prøving. Ikke noe galt med verken mannen eller jeg. Hadde eggløsning hver mnd. Men så skulle vi i gang med privat prøverør (for stor for offentlig forsøk, veide 117 og 167 cm) og fikk da Metformin og gikk på lavkarbodiett og begynte å sykle på ergometersykkel og yoga. Ca. 20 min om dagen i 3-4 uker, og der satt den gitt! Så trim kan hjelpe, ingen tvil om det. Så et par kilo ned og strammere muskler kan gjøre susen! Om du ikke temper så begynn med det så du ser at du har EL hver mnd, og noter alt i et skjema så du kan vise gyn som utreder deg. Ta gjerne EL-tester også i begynnelsen så du blir kjent med syklusen din skikkelig. Og be om Metformin om du sliter med å miste vekt. Det hjelper på blodsukkerreguleringen, og mange store kan være delvis insulinresistente uten å ha diabetes. Og pergo kan hjelpe også om man har EL. Er du ikke fornøyd med de som utreder deg så gå til fastlegen å få henvising til noen nye. Man kan få futredning på f.eks. Aleris (røde kors klinikkene) og betaler bare vanlige offentlige takster for det. Kun om du skal i gang med IVF at det da blir privat ev. PS: på røntgen kan de også se om du har lange eggstokker. En del store får det fordi de strekker seg. Disse er litt svampaktige og får dermed små hull i veggene. Egget kan da lettere rote seg bort på veien til livmora og det blir vanskeligere å få det til, men ingen hindring de noterer som problem så vidt jeg skjønte, men greit å være obs på.
desemberspire klor deg fast=) Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Heisann=) Jeg oxo hører til her inne, og har endel kg for mye for å si det slik. Vi prøvde å bli gravid i 4 år, 3 prøverørsforsøk som var mislykka. Vi gav opp, mange leger /gynekologer som nevnte vekten...Men det mente eg det UMULIG kunne være...Men som sagt hadde vi gitt opp, og funnet ut at adopsjon var eneste løsning for oss..Men i mellomtiden hadde jeg begynt å trene!!Vi gjennomførte neste hele adopsjonsprosesen, men fant ut før vi var reiseklar at eg var gravid!! Jenta vår er nå nett fylt 2 år!! Eg har i ettertid skjønt at vekt og selvsagt psyke spiller inn når man prøver å bli gravid!! Denne gangen gikk jeg ned 10 kg og ble gravid på første forsøk, og har termin i Desember!!! Tok oxo kikkhullsoperasjon, men den var mislykket grunnet for mye fett på magen...Håper det snart ordner seg for dere oxo=)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #7 Skrevet 5. oktober 2008 heisann...veide 142kg jeg da jeg hadde en kikkehullsoperasjon(slankeoperasjon) i haugesund..er sant det med narkosen,mitt hjerte stoppen under operasjonen+fikk noe blødning..så det stemmer det med narkosen,stor risiko...har slittmye med å bli gravid..tok operasjonen 1 april og i dag har jeg tatt av 40 kg + gravid i 8 uke:-)
Kakedeig Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Heisann. Vi var til utredning etter å ha prøvd i ca 2 år. Jeg opplevde at vi ble tatt på alvor hele veien, og at det ikke var noen som komenterte vekta mi, selv om jeg har BMI over 30. Jeg tok det opp selv, og fikk da bare beskjed om at det sikkert ikke å skadet å gå ned noen kilo, men at de mente at det ikke burde ha noen ting å si for min sjanse til å bli gravid. Jeg har alltid hatt normal eggløsning og regelmessig mensen. Jeg var på LAP og det var ingen som sa noe om vekta mi der heller, men de fant ut at jeg har litt endometriose, som de ikke ville fjerne pga hvor det lå. Jeg har forsåvidt mye rompe og lår og ikke så fryktelig mye mage, så det kan jo hende at de ser an litt hvordan fettet er fordelt. Vi var på utredning på riksen, og var veldig fornøyd med det de gjorde der! Rett før vi skulle til inseminering ble jeg gravid på egenhånd, eller med hjelp bare av gubben. Lykke til!
SkyBaby Skrevet 19. oktober 2008 #9 Skrevet 19. oktober 2008 Jeg veide ca 120 da jeg hadde LAP i fjor. Ingen som sa noe om vekta mi der. Jeg er 180 høy også. Har vært hos legen på sykehuset igjen nå, og blitt henvist videre til IVF, men fortsatt ingen som har sagt noe ang vekta. jeg prøver selv å holde meg selv gående, med lange gåturer og legge meg foran TV'en og ta situps osv.. Jeg tror som mange andre her at du burde finne en gynekolog som tar deg seriøst. Det med narkose stemmer nok også men de sa ingenting om det til meg heller.. Litt rart egentlig hvordan de behandler forskjellige personer i samme situasjon så forskjellig. Kan jeg spørre om hvor du har vært tidligere? Altså hvor i landet er du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå