Gå til innhold

Fikk ikke sykemelding!

Anbefalte innlegg

Jeg har gått et par uker nå og følt meg veldig sliten. Er nå i uke 35. Har hatt noe bekkensmerter siden uke 20, og kjenner nå at jeg ikke klarer å jobbe 100% lenger. Er kvalm og uvel om jeg kommer meg tidlig nok opp for å være på jobb når jeg egentlig skal. Har måttet gått fra jobben noen dager fordi jeg nesten har sovnet, eller jeg har så vondt i ryggen at jeg ikke klarer sitte lenger. Når jeg har kommet hjem har jeg måttet ligge på sofaen for å hvile eller sove. Har ikke orket lage middag, eller gjøre noe med sønnen vår på 5 år etter jobb. Pappaen har måttet legge han. Jeg er ikke en person som gir meg lett og ber ikke om noe om jeg ikke trenger det (tar ikke smertestillende før det gjør skikkelig vondt og går ikke til legen før jeg har måttet innse at jeg ikke kan bli bra på egenhånd). I dag hadde jeg forberedt meg på og manna meg opp til å spørre om en liten sykemelding fordi jeg er så sliten og energiløs etter jobb at jeg føler jeg må trappe ned litt og tenke mer på meg selv enn jobb. Jeg ble rimelig paff da jeg fikk til svar fra legen at å være gravid og sliten ikke er grunn for en sykemelding. Det var ikke noe diagnose, og om han ikke kunne linke det til en diagnose kunne jeg ikke få sykemelding. Jeg er ikke en som sitter å lyver, så jeg kunne ikke annet enn å si at det var ikke noe mer enn at jeg "bare" var sliten. Jeg var helt på gråten da jeg satt der, men klarte å holde meg til jeg kom i bilen. Har ikke tenkt på annet etterpå, og er litt usikker på hvordan jeg skal komme meg igjennom 3 fulle uker til på jobb. Jeg trodde vi gravide skulle ta litt hensyn til oss selv, jeg. Men der tok jeg tydelig feil. Fryktelig skuffa!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138764852-fikk-ikke-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herrejemini.. dette er det verste jeg har hørt. Har selvfølgelig hørt skrekkhistorier hvor legen sier at man ikke er syk bare gravid. Men nå må jeg si at jeg er sjokkert. Jeg ble selv sykemeldt 100% i 2 uker da jeg var rundt 14 uker på vei.. Fordi jeg var sliten. Nå er jeg tilbake i jobb, og fikk selv bestemme hvor mange dager i uken jeg skal jobbe. Er nå i uke 17, og kjenner at jeg neppe kommer til å jobbe 100% igjen. Selvfølgelig blir man sliten av å være gravid, og jeg som deg har barn som skal ha litt energi etter en jobbdag. Da kan man ikke sove på sofaen fra man kommer hjem til leggetid. (det gjorde jeg nemlig når jeg jobbet fullt.) Hadde jeg vært deg hadde jeg rett og slett gått til en annen lege, her var det ikke mye sympati å få!

Lykke til!

Åherregud, stakkars deg! Føler så med deg.. Synes nesten du burde bytte lege! Man skal hvile og samle krefter, vi bærer på ungene våre døgnet rundt.. det er så tungt og slitsomt! Du burde ihvertfall fått 50% eller mer! Det synes jeg er helt forferdelig..

Jeg fikk 50% først fordi jeg ble så deprimert og sliten av å være på jobb, og jeg følte at jeg ikke ble tatt hensyn til.. Etter to uker med 50% fikk jeg 100%.. og det var i juli! Har ikke jobbet siden da.. og jeg kunne sikkert klart det.. Jeg er bare 31 uker på vei..

Gråter gjør jeg hos legen min hver eneste gang.. kanskje du burde prøve det;) Jeg fikk forresten diagnosen: Slitenhetssyndrom;)

Du burde gå tilbake og si at du har så vondt i bekkenet og be de ta kontroller av deg.. Så de forstår alvoret, man skal ikke trenge å gå sånn! Det hjelper lite å tvinge seg opp om morgenen når man må gå hjem tidlig for å sove! Stakkars..

Lykke til!!

Herregud får du ikke sykemelding? Det høres jo absolutt ut som du burde det. Greit at å være sliten kan være en del av å være gravid, men når du må gå hjem fra jobb i blant og ikke kan gjøre noe på ettermiddagen da går det jo ut over helsa.. Kan du snakke med jordmor om det i stede?

Har vi samme lege tro ?! Jeg er også veldig sliten, sover dårlig og har en 5 åring og en 2 1/2 åring fra før. Ved forrige kontroll sa jeg som det var, men legen sa jeg bare måtte si fra på jobben og at det fungerte kjempe greit at jeg jobbet fram til permisjon.... jeg ble helt paff før jeg ble veldig lei meg. Syns det er skikkelig dårlig at leger kan være så arrogante og lite forståelsesfulle!!!!

Kanskje du skulle gå til en annen lege? Jeg har også en lege med omtrent de samme holdningene som din, og klarte såvidt og få en 20% sykemelding sist jeg var der. Hadde akkurat vært hos jordmor, og snakket om at jeg var sliten, hadde økende rygg- og bekkenplager og hadde problemer med å få hverdagen til å gå rundt med full jobb og 2-åring hjemme. Hun sa tvert at jeg burde få en delvis sykemelding og anbefalte meg å gå til fysioterapeut. Dagen etter var jeg hos legen min for å få henvisning og snakke om sykemelding. Henvisning fikk jeg med en gang, men hun var ikke veldig villig til å gi sykemelding selv om jordmor hadde anbefalt det. Fikk likevel en 20% sykemelding under tvil med diagnosen "korsyggsmerte" da hun mente jeg ikke hadde bekkenløsning. Hus fysioteraputen fikk jeg straks diagnosen "bekkenløsning med gangvansker" og beskjed om å ta hensyn til smertene mine og hvile nok. Er glad for at jeg sto på mitt overfor legen selv om det ikke var noe hyggelig der og da. Men jeg synes det er veldig dårlig at de reagerer sånn og viser så liten forståelse for situasjonen vi er i.

Annonse

hvorfor vegrer legene seg for å gi sykemelding? er det fordi så stor andel av gravide er sykemeldte? er det så rart? off, bytt lege!

De skal vise forståelse og være ydmyke ovenfor pasientene sine, og de skal stole på det vi sier til dem... Bekkenproblemer er vanlig, og alvorlig. Man skal ta symptomer på alvor!

Jeg fortalte legen min at jeg ville slutte på jobben min fordi jeg orket ikke mer, hun sa jeg heller skulle sykemelde meg.. så da gjorde vi det.. enkelt og greit!

Hei du. var med på noe av det samme.

Men jeg sliter veldig med rygg og bekken i tillegg, og ikke bare sliten. (er jo mye sliten, svimmel, og kvalm også)

Beskjeden jeg fikk var at. Det er kommet strengere krav ved sykmelding. Arbeids giver er pliktet til å tilrettelegge ditt arbeid. For som de sier: "graviditet er ingen sykdom."

Noe jeg er enig i. i og for seg.

Jeg også gråt striestrømmer når jeg kom ut i bilen.

Det jeg og min arbeidsgiver ble enige om da jeg tappert møtte opp på jobb igjen var å ringe å forlange ny legetime med en annen lege.

Brått ble jeg 100% sykmeldt. Frem til jeg har time hos fastlegen.

I januar hadde jeg store problemer pga arbeidsmengden på jobb.

Jeg gråt for ingenting, kunne sitte hjemme og gråte, sov hele tiden og orket ikke engang støvsuge..

Gikk til legen og fortalte det, holdt nesten på å begynne å gråte der og da..

Han sykemeldte meg 100% tvert!!!

Og jeg var ikke gravid.....

huff=/ blir nesten på gråten av å lese innlegget jeg. Alle er forskjellig, som lege bør man hjelpe pasienten ikke gjøre ting verre.

Noen klarer å jobbe helt ut, jeg kunne faktisk tenke meg å jobbe helt til fødselen.. MEN alle er foskjellige. Ingen svangerskap er like. Det er derfor alle som vil skulle fått jordmor på flekken, for de har spesialisert seg på gravide kvinner, mens leger bare sitter i en stol, stiller teite spørsmål og er kritisk til alt du sier. Det er i alle fall mitt inntykk av leger.

Føler med deg, og støtter de som råder deg til å bytte lege...i allefall frem til fullgått svangerskap og overstått fødsel. Du kommer til å trenge kreftene under og etter fødselen, og jeg tror ikke det er bra for deg å presse deg gjennom de siste tre ukene på jobb!

Selv har jeg en lege som er meget sjenerøs med sykemeldingene, og det er jeg som holder tilbake ved å si at jeg ikke trenger eller at jeg kun trenger gradert sykemelding. Da jeg gikk dit og fortalte at jeg hadde problemer med bekken og rygg sykemeldte han meg tvert 100 % ut svangerskapet og sendte meg til fysioterapeut. Ble lettere sjokkert, men er veldig glad for det nå. Bekkenet er nesten bra og siden vi har solgt leilighet og flyttet + skal komme i orden i nytt hus før babyen kommer er jeg veldig glad for at jeg kan være hjemme den siste tiden. Jeg hadde rett og slett ikke klart jobb, flytting, komme i orden på nytt sted samt være mamma til en på 2 år i tillegg til å være høygravid.

Håper det ordner seg for deg! Stor klem, og lykke til :)

Hadde jobbet om jeg hadde orket det jeg også. Graviditet er ingen sykdom, enig i den! Faktisk godt å komme seg opp om morgenen og gjøre noe, dagene blir lange.. men orker man ikke så gjør man ikke det, greit å nyte svangerskapet istedet for å pine seg igjennom det:) Verken lenge vi går gravide ("lenge") eller ofte:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...