Gå til innhold

Får man dagpenger selv om ikke barnet har barnehageplass/barnepass?

Anbefalte innlegg

Har ikke fått bhg plass til poden og perm er snart over. Kan jeg få dagpenger selv om jeg ikke har barnepass? Eller hvrodan er dette?

Driver med jobbsøk nå, men det hadde vært betryggende å vite at det ordner seg på en eller annen måte...

Og om man får dagpenger og ikke har bhg plass, får man da kontanstøtte i tillegg?

Fortsetter under...

Seriøst er du helt sikker? Å nå ble jeg glad!

Så det betyr at jeg kan gå hjemme frem til høsten når han får plass også fremdeles få penger? høres jo for godt ut til å være sant!

Du kan få dagpenger selv om du ikke har barnehageplass, men du må være klar til å begynne å jobbe innen 3 dager. Dvs, du må ha noen til å passe ungen. Hvis du får tilbud om jobb, og ikke takker ja,pga barnepass, mister du dagpenger...

Annonse

I teorien får du ikke dagpenger for å gå hjemme med barn, nei. Du får alikevel dagpenger selv om barnet ditt er hjemme med deg, men det at du ikke har barnehageplass er ikke god nok unnskyldning for å si nei til et jobbtilbud.

Med andre ord _kan_ du drøye dette, men da må du lyve.

Det jeg mener er at om du skulle få et jobbtilbud du ikke kan ta fordi du må være hjemme med knøttet, så må du finne på andre grunner til at du ikke kan ta jobben. Det går ikke å si at "Nei, jeg må være hjemme med barnet mitt fordi jeg mangler pass". Det er ikke gyldig grunn om du skjønner.

Ett av kriteriene for å motta dagpenger er at du er det som kalles en "reell jobbsøker", altså at du faktisk kan ta en jobb =)

Kan du ta jobben er det jo ikke noe problem =)

Du må også være klar over at du sannsynligvis må delta på div. kurs i regi av NAV når du har stått som arbeidssøker en stund (tror det er etter 6 mndr), og hvis du ikke møter på disse kursene, mister du pengene dine.

Jeg er i den situasjonen nå at jeg har fått dagpenger siden juni (da permisjonen var ferdig), og vært hjemme med barnet mitt som ikke fikk bhg.plass. Fikk beskjed av NAV at jeg kom til å bli påmeldt på et jobbsøkerkurs i november hvis jeg ikke hadde fått jobb innen den tid. Jeg har brukt denne tiden til å lete etter dagmamma og jobb, og nå har jeg funnet begge deler. Skal begynne som vikar og har blitt kjent med en dagmamma som jeg bare kan ringe til dagen i forveien for å si at "i morgen kommer vi". Trenger ikke å ha avtale på faste dager.

Så jeg anbefaler deg å bruke tiden din godt til å søke jobber og lete etter dagmamma/barnehageplass, for uansett så kommer du til å trenge barnepass når du skal på disse kursene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...