Gå til innhold

Tips for å øke melkemengden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger ved noen konkrete tips jeg fant for å øke melkemengden!

• Støtte mor, gi henne tro på seg selv

• Amme ofte, minst 10-12 ganger pr. døgn i 2-

3 dager. Effekten kommer etter ca. 2 døgn

• Ta livet med ro, gjerne ligge i sengen

• Avlastning med husarbeid og barnestell

• Urtete enten av bringebærblad, lusern,

fennikel, rødkløver eller vallørt, evt. ferdig

blandete «ammeteer». Bland ikke urter selv

(Nufer, 1993 og Lawrence, 1993 s. 344-

345). Må ikke overdoseres ved tillaging,

drikk ca. 3 kopper pr. dag. Effekten er ikke

vitenskapelig dokumentert.

Jeg setter i gang i morgen (pumping) da melkemengden min har sunket fra 140 ml til maks 40 ml. Skal til legen i morgen, så kommer også til å be Afipran. Kommer til å pumpe med 12 ganger i døgnet i 3 dager. Håper virkelig at det fungerer..

Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom du har klart å øke melkemengen drastisk både med amming og pumping! Trenger all inspirasjon jeg kan få :-)))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg kan ikke si om jeg har hatt dramatisk økning eller ikke, men kjenner at både amme-te og vørterøl virker veldig godt. Det virker også som alkoholfritt øl og ren fennikel-te har samme effekt. Jeg har også pumpet en del i det siste for å spare opp litt melk for å kunne gå ut og ta et glass vin eller to og kjenner at mengden har økt. Nå har jeg det problemet at hun ofte får nok av et bryst, til tross for at jeg har pleid å gi med begge... Vet ikke helt hvordan jeg skal takle det, men inntil videre pumper jeg ut overskuddet, så får vi se etter hvert...

Har ca. 50 ml i det brystet jeg har minst i, men det er 4 timer etter sist amming, normalt får jeg ut ca. 30 der og ca. 50 på det andre, altså 80 ml. Hun spiser gjerne 100 når hun får flaske (men da skvulper det i henne etterpå), så det blir en del pumping for en kveld ute...

Skrevet

Hei :)

Har ikke egentlig noe tips eller noe å komme med, men takker deg så mye for alle tipsene du skriver ned.. Jeg føler at jeg mister melken nå, så jeg skal også gå inn for å øke produksjonen å se om jeg får det til...

Eneste jeg lurer på er hvorfor du skal be om Afipran? Er ikke det et kvalmestillende medikament? Jeg tok det mot svangerskapskvalme da vektnåla bevegde seg faretruende langt ned... (slapp heldigvis sykehusinnleggelse, bare for å ha det sagt) :)

Skrevet

Jeg holdt på å miste melka og satte da i gang med div småtteri som:

-pumpa meg på kvelden før jeg la meg (gjorde det i 3 dager)

-putter ei teskje maltekstrakt i ammeteen, virker kjempe bra!

-slapper litt mer av (jeg var sånn overalt og skulle gjøre altmulig hele tida, det kan faktisk påvirke produksjonen..)

-drikker både vørterøl og alkoholfri øl

her er også en tråd jeg fant på ammedebatten:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/6734624

Skrevet

Hei Mamma; Mia.

Bare hyggelig :-)) Det er utrolig kjedelig når melka forsvinner. Håper vi får til å øke den igjen!

Det stemmer at Afipran er et kvalmestillende middel, men det har som bieffekt å øke melkeproduksjonen. Fikk dette tipset av en prematursykepleier på Ullevål. Har også en venninne som har brukt dette preparatet med god effekt. Du kan lese mer om dette her:

http://www.unn.no/getfile.php/UNN%20-%20Internett/Avdelinger/Kvinneklinikken/Dokumenter/Medisinske%20brystkomplikasjoner%20ved%20amming.pdf

PS: Ja, den kvalmen kan være skikkelig heavy! Godt å høre at du slapp sykehusinnleggelse :-)

Skrevet

Jeg er med å prøve fra i morgen!

Jeg pumet ikveld og fikk ut 40! frustrert!!

Men har vært veldig stressa i det siste... I tre dager har jeg reist aleina med to småunga, det har vært litt slitsomt. Imårra kommer heldigvis pappa også hjem...

Takk for tips!

Skrevet

Åhh, forresten.. Kom på en ting til jeg må få med her...

Produksjonen er høyest om natten, så får du inn et ekstra måltid der, så er du på god vei...

Du kan godt vekke babyen for å spise, for alle babyer kan spise mer eller mindre i halvsøvne...

Husker ikke nå om det ble skrevet i hovedinnlegget, men hvis du får deg en time med søvn på sofaen i løpet av ettermiddagen, så er det også svært gunstig for produksjonen..

Lykke til mine damer; vi må holde hverandre oppdatert på hvordan det går:) Samt dele erfaringer hvis vi kommer over en annen vidunderkur :)

Skrevet

Jeg trodde at melken holdt på å forsvinne for noen uker siden, men den er her iallefall ennå. Jeg pumpet litt noen dager, men fikk ikke ut noe særlig, så ga bare opp. Gullet spiste jo litt innimellom likevel, og det var slitsomt å pumpe og pumpe og ikke få ut noe nesten. Drakk 2 kopper ammete hver dag, noe jeg gjør ennå...1 eller 2 kopper nå pr dag. Har iallefall fått mer melk enn hva jeg hadde en stund...og det må enten være ammeteen eller at jeg kanskje har stresset litt mindre. Den ene fikk jeg ingenting utav, men den har det hele tiden vært lite i og den andre fikk jeg 100 ml mindre utav enn hav jeg pleier...og da var aldri sprengt i den perioden. Nå kjenner jeg mer at det sprenger, og har måttet pumpe litt om natten når gullet fortsatt sover eller det har lekket fra dem om natten mens jeg sover.

Skrevet

forresten tilbydde han ofte melk i den perioden, men var ikke alltid han ville ha noe særlig

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Ingen tvil om at jeg har stresset altfor mye. Har nok ikke helt vent meg til livet som småbarnsmor og har derfor stresset hit og dit morgen og kveld! Det er sikkert derfor jeg har redusert melken så drastisk. Fra nå er det skikkelig skjerpings..

Første natt er over og må si at å pumpe seg (får desverre ikke til amming) kl. 00, 02, 04 og 06 kjennes på kroppen, men hva man ikke for de små :-))

Lykke til for dere andre som skal øke :-)) Som Mamma Mia sier, så må vi holde hverandre oppdatert!

Skrevet

Hvordan måte å pump på er best synes dere? Hendene eller pumemaskin?

Skrevet

Siden jeg vanligvis pumper 6-8 ganger i døgnet bruker jeg både manuell og elektrisk pumpe, samt at jeg håndmelker. Synes det er greit å ha litt avveksling. Opplever kanskje at jeg tømmer brystet ekstra godt med håndmelking, men foretrekker pumpe!

Skrevet

Jeg derimot føler ikke at jeg får ut noe når jeg bruker hendene...

Jeg bruker Avent sin manuelle brystpumpe som jeg "arvet" etter tanten min.. (de er jo så vanvittig dyre!!!!!)

Jeg er veldig fornøyd med den...

Likevel, så føler jeg at Mia tømmer best.. Så man kan pumpe først, å tilby barnet brystet etterpå...

Oppdatering: Jeg tok en ekstra mating i natt.. Vekket Mia da jeg la meg selv.. Bare på den ene ekstra matingen så merket jeg at melkemengden hadde økt.. Ikke så kraftig da, men kjente at det fyltes på en måte, hvis dere skjønner hva jeg mener.. Det kjentes ut som det var mer melk der enn vanlig hvertfall i dag.. :)

Skrevet

Var en ting som slo meg når jeg leste dette... Tror det er viktig at en ikke lar økinga bli stress, og at man slapp godt av når man pumper.

Jeg vet jeg ofte har strevd litt får å få ut mjølka vis jeg ikke har hatt masse mjølk. Da har jeg bare måtte sette meg tilbake, slappe av og tenke på at jeg ammer mini. Ofte så kommer da trykket og mjølka..

Detta er i allefall sånn jeg opplever det...

Skrevet

Det har du veldig rett i!

Hvis man sitter annspent for eksempel når man ammer, så stopper man melkeflommen.. Samme med stress, det hemmer produksjonen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...