Dibberinnen Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Jeg prøver å bli flinkere med kostholdet og har begynt å spise mindre og oftere. Men jeg går ikke ned i vekt. Er det noen eksperter her som kan se om jeg spiser galt? Her er eksempler på noen dagsmenyer: Frokost: Nutrilettshake (for å få i gang forbrenningen) Lunsj: Wasa Sandwich (knekkebrød m/smøreost, 170 kcal) + en pære Middag: To små maistortillas med masse salat og kyllingfilet Kvelds: Wasa Sandwich + to gulrøtter Frokost: Rislunsj Lunsj: Kyllingwok Middag: Fullkornsspaghetti Kvelds: Polarbrød med ost, skinke og grønnsaker
Dibberinnen Skrevet 24. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 24. september 2008 I dag byttet jeg forøvrig ut rislunsjen med Activia yoghurt og musli, og har tenkt å gjøre det fremover.
Gjest Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 er du sikker på at du får i deg nok kalorier?? kroppen streiker når den ikke får nok heller, for da sparer den på det du har.. så ville sjekket hvor mye kalorier du spiser og hvor mye du trenger for å gå ned i vekt.. lykke til! ps er ingen kostholdsekspert, men har noen kilo for mye og hatt denne runden med legen min noen ganger
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Ingen ekspert her, men mye erfaring. Og slik jeg ser det spiser du A: for lite, og B: for mye karbohydrater. Wasa Sanwich er noe av det værste du kan putte i deg, ikke er det næringsrikt, ikke metter det tilstrekkelig, og det har flust av både fett OG karbohydrater. Maistortilla er det samme som loff, og ingen kan vel påstå at det er sunt? Gulrøtter er hovedsaklig sukker og rislunsh likeså. Polarbrød avhenger av typen, men hovedsaklig er det ikke mye grovt å spore der heller. Mine tips: spis fire- fem fullgode måltider (du skal bli mett), dropp enkle løsninger som Sandwish, rislunsh og shake (shake går som mellommåltid), bak eller kjøp skikkelig grove brød eller knekkebrød, og unngå sukkerbombene (hvete, gulrøtter, potet, hvit ris, pasta).
Dibberinnen Skrevet 24. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2008 Takk for tips..jeg spiser kun polarbrød extrem da, og det er vel den beste typen av polarbrødene. Jeg syns det er vanskelig dette med kosthold. I og med at du sier jeg spiser for mye karbohydrater, høres det ut som det er ketolyse du har peiling på. Men jeg føler ikke det er riktig for meg. Jeg er mer lavkalori enn lavkarbo..jeg må spise litt frukt og grønnsaker, og klarer ikke å vende meg til tanken på å spise egg og bacon til frokost hver dag.
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Hvis ikke lavkarbo er tingen så begynn å tell kalorier. Legg deg på mellom 1400-1800 kalorier pr dag. Tren jevnlig.
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2008 #7 Skrevet 24. september 2008 Ellers enig med LisseUdde........osv du spiser nok for lite. Spis gjene 5-6 måltider om dagen.
Dibberinnen Skrevet 24. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2008 Jeg var med i vektklubb en periode, og da hadde jeg "kaloribudsjett" på 1300. Det var greit nok, var sulten de første dagene men så gikk det greit. Gikk ned et par kilo da. Men problemet er at det var så mange av rettene jeg ikke liker. Og etterhvert orket jeg ikke gå inn og fylle inn alt jeg spiste. Så det skled ut. Men ja, jeg tror det å holde et noenlunde sunt kosthold i tillegg til å telle kalorier, vil fungere for meg. Jeg prøver å trene litt hver dag.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Mener ikke du skal gå over på ketolyse, det er ikke for alle som du sier. Men lavkarbo er et ganske vidt begrep, og okke som man snur på det er sukker (karbohydrater) den største trusselen mot vekta. Om vi tilfører lettforbrennelig energi (i form av karbohydrater) hele dagen, hvorfor skal da kroppen gidde å forbrenne fettet som er lagret? Man kan fint leve lavkarbo uten å gjre så store inngrep i kostholdet (og uten å ete bacon til frokost), bare endre noen enkle vaner, det meste sitter i psyken, ikke i magen. Men gjentar også at jeg syns du spiser for lite. Sett gjerne opp et "budsjett" der du ikke går under 1200 kalorier (viktig, ellers stopper forbrenningen!), samtidig som du forsøker å kutte ned på karbohydratene, jeg tipper at det virker. Var forresten selv med i vektkubb med tilmålte 1300 cal for dag, la fint på meg 6 kg på tre mnd (sånn ca). Viser seg i ettertid at det kostholdet der som var basert på mye karbohydrater og null fett var helt feil for meg, og jeg måtte endre tankemnster totalt. Det er vanskelig, man er jo vokst opp med at smør er farlig og brød er bra.
wirre;o) Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 et litt mere.. husker ikke helt, men er det ikke 1500kcal om dagen en skal ha i seg? også... du måå bevege deg.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Ser jeg skrev meg litt bort her. Men uansett, skulle bare si at frukt og grønt er jo hovedbestanddeen i lavkarbo, er ikke slik at så snart man lever lavkarbo eter man kun kjøtt. Er faktisk fult mulig å være vegetarianer på lavkarbo, krever bare litt ekstra oppfinnsomhet.
♥♥ M ♥♥ Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Vittig, skrev nettopp et lignende innlegg lengre nede på siden. Så vi er flere som sliter og det er IKKE kjekt nei..
Brunost Skrevet 24. september 2008 #13 Skrevet 24. september 2008 Man trenger ikke gå på ketholyse dersom man kutter ut litt karbohydrater. Her er mine tips: Bytt ut wasa sandwich ( fy fy fy fy!!!) og rislunsjen (fy fy fy fy!!!) med grovt brød. Husk å se bak på brødet på brødsirkelen. Sirkelen skal være skravert på tre av de fire rutene for at det skal være sunt nok. - Kutt ut eller skjær ned på ost/fett. Dersom du bruker vanlig ost (Norwegia) er det faktisk så mye som 27% fett i. Det er mye. - Hold deg til magre påleggstyper som lett servelat, skinke, lett leverpostei, mager ost etc. - Tenk over hvordan du tilbereder maten, bruker du fett når du steker? hvor mye fett bruker du? Prøv å bruk så lite som mulig. - Dersom du drikker melk, drikk skummet melk. - Ikke spis mer enn to frukter pr dag, evnt ett glass juice (2 dl) og en frukt. - Spis 3 grønnsaksrasjoner pr dag eller mer. - Husk posjonskontroll!! Det er viktig, det hjelper ikke å spise sunt dersom du stapper i deg. - Husk tallerkenmodellen, halvparten av tallerkenen din under middagen skal være grønnsaker! - Sist men ikke minst husk å trimme. Man må forbrenne mer enn man inntar dersom man skal ned i vekt! Høres enkelt ut, men jeg vet at det er kjempe vanskelig! Stå på og Lykke til
Loglady Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Det er ikke alle kroppsstyper som passer til å spise små, hyppige måltider heller. Jeg går aldri ned av det. To store måltider om dagen, derimot (lunsj og sen middag som franskmenn) - og vips - kiloene renner av. Les "Fedmefaktoren" av professor Svihus (mener jeg han heter). Han støtter et slikt kosthold, og forklarer hvorfor det fungerer for mange.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 24. september 2008 #15 Skrevet 24. september 2008 Sukk, når jeg leser "lav-kalori" listene oppe her blir jeg bare mer og mer fornøyd med lav-karbo og alt jeg kan spise som smaker godt. heheh. Jeg kan fortelle deg at jeg trente til halv-maraton, trente step og styrke i sal samt telte kalorier på vektklubben og jeg gikk ikke ned i det hele tatt. Kroppen forandret seg ikke i cm heller, før jeg gikk over til lavkarbo. Det er ikke alltid kalori-telling funker, men håper du finner noe som passer for deg. Dessuten spiser jeg masse masse grønnsaker selv på ketolysekuren, bare så du vet at man ikke spiser kjøtt og egg hele dagen.
Dibberinnen Skrevet 24. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 24. september 2008 Tusen takk for alle de gode og utfyllende svarene jeg har fått her!! Jeg skal prøve å skjerpe meg inn litt.....hmmm.:-)
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 du spiser for lite tror jeg
Koala *g07* Skrevet 24. september 2008 #18 Skrevet 24. september 2008 Og jeg tror du tenker for mye. Det blir for fokus på det å miste vekt at man rett og slett ikke går ned. Tror uansett det viktigste er å ikke slutte å spise, men heller tenke på at man ikke stapper innpå altfor mye søtt. At man beveger seg mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå