Gå til innhold

Skal vi hjelpe hverandre med julegave idèer?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter virkelig med å komme i gang med julegavene, tenker på de hver dag for jeg vet at jeg skulle ha begynt i går! Hehe... Ser det er flere tråder om julegaver ute og går allerede, så tenkte vi kunne hjelpe hverandre med idèer? Hvis vi kopierer lista og skriver inn nye idèer blir den oversiktelig og bra. Håper det er mange som vil skrive idèer på lista :)

Barn gutt:

- klær

Barn jente:

- klær

Ungdommer:

Venner på vår egen alder:

Søsken:

Foreldre:

- bilder av barnebarna

- kalender med bilder av barnebarna

- hjemmelagde stearinlys pyntet med Candle Deco (Panduro)

Besteforeldre:

- kurv med kaker

- vin

- bilder av oldebarna (for de som har barn fra før)

- kalender med bilder av oldebarna

Fortsetter under...

Barn gutt:

- klær

Barn jente:

- klær

- dagbok med lås

- pyntepute hest.

Barn kjønnsnøytral:

- tyggisautomat med myntinnkast.

- hjemmestrikkede lester

Ungdommer:

- hjemmestrikkede lester

- vin + julesjokolade

- hjemmestrikkede lester

Søsken:

- Bøkene "Barndom på -50/60/70 eller 80 - tallet"

-håndduker

- sengesett/ laken

- samler de på bestikk eller service?

Foreldre:

- bilder av barnebarna

- værdagbok

- barndom-bøkene

- sengesett

Besteforeldre:

- kurv med kaker

- vin

- litt mere eklsusiv dusjsåpe

- eske med div mat/laks/ kaffe/julemat osv,,,, (særlig hvis man spleiser med andre barnebarn kansje)

jeg har ikke så mange ideer desverre, men kan jo skrive på det jeg har kjøpt. genial tråd forresten:-))

Barn gutt:

- klær

Barn jente:

- klær

- dagbok med lås

- pyntepute hest.

Barn kjønnsnøytral:

- hjemmestrikkede lester

Ungdommer:

- hjemmestrikkede lester

- vin + julesjokolade

- hjemmestrikkede lester

- te eller kaffe litt utenom det vanlige

Søsken:

-håndduker

- sengesett/ laken

Foreldre:

- bilder av barnebarna

- værdagbok

- barndom-bøkene

- sengesett

Besteforeldre:

- kurv med kaker

- vin

- eske med div mat/laks/ kaffe/julemat osv,,,, (særlig hvis man spleiser med andre barnebarn kansje)

jeg har ikke så mange ideer desverre, men kan jo skrive på det jeg har kjøpt. genial tråd forresten:-))

Barn gutt:

- klær

- action leker

- biler

-badehånduk med spiderman

Barn jente:

- klær

- dagbok med lås

- pyntepute hest.

Barn kjønnsnøytral:

- hjemmestrikkede lester

-kosedyr

- brettspill

-bøker

Ungdommer:

- hjemmestrikkede lester

-sminke (mascara, leppomader, parfyme, deo osv)

-blad og godteri

-pc spill

- vin + julesjokolade

- hjemmestrikkede lester

- te eller kaffe litt utenom det vanlige

- kremer fra bodyshop

Søsken:

-håndduker

- sengesett/ laken

Foreldre:

- bilder av barnebarna

- værdagbok

- barndom-bøkene

- sengesett

-mye fint for "voksne hjem" på husfliden

- eksklusiv duk

Besteforeldre:

- kurv med kaker

- vin

-ting de samler på i serviser, bestikk mv

-deilig ullpledd

-mye fint for "voksne hjem" på husfliden

ikke så lett med julegaver.... håper mange skriver på denne tråden så jeg får litt hjelp :-)

Annonse

Jeg lager en egen liste med litt boktips jeg (jobbet i bokhandel tidligere):

Barn 0-2 år: Pekebok. Myk eller i kartong.

2-4 år: Bildebok, f.eks så har Spektrum forlag masse billige og flotte bøker. Bøkene om Mamma Mø er også utrolig koselige.

4-6 år: Bøkene om Ruffen er kjempeskjønne! Første boken heter "Ruffen, sjøormen som ikke kunne svømme"

6-8 år: Leseløve-serien har masse flotte bøker til rundt 100-lappen, tilpasset barnets leseevner.

Gutt 8-14: Nye Hardy-guttene

Jente 8-14: Frøken Detektiv

Ungdom: For gutter er serien om Alex Rider helt super. Gossip Girl er populær blant jentene. Nick Hornby til begge kjønn.

Venner på vår egen alder: Krim til han og en god roman til henne. Gjerne pocket, de koster stort sett 99,-

Krimtips: Blodåkeren av Denise Mina, Pepperkakehuset av Carin Gerhardsen (ikke i pocket enda), Jo Nesbø, Mo Hayder for de hardbarka

Romantips: Øya av Victoria Hislop, Tusen strålende soler av Khaled Hosseini, og ikke minst La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson

Julegaven til mor: I år er det La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson. Helt ny bok, og en av de vakreste jeg noen sinne har lest!! Det blir årets julegave fra meg til alle damene i familien!

Julegaven til far: Siste Pondus-boka! Min far får i år James Lee Burkes siste krim: Blikktakblues for New Orleans.

Alle titlene finnes på bokkilden.no

Her:

http://www.scandinavianlife.no/epages/MonogramDB.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MonogramService&Currency=NOK

er det veldig mye fint å finne til alle aldre, syns jeg.

Vi skal gi håndklær med mormor og bestefar på til de nybakte besteforeldrene i år.. Har håndklær derfra selv og kvaliteten er topp.!

Har bestilt med mamma, pappa og nurket på i gave til oss selv (ikke julegave).

Nevøene mine har fått med navnet sitt på og de syns det var kjempe stas med helt egne hånklær!

Ellers syns jeg hjemmelagde drops, kaker, marsipan figurer er koselig å gi til de eldre.. Jeg legger mye i gavene, lager litt ekstra fine kort og innpakning, dette blir satt like stor pris på som en dyr gave til noen som har alt!

Man kan også lage fine album veldig enkelt på minefoto.no. Og lerretter fra enten japanfoto.no, fotoknudsen.no eller allkopi gir en ekstra snert over bildene.

Til gutter i ca. skolealder, gjerne litt før, så er det utrolig fint å gi sovepose, en kul termos, et lite telt osv.

Foreldrene mine ga sovepose til gusønnen sin på 5 år, og han ble så glad at han måtte sove i den allerede første natta, hjemme i senga si :)

Ellers er de fleste gutter i den alderen veldig opptatt av "cars" og "lynet mcqueen", og på Jysk har de et utrolig tøft sengesett med det, som ikke er lik på under og oversiden.

Flere gode tips her ser jeg.

Til foreldrene våre og besteforeldrene (går nok sammen med andre for pleier ikke å gi så dyre presanger til de) skal vi kjøpe en digital ramme. Lager også en cd/minnebrikke med en haug bilder som vi setter inn for dem. Kan oppdatere med nye bilder en gang i blandt. Må nok gjøres for dem, siden de ikke harså god kunnskap når det gjelder den digitale verden................ Dette er en gave som jeg tror de vil sette stor pris på. Får jo glede av den hele tiden og kan ha veldig mange bilder uten å dekorere hele huset............. (Har en tendens til å bli litt vel mange bilder etter hvertsom det kommer barnebarn og oldebarn..........)

Et annet tips er å lage personlige gavekort;

Besteforeldre: En tur sammen med dere på en restaurant

Hjelp til husvask/handel

Fotografering på f.eks fame (Enten alene eller sammen med barn/barnebarn)

Foreldre: Teater/konsertbilletter

En tur sammen med dere på restaurant

Venner: Kinobilletter

Barnevakt

Når det gjelder andre barn enn dine egne synes jeg det er vanskelig. Sett bort fra de som selv har konkrete ønsker. Er personlig ikke så glad i alle "småpresangene" med ting som går sundt med en gang elelr blir liggende i en skuff. Da er det bedre å høre om de samler på noe eller gå sammen med andre for å kjøpe en større og skikkelig ting.

Ting som en aldri får for mye av (iallfall ikke her i huset) er spill, bøker og hobbyting. Til en jente kan det være kjekt med et smykke, armbånd e.l. Sovepose har også vært populært her. Veldig greit å ta med på overnattingsbesøk. Stas med sin egen pose. Vi tar ofte ungene med ut når vi skal besøke venner om kvelden. Da er det greit med sovpose slik at det er raskt å lage til og rydde når vi skal hjem igjen.............

Tenker alltid at jeg skal begynnetidlig, men bler vel neppe til at jeg kjøper noe før desember som vanlig. Håper jeg er bedre detteåret. Greit hva som er gjort + får fordelt utgiftene litt...................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...