Gå til innhold

Ang personale i bhg og ansettelsestid...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om jeg alltid blir lei meg når flinke ansatte slutter er jeg veldig glad for at jeg jobber i en barnehage hvor det er en viss utskiftning av de ansatte. Det er jo viktig med en viss stabilitet og ikke noe godt tegn dersom mange slutter samtidig, men de slutter ikke fordi de ikke trives. De slutter fordi de skal begynne på skole, eller søker nye faglige utfordinger. Jeg innbiller meg at barnehager hvor de samme har jobbet veldig lenge blir det liten utvikling faglig og mindre refleksjoner rundt hvorfor man gjør ting som man gjør. I vår barnehage opplever jeg at både pedagoger og assistenter bidrar til at barnehagen er i konstant utvikling og åpen for forandring.

En kombinasjon av personale med lang fartstid, og nytt blod tror jeg er det beste. Kjempepositivt med stabilt personale, både for kollegaer, foreldre og barn. Trygt og godt, og man vet at personalet har lang erfaring. Samtidig er det både godt og viktig at det kommer nye folk inn, -noen som kan tilføre nye ideer, stille spørsmål ved gammel praksis osv. Fint med noen ny-utdannede førskolelærere fra tid til annen, slik at barnehagen kan holde seg litt på linje med utdannelsen.

Så en kombinasjon er nok det beste. Allikevel ville jeg nok heller valgt en bhg der personalet har jobbet i "hundre år", framfor en bhg med kun nye personer og stor gjennomtrekk, dersom jeg måtte velge mellom de to variantene.

Sier meg veldig enig med de over her, en kombinasjon av nytt blod og gamle travere er best.

Da jeg jobbet i barnehage var vi 3 stk unge som jobbet der en kortere tid og de andre var en del år eldre og hadde jobbet der i årevis. Det virket som den perfekte kombinasjonen for meg i allefall. Vi som var unge og jobbet der i et par år bare var de som sto for de litt impulsive ideene, humoristiske innslagene og vi var de som orket å gjøre de tingene som de som har jobbet i bhg i "100" år ikke gidder så mye av.

De "gamle traverne" derimot satt inne med erfaringen, tryggheten, oversikten og helheten. Og barna fikk dermed i pose og sekk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...