mamma til twins Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 Har en gutt på 12 måneder som ganske snart skal begynne i barnehagen. Han sover to ganger om dagen (et par timer hver), samt nesten 12 timer natta (denne søvnen er ganske så urolig, kan våkne en del om natta). Jeg har hørt at man sover kun èn gang i barnehagen, stemmer dette? Tenker på å kutte ut den ene sovepausen om dagen, men vil dette gå bra? Han sutrer mye og viser tydelig at han trenger å sove om dagen. Men hvis dette fører til at han ikke sover bra om natta, så er jo ikke dette helt bra heller.. Hvordan er det med deres 12 måneder gamle krabater, hvor mye sover de? Hvilke løsninger vil dere anbefale for meg?
hamsterpia Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Min er 13 mndr. og går ikke i barnehage da. Men vi er på åpen barnehage 2 ganger i uka. Han sover nå bare en gang om dagen, og da gjerne 2-3 timer. Her er det morgen allerede i 5-6 tiden, så han begynner å bli trøtt i 9-10 tiden. Men jeg prøver å aktivisere han så han holder seg våken en stund til. For hvis han skal sove alt så tidlig, er han ikke klar for å sove 2. blund før i 16 tiden, og da får han ikke lov til å sove. Han får lunsj kl 10.30 og legger seg mellom kl 11 og 12. Han er i seng for natta ca 19.30 (noen ganger før, noen ganger litt senere).
Moi 32 Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Gutten min på 15mnd sover 11-12t om natta, og én hvil på 0,5-1,5t på dagen. Han gikk over til én hvil da han begynte i barnehagen 13mnd gammel, da måtte vi uansett for han klarte ikke lengre sove på ettermiddagen..
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #4 Skrevet 24. september 2008 Jenta mi er nå 13,5 mnd, har hatt kun en sovestund på et par timer lenge nå. Da våkner hun/står opp ca kl 5.30-06.00 og legger seg ca kl 19.30 (sovner først kl 20.00). Hun hadde riktignok en liten periode på et par-tre uker da hun sov to lurer (en kort en på ca 20-30min i 09.00-tiden og et par timer fra 12.00 - 14.00) da hun begynte i bhg. Dette trengte hun pga veldig mange inntrykk gjennom dagen. Men etter den første tilvenningsfasen i bhg gikk hun tilbake til kun én sovestund om dagen i et par timer. Bhg har til nå også fått beskjed om at hun ikke skal sove mer enn dette og heller ikke senere enn kl 14.00. Ellers blir det problemer med leggingen om kvelden, selv om hun fortsatt våkner grytidlig om morgenen. Tror vi har ei lita jente med lite søvnbehov, men slik var det også med storebrødrene.
Én til Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Dette kommer nok til å gå seg til så fort mini begynner i barnehagen, skal du se :-) Min var 13 mnd da hun begynte, og sov fremdeles to økter på dagtid. Men til tross for at jeg forsøkte å venne henne til én hvil på dagtid før barnehagestart uten hell, gikk det som en drøm i barnehagen! Der blir de jo aktivisert og følger samme rytme hele gjengen. Det går seg til automatisk! Min er nå 15 mnd, og sover 12-13 timer om natta, og 1-2 timer på dagtid.
Sistah*G07*J09* Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 min lille på 12mnd sover fortsatt to lurer for dagen. Selv om han er begynt i barnehagen. sover stortsett fra kl.09-10 og så igjen fra ca. kl.13-14:30. Om natta sover han fra ca. kl.19 til kl.06:30. I vår barnehage så sover ungene når de skal, uansett om det er en eller to ganger. Men barnehagen prøver jo å få ungen inn i sine rutiner, men det er i samarbeid med foreldrene. Så visst du fortsatt vil at han skal ha to lurer, så gjør de nok det.
*Rutletutt* Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Jenta vår på snart 14 mnd sover bare en gang i bhg - og hjemme. Hun har adri sovet mer enn en dupp daglig, hun da;o) I hennes bhg er det i allefall to som sover to dupper for dagen ser jeg (skriver sovetidene opp på en tavle i garderoben). Milla sover ca halvannen time på dagen og fra ca åtte til halv syv på natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå