Gå til innhold

What? Mistet ungen i gulvet!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da min venninne fortalte meg i går at hun hadde mistet guttungen i gulvet, han hadde rullet ned fra sengen hennes, så ble jeg helt forferdet... Hun bagatelliserte det hele med at helsesøsteren hadde sagt at dette var helt vanlig og at ungene var bygd for å tåle det.. (???)... Han var vel ca 4 mnd da det skjedde... Så da lurer jeg jo litt på hvor vanlig det egentlig er?? Har dere hørt om noen som har gjort det??

Samtidig lurer jeg på hjernerystelse... Hvis ungen detter ned fra sengen, så kan de vel få hjernerystelse?.. Hvordan oppdager man det på så små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kan nok underskrive på at mi eldste også har ramlet ut fra vår seng ja. husker ikke hvor gammel hun var da. kanskje 6-7 mnd eller noe sånt.

Skrevet

men det gikk helt fint. Hun bare kjipte seg litt, og var like glad igjenn etterpå. Men var bare den ene gangen det skjedde..

Skrevet

Sånt skjer dessverre. Det skal ikke skje, men det skjer.

Jeg tenker faktisk mye på det, at det er lett å miste tulla, og det er min store skrekk.

Å bagatellisere det synes jeg ikke man skal - jeg har sett hva det KAN medføre - men når man erkjenner hvor fort gjort det er kan jeg liksom ikke klare å dømme dem som er så uheldige, heller.

Med nr. 2 ramlet jeg ned trappa med ungen (3-4mnd) i armene. Helt refleksivt berget jeg ungen ved å løfte henne opp, og datt ned på ryggen selv. Au! Men hva om jeg hadde falt framover???

Skrevet

Åh.. litt dumt spørsmål, men ble du redd? Hva gjorde du da?

Vi har sprinkelsengen stående inntil vår seng, men der en en glippe mellom den og skapet igjen.. Mia er 7 mnd og begynner å bli ganske stor å sterk, så jeg er litt redd for om det kan skje med oss.. Enn hvis hun ruller hardt nok mot den og den flytter seg.. Hun er ganske ivrig når hun våkner om morgenen, mens jeg gjerne ligger og dupper litt ved siden av... Kunne jo selvfølgelig hatt henne i midten, men hun blir liksom liggende der jeg sist ammet...

Skrevet

Den refleksen om å berge ungene er heldigvis vanvittig sterk... :)

Tipper det var vondt å ramle på ryggen.. Men jeg hadde også heller valgt det enn å ramle forover.. *grøss*

Skrevet

Det gjorde amanda også når hun var 3 mnd. Hun akte seg bakover og poff var hun på gulvet. Det hele gikk så fort at jeg blunket ikke engang. Hun gjorde seg ikkeno hun heller.

Skrevet

hun er 9 år nå, så er en del år siden. Jeg kjipte meg så klart, men så jo det gikk bra da. Og hun slo seg heldigvis ikke.

Men mi eldste tulle hun var veldig aktiv. Ramla ned sofaen også. Da ble jeg skremt da. Hun stod og styrte oppi sofaen, og jeg satt ved siden av og trudde jeg passet godt nok på, så vet jeg ikke hva som skjedde, men hun datt over armleende på sofaen og ned på gulvet med et skrekk. Lå med ansiktet ned. Da trudde jeg at jeg kom til å se masse blod da jeg tok henne opp. Men gikk heldigvis bra det også.

Nå høres jeg sikkert ut som en dårlig mor, men hun datt ned fra kjøkkenbordet også hun. Hadde klatret opp på en stol, så på kjøkkenbordet og så falt ned. Gikk bra det også. Men etter da hadde jeg ALLE stollene oppned på bordet. Sånn de gjør når de gjør klar til å vaske gulvene i store lokaler. SÅ kanskje dumt ut, men bedre det enn hun kom seg opp på et bord igjenn. Gjorde det samme med spisestuebordet.

Hun var veldig aktiv, høyt og lavt og rask. Så det er utrolig fort gjort.

nr 2 hadde jeg ingen uhell med. Hun var en roligere type.

Så pass godt på sier jeg bare, de er utrolig raske.

Skrevet

Mamma jobber på legevakten og de får nesten daglig inn gråtende mødre som har skildd med ungen på armen eller hvor ungene har ramlet ned fra senga eller stellebordet. Som hun sier: I 99% av tilfellene er det mamma'n som har det verst!

Skrevet

jeg har vonde drømmer om å miste baby i gulvet, har heldigvis ikke skjedd ennå, men småtten har fått en dunk eller 2 i hodet ved å skalle i dørkarmer og slikt, han skvetter også er det ok etterpå;) Men broren min syklet ned trappa med trehjulsykkel titt og ofte når han var liten, gikk bra med ham;) mamma prøvde å sikre så godt som mulig, men det er vanskelig å holde styr på alt hele tiden. Unger har jo ikke den refleksen at de stivner til når de faller, så de slår seg som regel mye mindre enn hva voksne/eldre unger gjør, men faren for hodeskader osv er jo der.... Tror nok det er noe sannhet i det at unger tåler mye mer enn det vi trur, men hodet er jo veldig utsatt uansett alder:/

Skrevet

Da vi var hos helsesøster på 2 mnd-kontroll, sa hun at vi ville ikke tro hvor mange tilfeller det er av barn som faller ned fra stellebord og lignende - men det går så og si alltid bra med barna. Men selvfølgelig er det best å passe på og forebygge, det KAN jo gå galt. Plutselig en dag snur de seg... Eller som vår; sparker fra med beina og fyker bortover - og hun er bare tolv uker og har gjort det der når hun ligger på rygg i mange uker allerede. (så vi legger henne med hodet mot veggen på stellebordet så hun ikke flyr ut over kjøkkengulvet om hun får tatt "sats" og sparket fra i et uoppmerksomt øyeblikk. Det har blitt noen bump i veggen etterhvert, ja...)

Skrevet

Heisann:)

Har også tenkt mye på dette, spesielt etter natt til igår.

Vi har senga inntil vår, også har jeg lagt en dyne mellom, for det blir jo en sprekk imellom.

Da våknet jeg på natta av at jenta 8uker, lå å kavet og søkte etter puppen min mellom meg og senga hennes!

Altså ho lå oppå dyna i sprekken, sengene sto like tett inntil hverandre, takk og lov!

Jeg fikk helt væææ liksom!! Hvordan har du kommet deg hit??!

Men når ho ligger å sutrer eller bæsjer så sparker ho og kaver så fært at når vi legger oss om kvelden ligger ho helt på tvers i senga. Vi har kamera så får jo følgt m da..

Er det fler på samme alder som er sånn?

Skrevet

min på 5uker ligger tett inntil meg han.

MEN en ting jeg ikke fatter hvordan han fikk til. han lå i sin egen seng, da han våknet kl halv sju om morgenen lå han helt oppi hoden vannrett

fin plantet der. Hvordan en på 5 uker greier å kave seg sånn til skjønner jeg ikke

Skrevet

Ja har lurt på dette selv:)

Men tilslutt etter all kavingen dems kommer de nok langt:) Huff er skummelt syns jeg...

Vi tar første økt i senga hennes, noen ganger andre og, så sover ho inntil meg.

Skrevet

det samme gjør jeg også. så han kommer opp i mi seng sånn mellom halv sek-sju

Skrevet

Hehe, tror vi er mange som gjør det slik.. Som oftest blir hun liggende sammen med meg etter første mating, men av og til legger jeg henne tilbake.. Kommer ann på om jeg sovner selv eller ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...