Athina' Skrevet 24. september 2008 #1 Skrevet 24. september 2008 I så fall heter jeg Hilde og er barnemishandler! Er med i en gruppe på nettby der omtrent ALLE mener dette! ALLE snakker med barna/babyene. (!!??) Barn er en ting, men babyer? Tro meg lillegutt skjønner ikke nei og går han for ei lyspære eller komfyren så knipser jeg fingre og blir streng. Eller klapper hånden hans vekk, ingen av delene hardt altså. Han er 9 mnd, går og skal ha alt i munn og alt skal rives ned og rives ut av skuffer! Vel hvis noen kan snakke vekk ett 9 mnd turbotroll som ikke skjønner noe og blir sinna når han ikke får ta på den glødene lampa, vel velkommen skal dere være, skal ha kaffen klar jeg hehe
UpsyDaisy Skrevet 24. september 2008 #2 Skrevet 24. september 2008 Det har vært en diskusjon på dette her før, og jeg var den eneste som mente det ikke var barnemishandling! Eller torde si min mening......?
Tante Gustava Skrevet 24. september 2008 #3 Skrevet 24. september 2008 Vel, barnemishandling er et sterkt ord, og bør ikke bli misbrukt syns jeg. Men jeg syns også at knipsing av fingre er en uting. Fysisk avstraffelse har jeg liten tro på.
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2008 Virkelig? Himmel og hav barnemishandlig da? vel da kjenner jeg en hel haug av dem og kan gå 37 år bakover i tid, men det er ingen av barna som enten har fått ett knips eller smekk på fingrene, bærer nag for ett knips eller har skader av det :-)
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2008 Det var det jeg reagerte på, ordet barnemishandlig, og en person kom med utdrag fra høyesterett å greier. Må si at jeg ble satt ut, er forskjell på ett knips som ikke engang gjør vondt og det å slå ett barn.
UpsyDaisy Skrevet 24. september 2008 #6 Skrevet 24. september 2008 Jeg fikk knips og smekk på hånden da jeg var liten og jeg har ingen problemer etter det altså. Er veldig glad i foreldrene mine også. Visst er jeg ikke helt god, men tror ikke det har med knipsingen å gjøre;o) Noen mener du oppdrar ungene til å bli voldelige også, men jeg har ikke banket noen heller jeg altså. Men det er meg da..
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2008 Godt skrevet, lo godt her nå :-)
CB-BabyBoy Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 All fysisk avstraffelse for meg er grunnleggende feil, så i mine øyne er det kort vei til barnemishandling ja. Det finnes ikke EN ENESTE GRUNN til å rettferdiggjøre fysisk makt uansett overfor ungen min. Kjenner det koker inni meg når jeg leser dette - stakars unger Og ja jeg har en på 7 mnd som er overalt og som ikke skjønner nei eller at ting er farlig...
Aibell Skrevet 24. september 2008 #9 Skrevet 24. september 2008 Signerer innlegget ditt i sin helhet.
ღ cindarella-twinsღ Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Jeg synes det er en uting! Vill ikke se det og kommer heller aldriii til å gjøre noe slikt mot barna mine!! Tror ikke barnet forstår hvorfor det blir knipsa.. tenk da.. det forstår ikke faren ved det det gjør.. Nei huff å huff.. tro vist vi skulle blitt knipsa på fingrene når vi holdt på med feks kjøreopplæring? Nei, ikke gjør det da...
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Nei, jeg mener ikke at knipsing av fingre er barnemishandling. Når det er sagt så kommer jeg aldri til å knipse mine barn på fingrene eller noe i den duren. Jeg skal klare å lære de forskjellen på rett å galt på andre måter. Selv er jeg aldri blitt lagt en hånd på, hadde aldri husarrest heller. Jeg er ikke uskikkelig fordi om jeg ikke har blitt knipset på fingrene. Kan godt hende at å knipse fingrene kan virke men for meg hadde det vært uaktuelt. Vil også tilføye at jeg synes det er tidlig å knipse en onge på 9 mnd. Det er jo enda en baby. Jeg tror ikke en baby på 9 mnd skjønner et knips på hånden bedre enn et strengt klart å tydelig NEI.
Trulte76 Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Nei mener ikke det er barne mishandling. Men de forstår nei når man er 9 mnd. Jeg brukte å si nei strengt å ta de vekk gang på gang. Istedet for å knipse. De skjønte jo til slutt de ikke fikk lov. Men kunne gjøre det likevel, men da brukte de se på meg og så skyndte seg å gjøre litt skam hehe. babyer er babyer
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2008 Aiden skjønner ikke nei han den duppeditten og han har hørt det pluss å ta bort fingrene siden han begynte å rulle rundt for 4 mnd siden :-) Men hadde han gått for komfyren, eller ei plate eller noen ting som kunne potensiellt skade han så hadde jeg tatt fart å dyttet han unna eller slått hendene bort! Og jeg tror nok de fleste her hadde gjort det samme, og jeg regner med at alle begynner å snakke om sikring, men det går ikke ann å sikre alt, og det som er farligst er det man ikke kan sikre eller som man i utgangspunktet ikke ser på som farlig. Jeg har selv en stålampe i børstet stål som er tung som ett bly lodd i stuen og selvsagt er det veldig interessant for en liten utforsker. Så tro meg hadde jeg fått valget om han skulle få den i hodet eller jeg tar fart og dytter han bort så han faller eller å slå bort hånden selv om det hadde gjort vondt så hadde valget vært enkelt for meg i allefall :-)
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 24. september 2008 #14 Skrevet 24. september 2008 Den stålampa ville jeg ha gjemt unna så lenge. Å komfyren går det an å sikre. Ja, det aller meste kan sikres, å en del ting kan man gjemme unna, sånn som planter, tunge løse gjenstander osv.... JEG synes ikke en baby på 9 mnd skal bli knipset på fingrene fordi om han prøver å ta på komfyren eller den store lampa di. Han skjønner jo ikke hva som er farlig. Han skjønner ikke hvorfor han får se på ei tom flaske men ikke den lampa for eksempel, så ved å knipse han på fingrene når han ser på noe som er farlig tror jeg bare skaper forvirring. Da er det våres jobb å sikre hjemmet best mulig så de kan utforske omgivelsene så trygt som mulig!
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 24. september 2008 Jeg tror jeg må flytte inn hos deg jeg for skal jeg flytte unna alle tingene som står på gulvet, dvs lamper ol så vil jeg da leve i mørket og det har jeg ikke tenkt. Nei det går ikke ann å sikre alt, ikke sjans. Man prøver etter evne å lære babyene å ikke ta ting, men det er også individuelt hvordan babyer er. Det er mine 2 barn ett skole eksempel på for datteren min tok aldri noe, lot alt være i fred og hun trengtes det bare å si 'nei, mamma sin' eller 'nei, aua' og hun lot det være i fred for alltid. Gutten, not so much!
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. september 2008 #16 Skrevet 24. september 2008 neimen herrefred da! det er da ike noe å lage tredje verdenskrig utav dette... alle mødre vil ta tak i ungen sin og kanksje slå vekk hånda hvis ungen er på vei til å skade seg, å skrike nei mens ungen er på vei ut i trafikken hjelper vel ikke alltid? og hvis ungen er på nipet til å stikke hånda bortpå en varm plate vil vel reflekser tilsi at man slår vekk/napper vekk hånda til ungen og blir sint fordi man er redd for det som kunne skjedd? Jeg ble oppdratt med knips på fingra og ris på rumpa når jeg var pøbelunge og nekta å godta at det ikke var så lurt å kaste stein på bilene eller stuevinduene, og det har da blitt folk av meg. Barnemishandling er et meget sterkt uttrykk som blir overbrukt og dermed mister sin styrke. Å knipse vekk fringa til unga når de er på vei til å skade seg selv er IKKE mishandling i mine øyne, å slå ungen daglig eller være ekkel og slem mot ungen er mishandling. Man trenger ikke å være enig i å knipse på fingra, men hold ordet mishandling utenfor denne diskusjonen, det er bagatelisering av et virkelig fælt og grusomt problem...
2 hjertegull :) Skrevet 24. september 2008 #17 Skrevet 24. september 2008 Jeg signerer her jeg.. Synes det var et godt innlegg
***Lille lykke*** Skrevet 24. september 2008 #18 Skrevet 24. september 2008 Altså: det går helt fint å gjemme unna de verste farene for barna i et hjem og å sikre farlige ting. Rydd vekk pøet og plasser ting i høyden. Må innrømme at jeg er litt i tvil her. Har en nevø som lugger og slår uansett hvor mye vi sier "nei" eller kjefter eller prater... Så til slutt så knipsa jeg han. Han ble forfjamset og fikk sikkert litt au, men då gav han seg!! Samtidig er jeg egentlig enig med dem som sier at fysisk avstraffelse er en uting. Hadde noen slått eller knipset meg når jeg var liten, hadde jeg sikkert vært et nervevrak i dag. (tåler dårlig straff). I tillegg tenker jeg at vi voksne skal være forbilder for de små, og hvis vi slår/knipser hvorfor skal ikke barna også gjøre dette? Nei alt i alt, prøv å fjerne de verste farene og heller gi barna masse gøye, trygge leker/ting å putle på med. Funker hvertfall her i huset....
bixit Skrevet 24. september 2008 #19 Skrevet 24. september 2008 Signerer Garfy over her! Poenget med knipsingen er vel helst den at de skal forbinde ordet "nei" med noe negativt og at en bør stoppe. Dermed blir det nærmest meningsløst å knipse uten å også si nei. Helst bør de få et nei i forkant, til advarsel, når en ser de er på vei mot noe ugagn. Hvis de fortsetter uanfektet så blir det ett skarpere "nei!" og et knips. Med knips mener en da selvfølgelig ikke voldsom svie og sprutende tårer, bare nok til å deflektere oppmerksomheten bort fra det de holder på med og vurdere hva som nettopp skjedde. Er i alle fall slik jeg har oppfattet det. Når noe skjer i full fart, kaffekoppen, gryta, løper ut i trafikken, så er det litt annerledes. Da styres vi mye av frykt og knipset/klapset da blir ofte hardere. Sier ikke at det er en bra ting, men det er forskjellig.. Å totalt sikre huset sitt er å gjøre ungen en bjørnetjeneste. Noe sikring må til, men ikke alt bør fjernes. De lærer tidlig og er alt lov hjemme der det er sikret, så er jo alt lov hos andre også eller ute i trafikken. Da oppstår de farligste situasjonene spør du meg...
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 24. september 2008 Signerer både Garfy og midtimars!
Tredjemann på vei :D Skrevet 24. september 2008 #21 Skrevet 24. september 2008 Jeg har ALDRI knipset, klasket eller ristet min nå 3 år gamle sønn noensinne jeg! Kunne aldri falt meg inn, og jeg synes det er lavmål av de som gjør det...! Dere må da vel skjønne at små barn er nysgjerrige og utforsker verden på en helt annen måte enn vi gjør??? Gutten vår har alltid vært nysgjerrig og det synes jeg er flott, et sunnhetstegn! Hver gang han nærmet seg farer eller ting han ikke fikk røre, sa vi "huff, huff" eller "nei, nei" og løftet han bort. Etterhvert sa han selv "huff, huff" til farlige ting og holdt seg unna. Barn skal behandles med respekt!!! Og når du nevner det HI, så har jeg alltid snakket med babyene mine om alt og ingenting, og lest og sunget masse og eldstemann var veldig tidlig ute med språket. Han er også en veldig snill, forståelsesfull, morsom og intelligent gutt og en helt suuuper storebror. Masse skryt av meg og mine her, men det får du tåle når du ber om andres meninger!
Tredjemann på vei :D Skrevet 24. september 2008 #22 Skrevet 24. september 2008 Nei vet du hva... Jeg blir så provosert nå at jeg må prøve å holde meg unna denne tråden tror jeg...! Dere som forsvarer det aner virkelig ikke hva dere prater om og hva som skjer i hodet og kroppen til en baby. Hvis en unge holder på å skade seg så skal man da ikke knipse eller slå ungen!!! Da tar du tak i den stakkars ungen og løfter den opp og klemmer den og viser at du er så gla i ungen at du vil forhindre at det skal skje h*n noe!
Tredjemann på vei :D Skrevet 24. september 2008 #23 Skrevet 24. september 2008 Så hvis ungen din løper/krabber i full fart mot trafikken vil du altså klaske til ungen din? Knipse h*n? Er du ikke riktig god eller?
Athina' Skrevet 24. september 2008 Forfatter #24 Skrevet 24. september 2008 Ja, det vil jeg se siljemor hvis poden er på vei ut i trafikken eller legger hånda på komfyren. Vi mennesker eller dyr for den saks skyld er ikke laget sånn, vi har en refleks som hadde gjort at vi hadde handlet på impuls og det er ikke å forsiktig løfte poden bort fra faren for skal man reagere så treg så hadde barnet allerede blitt skadet.
vimsa;) Skrevet 24. september 2008 #25 Skrevet 24. september 2008 det tar da ikke lenger tid å løfte bort ungen enn noe annet?!!! helt overasket jeg, trodde knipsing og andre skremsel tiltak var gått ut på dato.. nei støtter silje over her jeg,..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå