Gå til innhold

barnet mitt har hull i ei tann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan se at det er et bittelite hull der, og stakk ei nål i jekselen, og det gjorde tydelig vondt.

Aldri i livet om han vil dra til tannlegen, når vi har så mange problemer med å pusse tennene. Det er en kamp av en annen verden, og jeg pusser tennene hans mens han hyler og skriker. "Tannkremen smaker æsj"! hyler han, uansett om det er tannkrem eller ikke på børsten.

Han er fyller 3 senere i år, og jeg synes det er forferdelig at han har hull i ei tann. Noen med erfaringer? Boring av tenner på en så liten gutt høres veldig drastisk ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bestilt time til han, men må vente en hel måned. Håper det går fint!

Skrevet

jenta mi fikk hull i en jeksel for noen år siden, hun er 7 nå. de rørte den ikke så lenge de ikke har vondt. men nå fikk hu tannverk og måtte trekke den. syns det er drastisk jeg:( stakkars små:(

Skrevet

Når han la seg i går kveld, stakk jeg i hullet med ei nål (tror jeg skrev det). Det gjorde klart vondt. Han sier han har "vondt i munnen" sin, og peker inni der. Tydelig at det er tannverk på gang. Hans eldre søsken har aldri hatt hull i tennene sine før de var mye eldre. Han spiser lite godterier, og har hatt et sunt kosthold (så godt det lar seg gjøre med en kresen toåring).

Dette var veldig uventet og ille synes jeg.

Han har vært med meg og broren sin til tannlegen, og sett hvordan det blir gjort. Så jeg håper han ikke blir redd når det er han som skal sitte i stolen.

HI

Skrevet

jenta mi fikk noe hu drakk en halvtime før så hu ble rett og slett full hu klarte ikek gå, snakke, sitte eller noe. brydde seg ikke om noe rundt. men hu skrek da de satte sprøyta og når de trakk. men de skal glemme alt etterpå. og hu husker bare sprøyta:) og er ikke skremt tror jeg.er fælt og se de skriker der men de får det mye bedre etterpå.

Skrevet

KA?? du må da ikke stikk med ei nål der du... Du må jo heller ring tannlegen... Stakkars unge... Tennene SKA pusses,å da må dæm gjerne holdes litt fast.

Skrevet

Har hatt tannverk sjøl... Å det e jævlig vondt,sku heller ha hatt vondt i en fot el... Du bør ring å klag te tannlegen eller ring døgnåpne tannlegevakta... Gutten din kan ikke gå sånn i en mnd te,det hadde ikke æ klart,å det håpa æ inderlig at han slipp.. Angra for at æ leste dette innlegget!

Skrevet

mizz25, vi pusser tenner, selv om det er en kamp. Hvor har du det fra, at vi ikke pusser??

Det er en kamp. Men jobben blir gjort hver dag.

HI

Skrevet

Det er ikke konstant vondt. Og vi står på liste dersom noen sir fra seg en time. Da får vi komme tvert. Jeg bor langt fra tannlegevakt, så det er ingen mulighet.

Ikke alle som bor midt i Oslo.

HI

Skrevet

mizz25, grunnen til at jeg stakk med ei nål, var fordi jeg var ikke helt sikker på om det var et lite hull, eller en matrest som ikke kunne pusses bort.

HI

Skrevet

JA og derfor er det viktig å pusse tennene entene de vil eller ikke! Vi bruker fluor tabletter også

Dere kan jo dra til tannlegen, og høre om råd. Ikke artig om han skal ha vondt heller.

Vi har til tider hyl og sprell ved tannpussen, og snuppa er 2,5 år.

Skrevet

Vi pusser tenner under tvang. Skjønner ikke hvordan han kan ha fått det lille hullet. Det er som tuppen på en tannstikker, så det er veldig lite.

HI

Skrevet

Hei

Er det tannpleier på tannklinikken der dere hører til? Hvis det er det så kanskje hun kunne sett litt på han først. De er ofte flinke med små barn, og ikke så skremmende som en mann eller utlending som snakker dårlig norsk (har jobbet flere år i tannhelsetjenensten :o) ) Da kunne tannpleieren se om det er et hull som en skal gjøre noe med, og det er bare bra om ikke alt blir gjort første besøket hos tannlegen. Tilvenning er kjempeviktig fra de er små. Ser hun at det er stort og må gjøres snarest, får dere sikkert komme til rett etterpå.

Når dere skal dit, vil jeg anbefale dere å fokusere på at stolen går opp og ned, vannet kommer i en liten kopp, tannlegen har en liten "luftpistol" osv. Jeg jobber privat nå, men har av og til litt tilvenning av små barn. De er i utgangspunktet livredde, men det hjelper så med å fokusere på det som er gøy. Lar de få på hansker og munnbind, forteller historier osv.... Ikke at jeg er så flink, altså, men ser at vi vinner mye på å få tillitt først, og at vi vekker nysgjerrigheten til de små.

Lykke til med tannlegebesøket. Syntes du gjør en god jobb med tennene. Jeg slet selv med vår gutt. Men så syntes han at busemenner ble ekkelt, og da brukte jeg det litt. Sa til han at Karius og Baktus er som små busemenner, og derfor må mamma pusse dem bort. Han gaper som bare det nå, og er så fornøyd å få bort det ekle greiene... Kan jo hende du finner på et eller annet som hjelper for dere også :o)

Klem fra meg

Skrevet

Ofte får barnet en "likegladsaft" om det må borres.

Dormicum heter den. Da blir de lett salige og de får en grei opplevelse av det hele. Støtter det med tannpleier, det er ofte at bare en rens og litt fluorpensling kan gjøre mye bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...