Gå til innhold

Jeg blir irritert over at en vernepleier blir tatt for å være hjelpepleier eller omsorgsarbeider!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

IKKE for å si noe negativt om hjelpepleien/omsorgsarbeider (helsearbeider heter det vel nå), men jeg blir skikkelig provosert når man går 3 år på høyskole, også få spørsmål som; Herregud,er hjelpepleien over SÅ mange år? Hvorfor tok du ikke den linja på vgs da? Hva er egentlig vernepleie,er det det samme som hjelpepleier? Hvor kan du egentlig jobbe,på sykehjem? Kan du kun jobbe med mennesker med psykisk utvh du da?

Grrrrr.. Kanskje lite å henge seg opp i,men når man sliter ræva av seg i 3 år,leser tonnevis med pensum,oppgavefrister,muntlig eksamen,skriftlig eksamen,ferdighetsstester,medikamenttest,fremlegg,muntlig høring på tre timer pluss bacheloroppgave... Ja da hadde jeg håpa at folk visste hva dette var,og ikke sammenlignet det med en vgslinje! Bare for å si det,jeg tok hjelpepleien selv,så all ære til dere!!! Fantastisk utdannelse det også! Likevel vil jeg ha noe igjen for å ha gått mange år på skole,jeg tok det over 4 år!

Skrevet

Rart du skulle komme med det innlegget nå.... Var en dikusjon jeg hadde med noen her en dag der vernepleie kom opp og der en person da sa noe om at det ikke var høyskole utdannelse, vel fikk korrigert det i hvertfall.

:-)

Skrevet

Så du selv er fullstendig oppdatert på alle yrker og yrkestitler som finnes?

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hva en vernepleier gjør, og skammer meg ikke det minste over det. Har aldri møtt en vernepleier,og tviler vel på at jeg noen gang skal ha behov for en.

Hvorfor opplyser du ikke heller folk om hva en vernepleier er i stedet for sånn surmuling?

Skrevet

Å ja,det har jeg ikke sett,ellers hadde jeg nok svart:)

Skrevet

jeg ble lettere irritert da jeg fant ut at sekretæren på kontoret tjener det samme som meg. hun har hatt opplæring på excell, og jeg en embetseksamen.

så at noen ikke helt alt innhold i alle ørten bachelor grader som finnes, er vel ikke helt like ille som at en ikke får LØNN etter utdanning. det er tross alt penga en jobber for. når de derre helsearbeiderene begynner ågå forbi deg på lønnstigen da kan du begynne å knurre da :)

Skrevet

Mange tror at en vernepleier kunn jobber med psykisk utviklingshemmede, noe som er helt feil. Vi jobber også fks på sykehjem, psykratisk avdelinger, barneværnet. Vet også om et par vernepleiere som jobber på NAV.

Så 23:16 du har nok kanskje allikevel vært i kontakt med en vernepleier uten å være klar over det;)

Skrevet

Her jeg jobber sitter en kar på kontoret ved siden av, uten annen utdanning enn et par kurs han fikk betalt av jobben, med 50 000 mer enn meg i lønn. Jeg har høgskoleutdanning og langt mer arbeidspress og ansvar enn han. Dette er i det offentlige ja..................... *knurr*

Skrevet

Ja, men hva gjør en vernepleier? Hva er det de verner?

Skrevet

Melka og brødet koster det samme enten du er høy eller lav.

Men kanskje det hadde vært en ide med gratis utdanning til de som ville så slapp vi denne diskusjonen.

Skrevet

Vernepleieryrket gir deg muligheten til å delta i menneskers utvikling mens du er på jobb. Du tar aktivt del i livene til barn og voksne med ulike funksjonsvansker.

Vernepleiere arbeider hovedsakelig innenfor helse- og sosialsektoren. Arbeidet foregår i direkte kontakt med mennesker med funksjonsvansker og er rettet mot brukernes hverdagsliv. Arbeidet kan i prinsippet skje når som helst på døgnet og er gjerne av langvarig karakter.

Utfordringer knyttet til psykisk utviklingshemming står sentralt i utdanningen, men vernepleiere arbeider også med mennesker med fysisk funksjonshemming eller psykiske lidelser, aldersdemens eller lignende.

En stor del av arbeidet skjer i hjemmet til brukerne. Vernepleiere bistår også brukerne utenfor hjemmet og gir brukerne assistanse slik at brukerne kan fungere i arbeid, skole eller barnehage samt delta på ulike fritidsaktiviteter. Felles for disse brukerne er at de kan ha nytte av den kompetansen vernepleiere har innen miljøarbeid, pleie og omsorg samt habilitering og rehabilitering. Målet er å oppnå best mulig funksjonsevne, mestring og sosial deltagelse for brukerne. Arbeidet tar utgangspunkt i brukerens premisser og ressurser, hvor vernepleieren oppmuntrer til egeninnsats av dem de jobber med.

Behovet for vernepleiere er stort og valgmulighetene er mange både når det gjelder arbeids- og videre utdanningsalternativer.

Skrevet

Og så har jeg aldri vært i kontakt med sykehjem, psykiatriske avdelinger, barnevernet eller NAV da.

Foruroligende at en "VERNEpleier" med så "lang" og "overlegen" utdanning ikke greier skrive "barneVERN" riktig forresten, og heller ikke PSYKIATRISKE.

Skrevet

Oi...var ikke her inne på dette fora det kom jeg på, men på msn....med noen andre :-)

Skrevet

Jeg opplyser hver gang jeg,men hva skal vi gjøre da?? Legge inn innlegg overalt? Egentlig så burde dette være noe for god morgen Norge.. Kanskje det var en ide..hmmmm..

Du sier at du tviler på om du får bruk for en vernepleier. Vel,da skal jeg fortelle deg noen eksempler der en får bruk for en vernepleier:) La oss for eksempel si at du får ett barn med autisme,adhd osv osv,da er vernepleierne gode å ha! Vi er eksperter på atferdsanalyse (hehe), vi kartlegger,lager mål/tiltak etc etc.. I skolen så er de spesielt ute etter vernepleiere. I demensomsorgen skriker de etter vernepleiere! Hvis noen lurer på noe så skal jeg med glede utfylle for dere,i vide og det brede:)

Ellers legger jeg ved en link,så kan dere se hva en vernepleier gjør. Da opplyser jeg dere!

http://www.fo.no/vernepleieren/category230.html

Skrevet

anonym 23:30 Du er ei skikkelig drittkjerring....for det første så er jeg ikke HI og for det andre er jeg ikke vernepleier. Men kan hende at jeg vet hvor en vernepleier kan jobbe og hva de gjør for det om!!!!trenger faktisk ikke være et geni for å vite det!!!!

Skrevet

Så fordi melka og brødet koster det samme for alle så er det rettferdig at de uten utdanning eller kompetanse får mere lønn bare fordi de er i slekt med ordføreren?

Skrevet

Takk for ditt utfyllende gode svar,håper alle leser dette her! Hi

Skrevet

Ja,det er også ett tema man kunne diskutert mye! Er helt enig med deg! Hi

Skrevet

Nei, men argumentet ditt (jeg er selv høyskoleutdannet) deres er at på grunn av at dere har tatt opp studielån så fortjener dere bedre lønn.

Hvis alle fikk gratis utdannelse hadde ikke det vært et argument.

Skrevet

Er ikke snakk om gratis utdanning vettu,men om hvor mye man gjør for å bli en vernepleier,hvor mange timer man jobber med det! Også er resultatet at ingen vet noen ting om utdannelsen,irriterende bare..

Skrevet

Vernepleieren tråkker på hjelpepleieren som tråkker på miljøarbeideren. Der har du forskjellen på dem. Det sier hvertfall de mest oppegående som selv jobber i de kretser, har jeg hørt...

Skrevet

Skjønner det. Alle vil ha respekt for arbeidet sitt.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det på den måten.. Alle yrkesgrupper er flinke på sitt felt.

Skrevet

Ja,er noe med det.. Jeg skal jobbe for det her jeg kjenner jeg,opplyse hver og en! Samme med stillinger som utlyses,nesten hver gang står det: Sykepleier/vernepleier søkes. Hva med: Vernepleier/sykepleier søkes da??? Blæææ..hehehhe... Jeg VET at det var teit,men måtte bare kommentere det! Vet om mange sykepleiere som ikke liker vernepleiere,det irriterer også meg!

Skrevet

Dere er jo ikke den mest framtredende gruppen i helsevesenet. Sykepleierne og lærerne får alltid "sole" seg i glansen i forbindelse med lønnsoppgjør osv. Men dere må jo selv gjøre noe for å gjøre yrket deres kjent for "folk flest".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...