Gå til innhold

Ang svangerskapspenger og fedrekvote når far jobber i nordsjøen og noen andre spørsmål

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt til å ha 80% dekning i 54 uker. 3 av ukene er jo før termin. Jeg er nå sykemeldt og skal være det fram til permisjonen begynner.

Jeg skal ha tvillinger, og tror det er ganske stor mulighet for at de kommer litt tidlig. Hvis de kommer før permisjonen begynner,så får jeg jo sykepenger. Og sykepenger er jo 100%. Blir dette justert i ettertid da? Siden hvis jeg føder før får mer i lønn enn permisjonen med 80% dekning ?

Vi får også 7 uker ekstra permisjon pga tvillingfødsel. Vi tenkte at jeg skulle ha alle ukene, unntatt de 6 som er for far. Han jobber i nordsjøen og jobber 2 uker,fri i 4. Han tenkte å ta ut permisjonen mens han har fri.

Han har fastlønn,og får lik lønn enten han har jobbet i løpet av en måned eller ikke. Får han da dobbel lønn når han har permisjon? Eller får han ikke lønn fra arbeidsgiver men bare fra nav da? I såfall hva er poenget med at han skal ta ut permisjon da? Hvis han har fri 4 uker og får 100% lønn fra arbeidsgiver uannsett så er det jo mer enn 80% lønn fra nav og hjemme og fri har han jo uannsett?

Hvis det er slik,er det noen som helst mulighet for at jeg kan søke om å ha hele permisjonen,54 uker+7uker? Pga arbeidsforholdet han har og tvillinger?

Ble rotete dette her, men håper noen gidder å svare. Har lest litt på Nav sine sider, men ble ikke så mye klokere akkurat. Jeg snakket med jobben min og fikk et skjema jeg skulle fylle ut med når jeg skulle ta ut permisjon og ferie og fikk beskjed om at det skjemaet skulle de ikke ha tilbake etter jeg hadde født. Og søknad til Nav skulle jeg ordne selv og datoene på det ble justert etter fødselen sa de på jobben.Når skal jeg sende inn det skjema?

Fortsetter under...

Jeg mener jeg har lest på Nav sine sider at fedre som jobber i nordsjøen kan ta fedrekvoten i arbeidsukene sine og fri i fri ukene sine. Dvs at han kan være hjemme sammenhengende 2+ 4 uker 3 ganger enten sammenhengende eller oppdelt om dere vil det.

I ukene han har får ikke du betalt noe om du velger å være hjemme samtidig.

du blir ikke sykemeldt frem til permisjonen starter om du føder før, du mister de 3 ukene før og så begynner du rett på de ukene som er igjen dvs 51 uker (54-3)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...