Gå til innhold

kløe under føttene.. WHY??? noen fler??? håper på raskt svar =)

Anbefalte innlegg

har termin i midten av november, nå i d siste har jeg fått veldig til kløe under føttene... :(

blir veldig fortvilt til tider fordi jeg har lysst til å bare rive av meg huden, for d føles som d brenner under huden.. d svir,prikker og klør noe helt jævlig.. når d er på d værste bare river jeg av meg sokkene og klør til jeg nesten blør,men d hjelper jo ikke stort,blir bare værre etterpå---

dessuten er d ikke alle plasser jeg befinner meg at d egner seg å bare rive av seg sokkene å slenge føttene på bordet heller..

har prøvd å ta fotbad og prøvd å smøre inn føttene i forskjellige kremer.. d lindrer litt akkurat der å da,men så blir d like ille igjen..

d begynner å bli så ille at d går utåver nattesøvnen også..

d klør å klør å d kløøør...

noen som vet hva som kan være årsaken til dette? om d har noen sammenheng med graviditeten? er d noen som har eller har hatt samme problemet?

Fortsetter under...

Jeg hadde akuratt det samme, det var ikke til å holde ut. Kontakt legen din for å ta blodprøve for å utelukke farlig kløe (du må være fastende for denne blodprøven). Heldig vis for meg var det ikke noe farlig, men jeg fikk i alle fall piller som gjorde at jeg sluttet å klø og fikk sove om natten, det var heeelt vidunderlig første natt uten kløe og med søvn. Se hva jeg fant på Apotek1 sine sider da jeg søkte på svangerskapskløe, det var dette som fikk meg til å kontakte legen. Bedre med ett stikk i armen enn å gå å være urolig.

"Ved graviditetsbetinget intrahepatisk kolestase er kløen ofte lokalisert til håndflater og fotsåler. Det kan også klø andre steder på kroppen. Kløen er gjerne mest plagsom om natten. I sjeldne tilfeller kan huden bli gul som et tegn på gulsott. Tilstanden oppstår i de fleste tilfellene i løpet av de tre siste månedene av svangerskapet. I verste fall kan tilstanden føre til for tidlig fødsel eller fosterdød."

Selv om jeg kun hadde kløe under føttene var det mer enn nok til at legen min ønsket at jeg skulle sjekkes. Jeg mener ikke å skremme deg. Se http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet_og_amming/svangerskapskloe for mer info om svangerskapskløe på Apotek1 sine sider.

Lykke til!

tusen takk for et godt svar maya! ;)

ble ikke skremt, men litt mer oppmerksom.. =)

jeg hadde hørt om vanlig svangerskapskløe,så tenkte at d ikke var noe å bekymre seg for..

men når d begynner å gå utåver nattesøvnen, så tenker man litt mer åver d..

man føler jo seg egentli ikke så høy i hatten når man skal ringe lege/jordmor for å "klage" åver kløe under føttene..

men til slutt ringte jeg min flinke jordmor i går, og hun bestilte blodprøve til meg med en gang, bare for å utelukke leverbetinget svangerskapskløe... hun sa d var veldig bra at jeg hadde tatt kontakt, selv om d kanskje viste seg å ikke være noen ting..

nå sitter jeg å venter på at legekontoret skal åpne, for ettersom blodprøven skal taes fastende begynner jeg å bli litt småsulten.. :)

håper prøvene ikke viser noen høye verdier, men er jo greit å få tatt en sjekk.. virker som den lille i magen har d bra, men er helt enig med deg at d er bedre med et lite stikk, enn å sette livet til den lille i fare..

har ikke lest eller hørt om leverbetinget svangerskapskløe tidligere, så jeg synes d er dumt at d opplyses så lite om dette.. ettersom d kan være farlig for babyen..

godt å høre at du fikk god hjelp og ble kvitt kløen! =)

takk for at du delte dine erfaringer med meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...