Gå til innhold

Særeie/Felleseie - hvor sterkt står det juridisk ved et eventuelt brudd eller ved arveoppgjør?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min skal endelig skrive gjensidig testamente og samboerkontrakt, for få skikkelig orden på det økonomiske :)

Han har et særkullsbarn, men alt vi eier har vi opparbeidet oss siden vi flyttet sammen. Dvs ingen av oss hadde med oss noe av verdi inn i forholdet som skal være særeie.

Vi har 2 biler, og han står oppført som eier i begge vognkortene. Dette er fordi det er han som har ordnet alt det praktiske når de ble kjøpt.

Det er også han som betaler ned alle lånene vi har (inkl huslån) fra sin konto, men det er fordi jeg bruker lønnen min på løpende utgifter (mat, klær, ting til huset, ferier osv)

Men intensjonen er altså at vi eier bilene (og alt annet) i fellesskap.

Så da er spørsmålet mitt:

Hvis vi skriver en samboeravtale der det står at bilene er felleseie, eller at en bil er min og en er hans, er dette gyldig ved et eventuelt brudd? Eller er det det som står i vognkortet, eventuelt hvem som har nedbetalt lånene, som gjelder?

Og hva med et eventuelt arveoppgjør hvis han skulle falle fra? Kan sønnen hans kreve å få "farens biler" selv om samboeravtalen sier at vi eier de sammen?

Håper noen kan svare på dette!

-BB-

Fortsetter under...

Da regner jeg med at han testamenterer den tredjedelen han kan råde over til deg? Barn har krav på 2/3. Hvis dere skriver avtale på at dere eier bilene sammen eier dere dem med en halvpart hver. Skulle han dø har sønnen hans krav på to tredjedeler av hans halvpart. enkelt forklart - er bilen verdt 300 000, er samboeren din sin del 150 000. 50 000 av disse er testamentert til deg, så hvis du skal beholde må du kjøpe ut sønnen hans med 100 000.

Hva som står i vognkortet har ikke noe å si i denne sammenheng. Skriver dere en gyldig avtale hvor dere avtaler at dere eier bilene med en halvpart hver, er dette gyldig. (en annen ting er at det er det jo bare dere som vet, så du risikerer at han f. eks selger bilene, men da vil du ha krav på halvparten av pengene). Sørg for å få inn i avtalen at huset eies av dere i fellesskap selv om han betaler huslånet.

Det greieste er å ta en time hos en advokat og fikse dette, så får dere det helt riktig... Har sett mye klønete avtaler folk har skrevet selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...