Gå til innhold

hjelp.... :'( aner ikke hva jeg skal gjøre:(((

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet hjelpepleier, og har hatt en arbeidshelg fast i 1 år ca. (arb.helg hver 3. uke) Har fått fornyet arbeidskontrakten 2 ganger.

På denne arbeidshelgen tjener jeg ca 3000 kr (lommerusk), som jeg har uansett, men det er jo veeeldig lite penger, så jeg må jobbe mye ekstra for og sitte igjen med noe som helst..egentlig:(

Men nå har det seg slik at det er heller labert med ekstra vakter på pleiehjemmet for tiden, så jeg har ikke sjangs på å tjene noe av en betydelig sum :(

slik har det vært siden i sommer. men på vårparten før jeg visste jeg var gravid var det såpass mye ekstra vakter at jeg tjente ca 20 000 i måneden..

Spørsmålet er da: hva skal jeg gjøre? ??? :S

Har lyst å si opp hele arbeidshelgen min, for jeg synest faktisk det er mer stress enn noe annet. altså, hadde jeg tjent mer penger, og faktisk hatt en turnus å gå etter så jeg kunne planlegge fritiden min og når jeg faktisk skulle på jobb, så hadde det vært mye enklere!

Nå er det nesten sånn jeg må passe på å være ledig hele tiden i tilfelle pleiehjemmet KANSKJE ringer og trenger folk! :S Og har jeg faktisk planer, så kan du være sikker på at jeg får en telefon om og møte opp med engang! dette har skjedd mang en gang, og sier jeg at jeg ikke kan så blir det bare oppstyr.. å bli kommendert på jobb, gjør ikke saken bedre..:(

Er super stressende, og jeg føler at jeg ikke sitter igjen med den dritt! :( Driter jeg på draget om jeg går til sjefen og sier opp?

det har vell ikke så stor betydning når det gjelder penger etter fødselen eller? siden jeg ikke har noen spesiell "jobb" egentlig? hadde vell vært værre om jeg sa opp, og faktisk hadde en stor prosent fast tenker jeg;)

*sukk*

er egentlig ingen jeg kan snakke med om dette heller, for det er visst ingen som vet.. selvølgelig kan jeg gå til sjefen og prate med han, men ja.. alt virker veldig problematisk for tiden:(

Fortsetter under...

Hvordan er muligheten for å få seg en annen jobb med større stillingsprosent for deg?

Du bør melde deg arbeidsledig muligens. det er litt vanskelig å svare på hva du kan sitte igjen med da, de tar muligens et snitt av hva du har tjent og så får du dagpenger ut i fra det.

Dagpenger er med i grunnlaget for beregning av foreldrepenger

Når har du termin og har du jobbet mer enn hver 3. helg i de senere måndene? (i forhold til å kunne regne at en har jobbet i 6 mnder av de 10 siste så må man ikke ha mer enn 14 dager mellom vaktene. )

Jeg kan forstå at din nåværende arbeidssituasjon er stressende. Før du sier opp ville jeg sjekket opp hva du kan regne med å få i foreldrepenger og muligheter for dagpenger (du kan melde deg arbeidsledig selv om du fortstter med den stillingen du har. Du er da arb. ledig i feks 75%)

altså.. jeg har hørt at jeg står høyt opp på listen til å vær den neste som får fast stilling med høyere prosent på pleiehjemmet da.. Men jeg har ikke hørt noe ifra sjefen om det personlig da.. :/

vet ikke om jeg kanskje bare skal spørre hvordan det ligger ann, og forklare situasjonen min? Regner med at jeg ikke får noen høyere % før til etter jul,da det er noen som skal slutte/ gå av med pensjon..

Men det hjelper meg vell fint lite akkurat nå.. :( har vurdert å melde meg arbeidsledig ja:) Men jeg bor på bygda da.. så her er ikke all verdens med muligheter heller.. butikk er vell det eneste tror jeg.. som kunne passa for en som er gravid.. ellers er det bare verft, sveising og innen fiske.. jajo, barnehage er her jo, men den er fullsatt..

Jeg har termin i slutten av februar:)

jobba endel i sommer da.. 80- 100%..vikariat.. (tok litt xtra vakter fra jul i fjor til i sommer og.. så har vell holdt meg under grensa på 14 dager mellom vaktene).. i juli blei jeg sjukmeldt 100% i 20 dager da, pga mye kvalme og vondt pga svangerskapet. etter det har jeg bare jobba den faste arbeidshelga mi..

takk for råd:) skal forhøre meg litt rundt angående dagpenger ol :)

Hei.

Om du har krav på dagpenger så stilles det noen krav, men som gravid vil du likevel ikke bli tvunget til å flytte til en annen side av landet eller begynne å sveise etc.

Du har jo fylt kravet om arbeid i 6 av de 10 siste måndedene.

Om du nå velger å gå på dagpenger så er ikke det til hinder for en høyere stilling i jobben du ahr nå. Det vil bli en avkortning i dagpengene om inntekten din øker

Om du går på dagpenger vil foreldrepengene dine bli beregnet av de 6 beste av de 10 siste månedene før permisjonen begynner.

Du kan velge å strarte permisjonen din inntil 12 uker før termin. Det kan hende det kan lønne seg om det sørger for at du får med noen bra månder i beregningen av foreldrepenger.

Om du går ut i perm tidlig så bruker du av totalen, så du får regne på det.

Har du en mann/far til barnet som skal ha fedrekvote og han har god lønn så bør dere også vurdere om det kan lønne seg å velge 100% dekning i 44 uker og at du heller tar noen uker ulønnet perm

(feks om du har 10000 i mnd og han 30 000 i mnd så får dere utbetalt nærmere 8000 kr mer totalt om dere velger 100% utbetaling)

Det er lett å tenke at om man har lav inntekt så utgjør ikke differansen mellom 80% og 100% så mye, men det er da det gjør det om pappaen har god inntekt.

Annonse

Det stemmer at du får 8 ukers karantene hvis du selv sier opp jobben din. Reglene er også slik at du kun får støtte i form av dagpenger hvis stillingsprosenten din er redusert med minst 50%. Det betyr at om du jobber en 60% stilling så får du ikke støtte i form av dagpenger for de resterende 40%.

Dagpengene utgjør dessuten bare ca 62,5% av beregningsgrunnlaget (lønnsinntekt siste år, ev. gjennomsnitt av tre siste år hvis det gir bedre beregningsgrunnlag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...