Gå til innhold

Er de ansatte i bhg deres flinke til å kle på barna?

Anbefalte innlegg

Etter vær og vind?

Jeg ser at når de kler på barna for å gå ut nå, så har de bare parkdressen utenpå vanlig innebukse (som kan bli klumpete og stiv å ha under), og det liker jeg ikke. Har jo ull som de kan ha på i stedet!

Jeg sier i fra om dette, men det blir aldri gjort, for det er alltid noen andre enn den jeg har gitt beskjed til som kler på... sukk...

Fortsetter under...

Tenk på hva all denne av og på kledningen koster dine barn i utetid. Det tar kun noen få minutter med et barn, men i barnehagen har de mange. Ta på barna bukser som du er komfortabel med at de har under dressen.

Men, hva skal vi med all ulla barnehagen maser om da, hvis de ikke gidder å ta det på barna?

Og er det ikke viktig at barna har det behagelig og har klær som regulerer varmen når de er ute? Det er da strengt tatt bare å ta av en bukse og trekke på en ulldress.

Jeg opplever ofte at barna mine blir klamme og varme med disse klærne under dressen.

Trodde det var barnehagens oppgave å kle barna etter vær og vind når de er i bhg?

....hva skal vi med all ulla barnehagen maser om da, hvis de ikke gidder å ta det på barna?

Eh, kanskje bruke den om vinteren?

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men det er vel ikke mange bhg som maser om at foreldre må sende med ulltøy NÅ? Der jeg jobber har vi en plakat som viser fornuftig vinter-påkledning. Men vi har likevel en følelse av at parkdress over inneklær er gangbart i september.

Hva med at foreldrene faktisk kommer med barna i ull longs og trøye innom joggedressen?

Det hadde spart oss for mye tid og mas i påkledning , tid som vi i stedet kunne brukt på ungene deres i leik, samtale, kos og oppmerksomhet.

Her synes jeg enkelte foreldre har helt feil fokus av hva som er viktig for barnet!!

Jammen, barna har jo ull longs og trøye under joggedressen!

Og nå må du anonyme oppi her huske på at vi bor på forskjellige steder i landet. Om det ikke er brukt for ullklær der du bor enda, så er det det her hvor vi bor.

Er det ikke viktig for bhg å kle barna behagelig og fornuftig etter vær og vind?

Annonse

Det er faktisk mange barn i vår bhg som bruker ull nå. Fordi ull rett og slett kan brukes i både kaldt og varmt vær, og ulla holder barna godt temperert.

Trenger ikke å være vinter for å bruke ull.

Der jeg jobber tar vi selvsagt av det ytterste laget og på med varmedress om det er nødvendig. Om foreldrene har spesielle ønsker, følger vi dem så langt det lar seg gjøre. Har hatt vondt av flere småtasser som går rundt i ull med fleece utenpå og tykk lue i 19 varmegrader fordi foreldrene krever det. De lurer likesom ikke på hvorfor de er våt av svette, "de er jo så små (1 år) og babyer skal en jo kle godt på".

Jeg skjønner at noen foreldre er engstelige, men mange ser ut til å glemme at vi faktisk er eksperter på påkledning. Vi vurderer dette for 10-15 barn hver dag, og opplever utrolig sjelden at noen er kalde med mindre de er for dårlig utstyrt. Mitt barn begynner snart i barnehage, og med mindre jeg ser at de ikke klarer det lar jeg vurdering av påkledning være opp til personalet. Men på vinteren vil jeg gjøre det de smarteste av mine foreldre gjør. Ta på snuppa ullundertøy med f.eks krinkelull over. Jeg kommer heller ikke til å klage om det kommer en tomatflekk på. Det er klær jeg kjøper for egenskapene, og de blir ikke borte av en liten flekk.

Men, hva gjør man da, når det ikke virker som om de ansatte kan å kle på? Og heller ikke følger foreldrenes ønsker?

Her en da vi hentet barna, var minsta kald. Hadde for lite under parkdressen. Neste dag lurte jeg på om de ikke kunne ha på ull under dressen. Men, det ble ikke gjort.

Og i dag da de ble hentet, hadde minsta på seg strømpebukse, bukse, body, genser, fleecegenser, dress og lue i 16 varmegrader!

Så hvis man ikke kan sette krav til bhg om at de må kle på og av etter vær og vindt, så vet ikke jeg.

Har samme problemet som deg. Klumpete og altfor mye klær blir det ganske ofte.. Har sagt fra mange ganger om at strømpebukse er nok , og kun body + tynn ullgenser under dressen, men han har som regel bukse, genser og fleecejakke i tillegg.

For å løse problemet lar jeg han leke i strømpebukse inne om morran og legger ribbestrikkbuksa klar i garderoben til han skal ut (for nå blir det for kaldt med bare strømpebukse her;). samme med tynn ullgenser og fleece. legger bare frem det jeg synes kan være passelig.

Jeg jobber i småbarnsavdeling. Har en del års fartstid der. Pluss at jeg har egne barn i annnen barnehage.

* Enig med HI i at det med en del "inneklær" blir det stivt og klumpete under.

Men når det er sagt, HVORFOR i alle dager har så mange foreldre på barnehagebarna sone stive klumpete og ekle bukser, som feks dongeri?? De fleste barna har slike klær, og jeg skjønner ikke foreldre som har på poden dongeri som er så stivt og trange at det er både ubehagelig, og tungt, og trasig for de små både å bøye seg, og å site på kne og på huk. MERK: snakker nå ikke om sprettne 4-5-6 åringer da, mer disse som er 0-3

-Annbefaler ALLE å ha på barna joggebukser ol, da er det heller ikke spesielt klumpete under dressen.

*Men når det er sagt, bhg SKAL respektere foreldrenes ønsker, og sier mor at de skal ha på noe annet enn "inneklærne" så skal bhg følge det, innen rimelighetens grenser.

*Og en anna ting, o det er surt og kaldt ute, IKKE ha på barna deres så mange klær inne...vi må hver dag kle av barna inne. For det blir for varmt. Det er jo 20 grader inne, pluss gulvvarme, Og våre små ender som regel i strømpebukse og bod/(tynn genser, eller t-shirt.......

Husk det er UTE det er kaldt, IKKE inne....

*Og ang ULL:: Ull er ikke for varmt nå, uansett hvor du bor. Det er jo nettopp DET som er cluet med ull, den regulerer tempraturen, og er sval i varmen og varm i kulden!!!!!

Kunne nok holde foredrag om dette temaet.

*Vet dere foresten at dete IKKE må ha ullsokker eller andre sokker med anti-skli merker under på barna når det er kaldt?

Det anti skli stoffet leder kulde, så dersom du har ulvang ullsokker med antiskli, bør de AV når vintersko skal på, hvis ikke blir poden for kald på beina........

Marimari

Tusen takk for svar, Marimari!

Jeg mener fortsatt at vi som foreldre bør kunne stille rimelige krav ang. påkledning til barna. Kle på mer om det er kaldt, og kle av om det blir for varmt.

Om vi som foreldre har på det og det fra morgenen, kan det hende det blir for mye ut på dagen, og da forventer jeg at bhg kler av barna mine så de ikke flyr rundt og svetter (ute).

Jeg har alltid joggebukser/myke bukser på barna mine i bhg, men jeg tar ikke av buksa når vi kommer om morgenen, og det er der jeg mener at bhg bør følge vårt ønske når vi spør om de kan ta av buksa og ha på ull i stedet. For ull regulerer varmen mye bedre enn en joggebukse i bomull!

Greit nok, jeg kan sikkert ta av minste bukse om morgenen, og la henne fly rundt i ullundertøyet, men det NEKTER eldstemann. Han vil ikke gå rundt i undertøyet. Så hva gjør man da? Da bør da bhg følge opp å skifte til ull før de går ut, selv om det kanskje tar 2 min ekstra? Eldste gjør mye selv og, men trenger litt veiledning.

Jeg kan da ikke være helt på jordet når jeg mener at det er bhg sin jobb å hjelpe eldste til å få på seg ullklær som varmer og regulerer mye bedre, enn å bare tre dressen utenpå vanlige inneklær fordi det er kjappest, og de har mye å gjøre?

Vær glad unga deres får på seg uteklær i det hele tatt, sønnen vår har så si aldri på seg sine egene uteklær for det er noen andre som har fått de på seg. Og dem tror sønnen vår ikke har med seg uteklær. Noe som de egentlig vet at ligger på plassen hans hver dag for de blir kunn tatt med hjem til vask i helgen.

Men er skjeldent han har sine egene klær på seg.

Annonse

Du anonym over her; dersom ungen din HAR klær, som personalet mener er gode nok for dagens vind og vær er det uhørt at de ikke bruker det på han. Rapporter avdelingen til styreren du, slikt skal ikke gå an.

Du skriver at personalet egentlig vet han har klær, ergo må de bevist la være å ha hans klær på han.......

Selvfølegelig skal bhg etterkomme deres ønske om å ta av joggebuksa og ha på ull i steden.

Jeg vil foreslå at du kanskje ikke trenger å kle de i strømpebukse om morran før dere drar hjemmefra, men bare i joggebukse, iallefall dersom dere kjører bil til bhg.

Ta da på bare sokker og joggebukse, og legg ett teppe over de i bilen. De fryser ikke ihjel om de går fra bilen og inn i bhg uten strømpebukse.

Da kan dere legge strømpebuksen i kurven, og gi beskjed om at den skal på når de skal ut.

Barnehager flest bør se på rutiner i garderobesituasjonen. Det at det tar 2 minutt ekstra å kle slik eller sånn burde ikke spille noen rolle.

Jeg har jobbet mange år i bhg, og for 3 år siden begynte jeg i en Montesorri bhg, og jeg ELSKER garderobesituasjonen......

-Vi SKAL ha barna til å kle på selv, gjøre mest mulig selv, dermed er det max 3 barn i garderoben på en gang, vi sender små puljer i garderoben, og om barna kommer seg ut 09:15 eller 09:40 spiller INGEN rolle..........

Tar men seg TID i garderoben, har man også TID til å etterkomme foreldres ønsker.

Tusen takk for fint svar!

Det er godt noen som jobber i bhg er enig med meg. Og jeg står fortsatt på mitt når jeg mener bhg bør kle barna etter vær og vind+ønsker fra foreldrene.

Og jeg liker ærlig talt ikke at de bare trer dressen utenpå joggebukse med strømpebukse innenfor når de skal ut. Det blir klumpete, og de blir klamme. Og jeg mener det ER bhg sin oppgave å ta av joggebuksa og ha på ulldressen i stedet.

Jeg syns det funker dårlig med beskjeder ang. påkledning i denne bhg, men har en forståelse pga at bhg er helt ny, og det er nytt for alle. Alikevel syns jeg de nå bør sette fokus på hvordan slike beskjeder blir fulgt opp, for det er noe som er veldig viktig for meg. Det er viktig for meg at jeg vet at barna mine er tørre, varme og har det behagelig når de er ute.

Grunnen til at jeg spør inne her, er for at jeg ønsker innspill til vi skal på foreldresamtale. Jeg vet bhg ønsker både ris og ros, så da må vi ta opp både det som er positivt og det som er negativt. Og denne påkledningssituasjonen sammen med beskjedgivningen funker dårlig.

2 minutter pr. barn er faktisk 30 minutter på min avdeling. Det er 30 minutter mindre utetid og mer ventetid, noe vi igjen får kjeft for av foreldrene som krever at vi er mer ute selv om vi er ute fra frokost til lunsj og fra de står opp til de blir hentet. Jeg vil ikke si at det ikke spiller noen rolle om barnet kommer ut senere, for på småbarnsavdeling har vi kun en time halvannen med tid som kan benyttes før de må inn igjen for å spise. Rundt halv tolv er de så slitne at de må få legge seg, og før det må de selvsagt få mat, og før det må de vaske hender. Alt dette tar tid med små barn, og de fortjener at vi ikke må mase så mye på dem. På stor avdeling er ikke dette med tid så avgjørende, men en har likvel andre barn som skal passes og praktiske oppgaver som skal gjøres.

Synes ikke du skal la være å ta på strømpebukse, det blir ikke for varmt med ull uansett. Synes selvsagt at en skal ta av joggis og på med varmetøy. Likevel har jeg en del erfaring med at foreldre ikke alltid vet hva de snakker om når vi snakker påkledning. Vi etterkommer krav, men diskuterer det med dem om vi er uenig. Å kle etter vær og vind er en selvfølge hos oss, vi lar ikke barna lide for at foreldrene har på dem for lite under. Å basere seg på at de skal bytte alt fra innerst til ytterst synes jeg er drøyt. Ull regulerer temperaturen.

Ok. Litt uanigheter her skjønner jeg :-) Det er lov.

Men, hva kan vi forvente egentlig? Jeg mener at jeg bør kunne forvente at om mine barn kommer i trøye/body, strømpis+ bukse og genser over der, så bør bhg ta av buksa og genseren og ha på ull under når de skal ut. Det kan ikke være for mye forlangt?

Når jeg gir beskjed i bhg om hva jeg syns de bør ha på seg, så sier jeg i samme slengen at de får også selv vurdere litt etter været. For sånn som nå da, så kan det være 10 grader på morgenen når de minste går ut, men så er det kanskje 15 grader midt på dagen. Så da må de jo vurdere selv.

Men, da vi kom i bhg en dag og de minste var på vei ut, kledde jeg på minsta selv. Og da hadde jeg på henne litt godt med klær siden det var ganske surt. Da vi hentet dem hadde sola kommet, og det var 15-16 grader, og minsta hadde akkurat like mye klær! Det syns jeg er drøyt! Da syns jeg det virker som om de ansatte ikke har helt peiling.

Jeg syns dette er vanskelig, og lurer veldig på hvordan dette kan løses på best mulig måte.

de vet godt at han har klær der, men finner dem ikke, for noen andre har fått dem på seg. innimellom tar dem bare nabo hyllas klær å tar på han. der er ikke sånn det skal være. han har egne klær og de er det han som burde ha på seg ikke noen andre i barnehagen. men dette skjer omtrent hver dag, innimellom er det noen som ser det er feil klær og går inn og bytter, men stort sett har han ikke på seg sine egne klær og dette er tatt opp medledelsen osv.. men de klarer tydeligvis ikke få på han sine egne klær..

• 2 uker senere...

Er oppgitt over sånt selv jeg, å har hatt mang en diskusjoner med vikarer angående dette.

Vi er der for barna og barna skal ha det behagelig.

Hvis man er så redd for at utetiden skal bli kortet ned, fordi man må kle på barnet fornuftig å ikke bare hurtig, så får man begynne å kle på før.

Jeg har jobbet på småbarns avdeling i 3 år, å ser virkelig ikke problemet. Heldigvis har jeg jobbet i barnehager som kler på barn fornuftig å ikke hurtig. Ull er gull.

jeg bruker ull på gutten min hele året, å han sover på lammeskinn hele året

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...