Gå til innhold

Mat-intollerans eller Cøljaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, gutten vår på 5 år har antageligvis mat intolleranse eller cøljaki. Han er ikke ferdig med undersøkelsene ennå så det er litt uvisst. Han har fått medisin mot reflux. Dette hjelper litt. Har prøvd å finne litt ut på nettet men synes ikke symptonene stemmer. Han gulper normalt 4-7 ganger på en dag, de værste dager har det vært over 20 ganger pr dag. Han gulper skikkelige munnfuller og av og til klarer han ikke å holde igjen munnen slik at det havner på gulvet. Dette er det eneste symptonet vi merker. Er det noen av dere som har kjennskap til denne sykdommen og kan gi meg litt informasjon?

Skrevet

nå har jeg en gutt på 3,5år,da han var nyfødt og frem til 1.5år alderen kasta han opp,ved 1år ble det konstantert refluks,ved ph-måling..har gutten din vært gjennom det??

da han begynte på medisin, losec mups,ble han bare dårligere,og kasta bare mer opp,så etter 3mnd måtte vi kutte ut,og han ble også diagnotisert med astma,siden den gang har det ikke vært ill.

nå skal han inn til ny ph-måling,for å se om det enda er refluks,pga mye magetrøbbel,samt han skal utredes for cøliaki,vet enda ikke hvor langt tid det tar,men håper dte går fort,pga han har vært plaget i 2år nå.

men si ifra til legen hans om dette,vi merka han ble dårlig pga medisin,samt bi.virkiningen på losec mups var kvalme..

Skrevet

Jeg kan en del om glutenintoleranse og cøliaki, men det er litt lettere å svare deg om du har mer konkrete spørsmål.

Cøliaki har veldig mange symptomer, og de kan være veldig ulike fra person til person. Noen blir harde i magen, andre får diare, noen har ingen eller lite plager osv. Du kan finne en del ut om dette dersom du søker på cøliaki på nettet, ncf sine sider er også gode.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har en svoger og nevø som har fått full undersøkelse hos Balderklinikken i Oslo. Det viste seg at det var intolleranse, og ikke allergi eller cøljaki. Dette kunne de behandle ved at de har gått på en streng diett i 4 uker for deretter gradvis prøve seg på ulike matsorter. Målet er å bli helt frisk.

Det kan kanskje være greit å teste ut litt hos alternative klinikker i tilfelle sønnen din har noe som kan fikses.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg har ett par barn i bhg min som er glutenbarn..og de får veldig vondt i magen sin når de får i seg noe som inneholder hvetemel....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...