Tobarnsmamma!!! Skrevet 23. september 2008 #1 Skrevet 23. september 2008 Sitter på jobben og er kvalm og trøtt, arbeidskapasiten har sannellig gått nedover de siste par ukene. Kjennes verre nå enn forrige gang, er det mange som har fått mer kvalme og ubehag i svangerskap nr. to eller seinere? Men jaja, jeg er jo glad for at det skjer noe i kroppen, selvsagt! Men skulle gjerne hatt en sofa her..
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 23. september 2008 #2 Skrevet 23. september 2008 Som om jeg skulle ha skrevet innlegget selv! Jeg sitter også her på kontoret trøtt og kvalm.. Da jeg var gravid med snuppa (nå 9 1/2 mnd) var jeg ikke kvalm ett minutt, men nå ser det ut til at jeg skal få kjenne det ja.. Det begynte for ca en uke siden og varierer i styrke over hele dagen. Jeg var jo trøtt sist også - men ikke like mye, sovner på banen og glemmer å gå av - er det mulig... Kaffe smaker ikke godt - det var ikke noe problem sist. Hmmm - og magen har blitt stor alt synes jeg. Er 7+2 og buksen strammer, om jeg "slipper magen ut" synes det veldig godt. Håper og ber til min Gud om at alle disse nye symptomene ikke betyr at det er tvillinger! Men når alt dette er sagt - jeg er også overlykkelig over at det skjer noe i kroppen!
Tobarnsmamma!!! Skrevet 23. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2008 Ikke kaffe her heller, nei, har ikke lyst på. Forrige gang mener jeg at jeg var temmelig pigg i mange uker, men dette, da..Men nå har jeg nå fått lunsj, og håper å holde meg gående noen timer. Ja, det blir annerledes nå. Og selvfølgelig vanskeligere å slappe av hjemme med en liten fra før (men der har nok du mer å stå i enn meg, men ei så lita snuppe! Jenta mi er 4 år og klarer jo mye selv, men skal selvsagt ha sitt av alle slag likevel. Kanskje det blir sykmelding denne gangen? Men må jo prøve å holde ut litt lenger først.
gammel røy Skrevet 23. september 2008 #4 Skrevet 23. september 2008 Hei dere to, Kjenner meg heldig, var ikke kvalm med forrige, ikke kvalm denne gang. Men jeg er utrolig trøtt. Vi har hvilerom på jobben, og i går måtte jeg kapitulere og rett og slett sove der inne i 1 time!! Men min arbeidsgiver foretrekker nok heller det enn at jeg etterhvert blir sykemeldt, så jeg gjør det med god samvittighet. Det eneste jeg blir kvalm av er folat- om jeg er gravid eller ikke. Jeg må innrømme at av den grunn tar jeg ikke tabletter hver dag. Jeg blir så dårlig. Disse kapslene med folat og omega 3 er litt bedre enn tabletter, men jeg blir dårlig bare av å se på pakkene. Jeg hadde dårlig erfaring forrige svangerskapspermisjon- ble forbigått i forhold til forfremmelse da jeg var borte. Dette er det ryddet opp i nå, men det var mye press og drama som måtte til først, så jeg vet ikke helt om jeg rett og slett tørr å bli sykemeldt (bør bare ikke bli dårlig!!!). Jeg har en kvinnelig sjef med småbarn, men noen ganger er kvinner virkelig værst (spesielt om de har hatt lette graviditeter og har au pair, hushjelp etc. hjemme). Skal forresten til legen i dag- han er ny så jeg håper han er OK. Skal få han til å henvise meg til genetisk utredning på Ullevåll slik at jeg kommer dit i uke 10.
Tobarnsmamma!!! Skrevet 23. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2008 Jeg skal til legen min på torsdag. Skal dere ta duotest, begge to? Jeg er litt i tvil om jeg skal det eller gå rett på FVP. Vil veldig gjerne ha et sikkert svar, men kanskje man skal regne med at duotesten er sikker nok..Jeg er litt i tvil...
gammel røy Skrevet 23. september 2008 #6 Skrevet 23. september 2008 Hei, det som er bra er at du ikke må bestemme deg hos legen, men etter den genetiske veiledningen der du får mer informasjon. Duotesten kan bare si noen om hvor stor sjanse man har for at alt er OK, men forrige gang fikk vi helt fantastiske resultater (1:11000 sjanse for at noe var galt), så jeg var helt fornøyd med å bare stole på den...Men av andre grunner (økt sjanse på grunn av arv) tok vi likevel fostervannsprøve , prøven bare bekreftet at alt var OK. Jeg har blitt anbefalt å ta fostervannsprøve dersom jeg skulle bli gravid igjen, siden vi har noe økt sjanse for at noe er galt. Vi fikk informasjon som tilsa at de som tar fostervannsprøver veldig ofte, slik som på Ullevåll, har mange færre pasienter som aborterer på basis av fostervannsprøven enn mer uerfarne leger på mindre steder. Følte meg veldig trygg, og gjør det igjen uten å nøle dersom jeg kommer å langt denne gangen. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å ikke belaste systemet med duotest ettersom vi skal ta fostervannsprøve uansett- det koster jo penger. Lykke til med valget, det føles liksom litt dramatisk å vurdere ulike valg når man er midt opp i det, men heldigvis glemmer man fort...
Dukkedeisi Skrevet 23. september 2008 #7 Skrevet 23. september 2008 Hei! Jeg mener bestemt at jeg har vært/er mye mindre kvalm denne gangen enn jeg var med prinsessa(som nå er 15 mnd). Jeg har til gjengjeld vært desto mer trøtt!! Ikke nødvendigvis "sovetrøtt", men det kjennes ut som all kraft er borte fra kroppen min i perioder! Nå har jeg fått tilretteleggingsmidler på jobben min, 12 timer i uken som jeg fritt kan disponere over! Utrolig deilig! Har nettopp tatt duotest, det var en fin opplevelse som jeg vel aldri egentlig oppfattet som en test, men en skikkelig grundig og informativ ultralyd der alt så veldig fint ut... Nå som ukene går begynner trøttheten å bli bittelittegrann mildere, regner med at om et par uker er "det verste" unnagjort. Nå ser vi frem til ordinær ultralyd, gleder oss til et gjensyn med lillespretten:-) Ha en fin kveld! Hilsen
pepperrota Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 jeg venter nr 5 i februar,og har vært kvalm med alle sammen...denne gangen nesten verre enn noen gang..Var kvalm de 14 første ukene,er nå 19 uker på vei.... Ellers så har jeg tatt både duo test og fostervannsprøve..villle være sikker....Lykke til videre....... astrid 46 år...
Tobarnsmamma!!! Skrevet 24. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2008 Får du begge prøvene hvis du ønsker det, eller har du forhøyet risiko på en eller annen måte - er det fordi du er over 44? Går ut fra at du fikk fine resultater på duotesten? Lykke til videre, høres i hvert fall som det går bra med deg! Gleder meg til jeg kommer så langt.
pepperrota Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 jeg fikk tilbud om begge prøvene og sa ja til det,,,,Duotesten var helt fin,,venter på fosterva,prøven men regner med at alt er bra.....Jeg fikk kanskje tilbud om begge fordi jeg er så gammel,jeg blir fulgt ekstra godt med og er sykneldt ut svangerskapet... Spennendes å bli mor i så voksen alder i allefall...Klem.....
*Troika* Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Hei jenter, Jeg vil bare komme med en lite tips, noe som har hjulpet meg vedr. kvalmen. Nemlig, såkalte seaband. Får kjøpt på apoteket til kr. 149,- De dempet min kvalme betraktelig! Nå er jeg snart 12 uker og håper det hele forsvinner snart:-)
1968 Skrevet 30. september 2008 #12 Skrevet 30. september 2008 hei .. jeg blir nesten litt forbannet nå. Når vi får tilbud om fvp tidlig i svangerskapet så skulle dte vært en selvfølge at opplysninger om hvordan det foregår om man velger å ta det bort om det er noe galt .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå