Gå til innhold

bcg vaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått barn med en som er fra marokko. Da helsesøster fikk vite dette da jeg var på 6 ukerskontroll me gutten min så sa hun at han måtte ha bcg vaksinen. Jeg hadde ikke lest så mye rundt vaksiner og visste ikke bedre enn å la henne gi han den=( Nå viser det seg at han ikke trengte den siden faren har bodd i norge siden han var tre år og har fått denne vaksinen selv. Hvorfor i all verden spurte ikke helsesøster meg ut om dette før hun bestemte seg for at han trengte den? blir så forbanna,,og nå føler jeg meg ganske dårlig som mor siden jeg ikke hadde lest noe om vaksiner før jeg dro dit. Nå har jeg derimot lest mye og blir ikke å gi han hepatitt b vaksinen som helsesøster også mente han måtte ha..tenker også på å vente med mmr vaksinen til han er 2 år..er dette dumt av meg? han trenger vel ikke hepatitt b vaksinen når faren er blitt testet for dette da han kom hit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklageligvis er en stor del av landets helsesøstre mer opptatt av å heve vaksinestatistikken enn å forsikre seg om at vaksinene blir gitt på riktig grunnlag.

Selv angrer jeg bittert på at jeg uvitende og i ammetåka samtykket i å gi min eldste flere doser dtp og en dose prevnar, før bivikningene ble så fremtredende at jeg begynte å lese om emnet.

Vent så lenge du vil. Les deg sikker på at du tar den rette avgjørelsen.

Hepatitt-b-vaksinen blir gitt fordi voksne tåler hepatitt-b svært dårlig. I asiatiske land er hepatitt-b en(stort sett) ukomplisert barnesykdom, så lenge man gjennomgår den som barn. Gjennomgått sykdom gir livsvarig immunitet.

Bare tull fra en vaksinekåt helsesøster. Babyen er vel ikke noe mer utsatt for hepatikk-b smitte enn hva du er..?

Skrevet

Jepps, enig med Tura, hold deg unna hepatitt vaksinen, det finnes jo ikke noe grunnslag for å gi den. En annen ting er at disse helsearbeiderene faktisk ikke har noen ordentlig politikk på dette med hvem som skal ha vaksinene rett etter fødsel. Mitt siste barn har utenlandsk far fra høyrisikoland for både hepatitt B og tub, men ingen spurte meg om disse to vaksinene hverke på føden eller helsestasjonen. Anser det som totalt uaktuelt å gi noen av de uansett. Men dette sier vel litt om at denne selektive vaksine-pushinga er mer eller mindre tilfeldig. Og ja: les les les! Så tar du et informert valg som amrikanerne så fint kaller det. Like greit det når man snakker om vaksiner. Det litt rosenrøde bildet vi har av 50 talls husmora med en skåkk bollespisende "eplekinn"-unger falmer fort når man har fordypa seg en smule i dette temaet desverre!!!

Men du er kul mor da, som faktisk reagerer på det som rett og slett er "overbehandlig", ikke mange som gidder å reflektere over hvem som kommer rett hva smittesoner og hvem som har tilbrakt hele livet i Norge som vel var helsesøsters oppgave i denne sammenhengen; hun ble vel litt ivrig.....

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...