huldra87 Skrevet 22. september 2008 #1 Del Skrevet 22. september 2008 Det er mulig og ta et mellomnavn i voksen alder, er det ikke? Min samboer har bare to navn, fornavn+etternavn. Etternavnet er et av de mest vanlige -sen navnene, så det vil jo da si at det er MANGE i Norges land som heter det samme som han. Bare her i vår lille kommune er det 7 stk, og han har flere ganger fått tlf fra folk som har forvekslet han med en de andre 6 med samme navn. Han sier han har alltid ønsket seg et mellomnavn. Egentlig hadde foreldrene hans planer om og gi han et mellomnavn, nemlig Mattias, etter hans bestefar, men de ombestemte seg. Nå har han likevel funnet ut at kansje han vil ta det navnet som mellomnavn. Og Mattias klinger veldig bra med resten av navnet også! :-) Men han er da litt usikker. Det er jo ganske vanlig og ta et etternavn og sånn, men et fornavn? Ville dere gjort det? Vil gjerne høre noen meninger om akkurat det :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138749679-gubben-har-lyst-p%C3%A5-et-mellomnavn-til-seg-selv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Siklerotte Skrevet 22. september 2008 #2 Del Skrevet 22. september 2008 Du kan søke om å endre navn ja. Det er ikke vanskelig å få innvilget i det hele tatt - en enkel søknad. Men, når du har endret navnet ditt kan du ikke endre det på ti år;) Med unntak av at du kan søke om å bytte etternavn - få partners etternavn mtp. evt. giftemål. Personlig hadde jeg aldri endret navnet mitt - men jeg kjenner flere som har gjort det. Kjenner to som har lagt til mellomnavn, en som har byttet fornavn med et annet (han brukte da andre fornavn og ikke første fornavn...) og en jente som har byttet andre fornavn til et annet as well...) De bruker jo ikke disse navnene, så jeg har ikke reagert noe særlig på det. Jeg gikk forresten i matteklasse med en merkelig jente, hun hadde i prinsippet et klassisk og fint navn, men hadde i alle år blitt tiltalt ved et kallenavn. Jenta byttet likesågodt det klassiske navnet ut med kallenavnet sitt (kallenavnet var trashy - vi snakket om det en stund=p) og la til et sukkersøtt mellomnavn. Det synes jeg bare var merkelig. Jeg har derimot ikke noe problem med at folk legger til et navn de bare vil ha på papiret... Som sagt ville jeg personlig aldri endret navnet mitt - da tiltross for at jeg har belastende mange navn, og jeg ikke er så veldig begeistret for et av mellomnavnene mine, men det er fortsatt meg;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138749679-gubben-har-lyst-p%C3%A5-et-mellomnavn-til-seg-selv/#findComment-138749867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vannmann35 Skrevet 23. september 2008 #3 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg kjenner 3 stk som har tatt et ekstra navn i voksen alder. Ser ingen problemer med å gjøre dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138749679-gubben-har-lyst-p%C3%A5-et-mellomnavn-til-seg-selv/#findComment-138750861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå