Gå til innhold

Vil ikke spise grøt... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 5,5 mnd vil ikke spise grøt. Vi har lenge forsøkt tilvenning med flaske men han tar hverken flaske, tutkopp, vanlig kopp.. Selv ikke om det er ren morsmelk i. Vi har de siste ukene forsøkt tilvenning med grøt men også det uten hell. Han hylskriker, kniper igjen munnen og spytter rett ut om vi klarer å lure inn ei skje eller to. Er det noen som har noen forslag som kan hjelpe? Tar i mot alle forslag med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det einaste forslaget eg kan bidra med er å ta tida til hjelp. Legg guten på seg som han skal? Om han gjer det, er det ikkje noko som hastar. Ved å prøve å tvinge han vil du antagelig berre gjere alt verre.

Vi begynte tilvenning då jenta vår var rett over 6 mnd, men ho ville ikkje ha. Etter vel 4 mnd (10,5 mnd) begynte ho omsider å ete. men ho vil framleis ikkje ha graut. Ho et skjeve med leverpostei eller smøreost, kylling, avocado, tomat, fiskekake, potet, pasta, egentlig det meste - bortsett frå "babymat". Ho godtar sjeldan å bli mata, ho et berre dersom ho får plukke i seg maten sjølv (før pinsettgrepet kom på plass fekk ho f.eks. ein kokt brokkolibukett som ho kunne halde i handa og "tygge"/suge på). Ho fekk forresten første tann no ved 10,5 mnd, utan at eg trur det hadde nokon samanheng med det at ho har begynt å ete. Derimot trur eg det hjelpte at vi kutta nattamminga. Men det ville eg ikkje gjort (i og med at ho ikkje fekk i seg fast føde i det heile tatt) med mindre det var i samråd med helsestasjonen.

Ver tålomdig, det løsnar etter kvart - sjølv om det kan ta tid. Lykke til :o)

Skrevet

Egentlig samme råd som Ranveig. Vent 1-2 uker, og prøv igjen. Lykkes ikke det, så vent 1 uke til. Ennå er han så liten at han ikke trenger annen føde enn morsmelk dersom han ellers legger på seg slik han skal. Jenta vår var ikke så veldig interessert i fast føde heller. Prøvde så vidt når hun var 5,5 måned, men nei. Ventet 14 dager før vi prøvde igjen, og da begynte vi med tynnv elling laget av morsmelk og bitte lite gran maispulvergrøt. Ga henne det med skje etetr jeg hadde ammet. Langsomt økte jeg mengden pulver slik hun kunne venne seg til konsistens og smak. Jeg brukte vel 10 dager før vi var oppe i "normalt" blanningsforhold". Nå er hun 8,5 måneder og spiser ALT i store mengder :-)

Skrevet

Vi strevde også lenge. Alle ga meg tips om at vi måtte ha i grøten noe som hun likte, men det er jo ikke alltid så lett å finne ut av!

til slutt viste det seg at sviskepurè fra småfolk visstnok er veldig deilig:-)

Så jeg legger et tynt lag av den oppå grøten slik at hun får det fremst på skeia - da gapes det:-)

tok oss 1.5mnd å finne ut av det hehe

Skrevet

Finnes så mange gode fruktmos som babyen din helt sikkert liker... jeg kan garantere at h*n liker den med banan og eple fra HIPP. Litt grøt og litt fruktmos på skjeen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...