mai-lille Skrevet 22. september 2008 #1 Skrevet 22. september 2008 Noen som veit om vi har krav på fri fra jobben under barnehage tilvenning? Krav på lønn eller ikke? Har en sjef som er meget spesiell, og lurer derfor på om jeg har krav på noe?
MathildeC Skrevet 22. september 2008 #2 Skrevet 22. september 2008 Har sett på skjema at på vår jobb har vi det, men vet ikke om dette er individuelt fra bedrift til bedrift.
Snupi27 Skrevet 22. september 2008 #3 Skrevet 22. september 2008 du har krav på 3 dager permisjon MED lønn... dager utover de 3 dagene må være permisjon uten lønn..
Én til Skrevet 22. september 2008 #4 Skrevet 22. september 2008 Tror nok ikke du har krav på 3 dager med lønn ifølge arbeidsmiljøloven, nei. Det er nok noe din jobb har bestemt i så fall. Hos oss får vi 1 dag med lønn, men mulighet til å ta flere dager uten lønn, hvis vi vil det.
Én til Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Jeg fant forresten spørsmålet og svar på Næringslivets Hovedorganisasjons hjemmeside: Spørsmål: En av våre ansatte har en datter som skal begynne i barnehage. Han har nå henvendt seg til oss og krevd fri med lønn i forbindelse med tilvenning i barnehagen. Han sier at barnehagen krever at foreldrene skal være tilgjengelige de første dagene. Er det riktig at arbeidstakere har krav på fri med lønn i forbindelse med barnehagetilvenning? Svar: Arbeidsmiljøloven inneholder ingen regler som sikrer de ansatte fri med lønn i forbindelse med tilvenning i barnehage. Derimot er det en del tariffavtaler som har bestemmelser om korte velferdspermisjoner. Dette kan eksempelvis være rett til permisjon med lønn i forbindelse med dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie, permisjon med lønn for undersøkelse og behandling hos tannlege/lege eller rett til permisjon med lønn for å følge barn første gang det begynner i barnehage eller på skolen. Hvorvidt din bedrift er forpliktet til å gi fri med lønn vil derfor avhenge av om dere er bundet av tariffavtale, og hva som eventuelt måtte stå i denne. Jeg forutsetter for øvrig at spørsmålet ikke er regulert i den individuelle avtalen.
Honningmelon Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Ingen har KRAV på fri med lønn. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver. I min jobb fikk jeg 3 dager fri med lønn. Men, alle har krav på èn dag fri uten lønn, uansett arbeidsgiver.
mai-lille Skrevet 22. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. september 2008 Takk for svar alle sammen! Da har jeg hvertfall krav på en fridag uten lønn, evt. to til. Da veit jeg hva jeg kan si til han hvis han begynner å "krangle". Syns det er kjett, siden han har små barn selv.
Snupi27 Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 merkelig greier.. uansett hvor jeg har jobbet så har da de ansatte hatt krav på 3 dager med lønn. så det hadde jeg sjekket opp litt bedre om jeg var deg
Honningmelon Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Da har du vært heldig, for det er faktisk ikke noe du har krav på.
aanonym Skrevet 24. september 2008 #10 Skrevet 24. september 2008 Det varierer. Du må sjekke din egen tariffavtale. Du får den hos forbundet ditt.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2008 #11 Skrevet 24. september 2008 Du kan søke på velferdspermisjon med lønn inntil 3 dager for tilvenning pga skole/bhg. Det skal mye til for at arb.giver ikke kan gi deg det - det må spesielle forhold til på jobben akkurat i den perioden du søker dersom du ikke får innvilget dette. I de fleste tilfeller skal dette gå greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå